Obchvatem Frýdku-Místku projedou řidiči bez omezení, město na něj čekalo desítky let

Po obchvatu Frýdku-Místku už budou moci řidiči jezdit bez jakýchkoliv dopravních omezení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pondělí odpoledne a večer spustí plný provoz i v úseku u kopce Hůrky v katastru Starého Města, kde se dosud kvůli sanaci svahu jezdí pouze v omezeném profilu, tedy v každém směru jedním pruhem.

Frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M) se nechal slyšet, že pro město jde o velký den. „Čekání na obchvat trvalo víc než čtvrt století. Vyzkoušeli jsme si už, co to znamená, když zmizí z Frýdku-Místku tranzitní doprava, když byl obchvat spuštěn v polovičním profilu. Už to byla obrovská úleva pro město,“ konstatoval primátor.

Nyní podle něj začíná příjemnější část, kdy se konečně ve městě budou opravovat mosty a silnice, které byly zatížené nadměrnou tranzitní dopravou. „Zároveň co je opravdu nejdůležitější, začneme napravovat ten obrovský urbanistický zločin, kterým bylo vybudování průtahu městem, které pobořilo obě dvě historická centra, vytvořilo neskutečnou bariéru ve městě, zaslepilo některé ulice. Vlastně město je rozděleno na dvě části,“ zmínil Korč.

Obchvat Frýdku-Místku, který je součástí dálnice D48, se stavěl na dvě etapy od května 2018. Celá 8,5 kilometru dlouhá silnice přišla zhruba na 4,5 miliardy korun. První část, jejíž součástí je i napojení dálnice D56 od Ostravy, se otevřela loni v červnu, celý obchvat je v provozu od konce loňského roku. Druhou etapu postavilo sdružení firem Strabag a Eurovia CS.

Výstavba se vlekla

Stavbu provázely celou dobu problémy. Ředitel ŘSD Radek Mátl připomněl, že obrovsky komplikovaná byla už její příprava. „Prakticky veškerá správní rozhodnutí, veškeré naše kroky byly napadány ze strany občanských sdružení. Končili jsme jak v odvolacích procesech, tak u soudu. To bylo asi to nejtěžší. Museli jsme dokonce opakovat proces EIA z důvodu dlouhodobé přípravy. To byla asi ta zásadní komplikace. Trvalo opravdu desítky let, než se stavba připravila,“ přiznal Mátl.

Jednoduchá pak nebyla ani samotná výstavba. Loni některé části stavby na čas přišly o stavební povolení, když soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země. „To byla jedna ze zásadních komplikací této stavby a druhá zásadní komplikace byla stavařská, technická. My jsme museli sanovat sesuv svahu poměrně komplikovaným technickým řešením. To byl také negativní časový dopad do celé stavby,“ řekl ředitel ŘSD.

Svah bylo nutné ukotvit, přičemž původní řešení nebylo dostačující. „V průběhu letošního jara jsme přidávali další kotvy tak, aby svah byl plnohodnotně zabezpečen a nehrozilo, že by se v průběhu provozování této dálnice stalo něco nepřijatelného, třeba že by se svah dále sesunul nebo se zeď vychýlila ze své polohy,“ upřesnil Mátl.

Odhaduje, že na obchvat nyní zamíří zhruba polovina aut, která dřív projížděla Frýdkem-Místkem. „Co se týče kamionové dopravy, tam dokážu tipovat, že klidně 80 až 90 procent této dopravy bude z průtahu odvedeno na obchvat,“ odhadl ředitel ŘSD.

Korč doplnil, že na průtahu městem zůstanou v každém směru dva pruhy, nicméně doprava na něm výrazně poklesla. „Postupně budeme zprůjezdňovat křižovatky, budeme umožňovat odbočení vlevo, vzniknou autobusové zálivy, bezpečné úrovňové přechody,“ avizoval primátor.

Šance na zklidnění města

Úbytek v dopravě ve městě je podle něj už teď markantní a bude ještě větší, až si na obchvat zvyknou všichni řidiči. „Já to osobně považuji za jeden z největších okamžiků ve městě. Šance, kterou nyní máme, abychom město zklidnili a prostory, které zůstanou po průtahu, abychom přetvořili na skutečně něco příjemného k bytí, tak taková šance se nebude opakovat desítky let,“ míní Korč.

Řidiči, kteří jedou z Ostravy směrem na Příbor nebo opačně, ale nadále musí zajíždět po staré silnici na okraj Frýdku-Místku, protože rampa propojující tyto směry z původního projektu obchvatu kvůli úsporám vypadla. „Už se zabýváme případnou dostavbou této rampy, protože si myslím, že pro plnohodnotné fungování dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku tato rampa je potřeba,“ řekl Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 1 hhodinou

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 2 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 2 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 3 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 11 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánovčera v 13:16

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...