Začala oprava jedné z nejvýraznějších secesních budov v Praze – staré výpravní budovy hlavního nádraží. Fantova budova se po letech odkladů dočká nové fasády a střechy, Správa železniční dopravní cesty za opravy zaplatí 212 milionů korun. Potrvají déle než dva roky, naváže na ně i rekonstrukce interiéru, která zabere další dva roky.
Oprava Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží potrvá čtyři roky, nejprve je na řadě fasáda a střecha
Kvůli odkládané opravě Fantovy budovy skončilo neslavně angažmá společnosti Grandi Stazioni, která předtím rekonstruovala novou odbavovací halu hlavního nádraží. Dva a půl roku poté, co musela italská firma odejít, skutečně začínají práce na fasádě mohutné secesní stavby.
Opravy budou probíhat od krajů budovy, začnou tedy na věžích, pokračovat budou na křídlech a nakonec dojde na střední část. Ta již stavebními úpravami prošla, proto nechá SŽDC posoudit, jaký je nyní její stav.
Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody bude rekonstrukce vnějších částí Fantovy budovy stát 212 milionů korun. „Jedná se o budovu, která je památkově chráněná. Předpokládám, že zhotovitel k tomu tak přistoupí. Jeho reference jsou určitou zárukou,“ míní Svoboda.
V rámci oprav dostane budova novou vápennou omítku místo staré poškozené mimo jiné intenzivním automobilovým provozem přímo před budovou. Renovací projde štuková i kamenná sochařská výzdoba a ocelové uměleckořemeslné prvky. Oprava čeká i střešní krov a výměna střešní krytinu, z budovy také zmizí nefunkční ocelové konzoly a rozvaděče.
Zcela v novém bude Fantova budova zřejmě v roce 2023. Tehdy by měla skončit oprava vnitřních prostor, která ale začne až za dva roky, kdy naopak skončí rekonstrukce fasády a střechy. Opravu interiérů pojme SŽDC jako samostatnou zakázku, kterou teprve vysoutěží.
Rekonstruovaná Fantova budova by potom podle Svobody měla skýtat zázemí především pro kulturní a společenské akce. „Chceme, aby tyto prostory nebyly spojeny jen s byznysem, ale i pro duševní vlastnictví národa,“ řekl.
Svoboda připomněl i jednání s pražským magistrátem o budoucnosti parkoviště naproti budově. Minimálně část z něj by se podle šéfa SŽDC měla proměnit tak, aby navazovala na prostor před dolní částí nádraží, a vytvořit tak volnou zónu.
Oprava měla být hotová v roce 2013
Rekonstrukce staré výpravní budovy hlavního nádraží začíná šestnáct let poté, co České dráhy – jako její tehdejší vlastník – uzavřely smlouvu s firmou Grandi Stazioni o celkové rekonstrukci nádraží. Ta měla původně skončit do deseti let, společnost by pak měla stanici v dlouhodobém pronájmu.
Na rozdíl od nové haly neprošla většina historických prostorů rekonstrukcí, výjimkou je pouze ústřední prostora, kde se původně prodávaly jízdenky a která renovací prošla. Kvůli zpoždění pak SŽDC neprodloužila Grandi Stazioni smlouvu.
Italská společnost dostala zhruba půl miliardy jako uznatelné náklady na rekonstrukci, ale po státní organizaci žádala více. S požadavkem na více než 350 milionů se obrátila Grandi Stazioni na soud, avšak neúspěšně. Loni firma také definitivně neuspěla se snahou domoci se verdiktu, že hlavní nádraží stále patří Českým drahám.