Metro i autobusy pojedou večer častěji, šedesát linek změní číslo

Pražané se po několika měsících od rozsáhlých změn v tramvajové dopravě musí připravit na další úpravy. Tentokrát se dotknou provozu metra a autobusů. Oproti předchozím letům ale půjde pro cestující převážně o změny k lepšímu, řada linek bude jezdit častěji. Zásadní změna se dotkne pražské Uhříněvsi a okolí, přečíslováno také bude na 60 linek včetně všech nočních.

Pražská rada schválila větší rozsah změn, budou se ale zavádět postupně během letošního a příštího roku. Úpravy vedení linek navrhly radnice městských částí, které jich zaslaly asi sto. Magistrát vybral 49 z nich. Letos město změny zaplatí z peněz ušetřených loni v rámci systému integrované dopravy, celkem jde asi o 65 milionů korun.

„Dofinancování provozu MHD, které bude završeno v návrhu rozpočtu pro rok 2018, umožní nabídnout potřebnou kapacitu i komfort nejen pro stávající cestující, ale také otevře prostor pro přilákání dalších uživatelů veřejné dopravy do budoucna. Praha tím dává jasně najevo, že to s podporou veřejné dopravy myslí vážně,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Metro: Víc vlaků do Motola i Letňan

První změny nastanou už 29. dubna. Metro na všech trasách pojede od 21:00 do 22:30 hodin v intervalu 7,5 minuty namísto současných 10 minut. Častěji pojede rovněž v pátek odpoledne – po letech tak končí tradiční páteční omezený provoz, který souvisel s dřívějšími brzkými odjezdy Pražanů na chaty a chalupy.

Posílení se dočkají i dva koncové úseky metra. Všechny vlaky na lince A nově pojedou až do konečné stanice Nemocnice Motol. Dosud končil v pracovních dnech až do osmi večer každý druhý spoj už o stanici dříve, tedy na Petřinách. Změnu si vyžádala motolská nemocnice.

Na lince C pojedou všechny vlaky až do Letňan, ale jen v ranní špičce od 6:30 do 8:45. Po zbytek dne bude část vlaků končit na Ládví jako dosud. 

Autobusy: Posílení vytížených linek

Změny se dotknou autobusů v Praze i středních Čechách
Zdroj: ČTK

Díky večernímu posílení metra a nutnosti zachovat návaznosti se zkrátí až do 22:30 také intervaly na řadě autobusových linek. V různých obdobích pracovních dnů pak spoje pojedou častěji na linkách 113, 119, 125, 136, 180 a 213. O víkendech se posílení dočká linka 100 ze Zličína na letiště a 118, na níž pojedou kloubové autobusy.

Zkrácení naopak postihne linku 184. Kvůli posílení metra A už nepojede přes Prahu 6 na Hradčanskou, ale skončí už na Vypichu. „Omezení spojů v Patočkově ulici není vůči místním obyvatelům zvyklým na vyšší počet spojů zcela spravedlivé, nicméně reálně zde po otevření metra došlo k poklesu vytížení autobusů o cca polovinu. Tudíž o polovinu logicky klesá i počet spojů,“ uvedl organizátor dopravy v rozsáhlém zdůvodnění této změny.

Omezujícím faktorem pro posilování spojů nejsou dnes paradoxně finance, ale především technické a personální limity dopravců PID. Tedy dostupné počty vozidel a řidičů.
Martin Šubrt
náměstek ředitele ROPID pro městskou dopravu a marketing

Největší změny se však dotknou Uhříněvsi a okolí. Vznikly po dlouhodobých jednáních s městskými částmi a mají především zlepšit dopravu pro novou zástavbu v uhříněveské Sluneční Čtvrti, Křeslicích a Pitkovicích. Zrušenou linku 232 nahradí prodloužená 213, která cestujícím nabídne nejen kratší intervaly, ale i nové přímé spojení do Prahy 3 a 10. Rušené autobusy 265, 266 a 267 zastoupí nové linky 226 až 229.

Časem má dojít i k dalším změnám – například linka 101 se prodlouží přes náměstí Jiřího z Poděbrad a lépe obslouží část Prahy 3. Posíleno má být také spojení z Cholupic přes Točnou nebo midibusová linka 194, která jezdí centrem města. Nová linka 187 má spojit Letnou s holešovickým nádražím, nemocnicí Na Bulovce a domovem seniorů v Ďáblicích. Konkrétní podoba ani termín těchto dalších úprav ale zatím nejsou známé.

Nové číslo bude mít šedesát linek

Poslední velkou změnou, která začne platit 29. dubna, bude přečíslování všech nočních linek (tramvajových i autobusových) a řady městských i mimopražských autobusů.

Noční linka v Praze
Zdroj: ČT24

Noční spoje budou mít nově na začátku vždy devítku místo pětky – tramvaje tak místo řady 51–59 ponesou čísla 91–99, autobusy změní označení z 501–515 na 901–915. Noční linky 601–610 vyjíždějící za hranice Prahy budou nově očíslovány jako 951–960.

S cílem co nejvíce usnadnit přechod na nová čísla nejsou na nočních linkách plánovány rozsáhlejší změny. Výjimkou bude prodloužení trasy dnešní linky 501 (nově 901) z Novodvorské přes Kunratice, Opatov až na Skalku. V úseku Anděl–Jinonice ji nahradí nová linka 908. Linka 506 (nově 906) začne svou trasu už na Skalce, z Uhříněvsi pak pojede do Nedvězí. Linka 513 bude zrušena a začleněna do příměstské 953.

Další přečíslování nastává kvůli rozšiřování Pražské integrované dopravy ve středních Čechách. V Praze se změní čísla všech linek od 251 výše, uvolněné místo v číselné řadě od září zaplní školní autobusy. U mimopražských linek se změna dotkne linek 401–420, které nově ponesou čísla od 651 výše.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...