Dostavbu dálnice D1 poznamená další odklad, chybějící úsek mezi Přerovem a Říkovicemi se začne stavět nejdřív v polovině příštího roku. Ministerstvo dopravy sice zahájilo tento týden stavební řízení, dostavbu dálnice ale napadnou odpůrci znovu u soudu. Komplikované je i výběrové řízení na zhotovitele.
Stavba D1 kolem Přerova se znovu zpozdí. Děti Země chystají žalobu
Že by v současnosti měla být alespoň část nového úseku D1 u Přerova v provozu, se už v roce 2015 shodli tehdejší ministr Dan Ťok (za ANO) s tehdejším olomouckým hejtmanem Jiřím Rozbořilem (ČSSD). „Máme snahu stavbu co možná nejvíce urychlit,“ řekl tehdy Ťok. „Když se podaří pokračovat z Přerova na Říkovice, tak to bude velice dobré,“ uvedl v roce 2015 Rozbořil.
Šest let stará slova ale neplatí a dostavba dálnice D1 u Přerova se stále odsouvá. Nedošlo ještě ani k zahájení stavby a termín se opět posouvá. „Reálné je to někdy na přelomu prvního druhého pololetí příštího roku,“ okomentoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Podle Mátla by posudek dopadu na životní prostředí neměl propadnout
Ještě nedávno se za mezní termín zahájení stavby považoval letošní listopad, kdy končí platnost posudku vlivu na životní prostředí (EIA). K tomuto datu se ale podle právníků do země kopnout nemusí.
„EIA je podkladem pro prvoinstanční rozhodnutí, to znamená pro navazující řízení. V případě, že bude vydáno stavební povolení této EIA a to stavební povolení posléze bude potvrzeno, nebude shozeno v rámci soudů nebo odvolacích orgánů. Není tak problém z hlediska platnosti EIA,“ uvedl Mátl.
V úterý zahájilo ministerstvo dopravy stavební řízení. Jeho ústní projednání je v plánu za měsíc, zhruba do konce prázdnin by mohlo být vydáno stavební povolení. Jenže k soudu se už podruhé dostane změna územního rozhodnutí. Dokument je nezbytný právě pro vydání stavebního povolení.
„Děti Země v současné době připravují společně s dalšími účastníky územního řízení pro dálnici D1 u Přerova správní žalobu,“ řekl předseda Dětí země Miroslav Patrik. Odpůrci stavby rozporují rozptylovou studii z roku 2016, která je podle nich zastaralá. „Budeme namítat zimní údržbu, která je nedostatečná a není jasně podložená,“ uvedl Patrik.
ŘSD ale věří, že všechny předchozí námitky dokázalo zpracovat tak, že u soudu nabyde územní rozhodnutí právní moci. „Věříme, že tentokrát nás soud podrží, že jsme všechny ty věci, které soud nám vytýkal, napravili,“ dodal Mátl.
Zakázka za necelých sedm miliard je největší, kterou teď ŘSD řeší. Termín pro podání nabídek se kvůli komplikovanosti tendru prodloužil do října letošního roku. V průběhu zimy má být jasné, kdo D1 dostaví.
Úsek má propojit Brno s Ostravou
Dálnice spojující Brno s Ostravou se začala plánovat už před zhruba půlstoletím, tehdy ještě pod označením D47. Plány se změnily po sametové revoluci, kdy stát rozhodl o tom, že kolem Přerova povede dálnice D1. Původně se předpokládalo, že bude v provozu už v roce 2006.
Stavba dálnice od Brna se ale před deseti lety zastavila u Říkovic jižně od Přerova. Na severní straně je už téměř rok a půl v provozu úsek do Lipníku nad Bečvou. Ten ale u Přerova končí křižovatkou se silnicí I/55 do Olomouce. Chybějícím úsekem se projektanti přitom zabývali už před deseti lety.
Přípravy stavby ale nejdříve zastavila žaloba ekologických aktivistů Děti země, kteří napadli vydanou výjimku posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Později se k nim připojily další dva spolky a občané Dluhonic. S těmi se už ale stát dohodl na kompenzacích. Zbylí aktivisté ale brzdí přípravu stavby dálnice dál.
Kvůli nedokončenému desetikilometrovému úseku by měli řidiči využít objížďku přes Olomouc a Prostějov, aby nezatěžovali dopravu v Přerově. Z Olomouce ve směru na Vyškov je ale zdrží stavební práce.