Společnost Lanex z Bolatic na Opavsku, která vyrábí lana a produkty z technického textilu, vyvinula nový typ lana určeného pro námořní dopravu. V pondělí podnik provedl poslední trhací zkoušky. Lano z polyetylenu je osmkrát pevnější než ocelové, sloužit by mohlo ke kotvení námořních lodí. Firma by chtěla zpočátku prodat zhruba 150 tun lana ročně.
Nové české lano budou používat námořníci po celém světě. Je osmkrát pevnější než ocelové a plave
Firma nové lano vyvíjela zhruba rok a investovala do toho milion eur, tedy 26 milionů korun. Polovinu nákladů zaplatily evropské dotace. „Museli jsme koupit výrobní stroje na přípravu materiálu, pletení lana a následnou termofixaci, kterou provádíme pro zvýšení pevnosti lana,“ řekl ředitel společnosti Martin Václavek.
Podle něj nové lano nahrazuje mnohem větší průměry lan, které se dosud užívaly. „Například průměr lana 80 milimetrů je nahrazen lanem o průměru 34 milimetrů,“ doplnil. Velkou výhodou nového typu lana oproti ocelovým lanům je podle něj to, že ve vodě plave.
Vydrží zatížení do 88 tun
V pondělí firma provedla poslední trhací zkoušky, které měly prokázat, že lano splňuje minimální pevnost předepsanou normou. V tomto případě lano musí vydržet zatížení 86 tun. „Lano se nejdříve cykluje, to znamená, že se třikrát napíná na padesát procent minimální pevnosti,“ popsala postup ředitelka kvality Alena Zvěřinová. Lano vyrobené z polyetylenu prasklo až při zatížení 88 tun.
Závěrečnou zkoušku firma potřebuje k tomu, aby mohla obdržet certifikát, díky kterému bude moci lano prodávat. „Máme zákazníky, kteří čekají právě na tato lana. Jsou to zákazníci z oblasti námořní dopravy, kterým v současné době dodáváme jiné typy lan,“ řekl Václavek. Lano určené pro kotvení námořních lodí bude firma dodávat většinou do Německa, Belgie, Nizozemska a Francie.
Lana pro lodní průmysl vyrábí firma od roku 1984. Pro vývoj nových typů má výzkumnou laboratoř a samostatné vývojové oddělení. Lanex má 460 zaměstnanců. Jeho hlavní závod je v Bolaticích, dceřiná firma Lanex Kanat se nachází v Rusku.