Některé stanice pražského metra čekají změny. Týká se to třeba zastávky Jiřího z Poděbrad, kde probíhá tříletá rekonstrukce. Při ní vzniknou nové výtahy, které umožní bezbariérový přístup do stanice. Oprava má dopravní podnik vyjít na 1,3 miliardy korun. Už na konci září se otevřel opravený výstup a vestibul Na Knížecí ve stanici Anděl. O proměnách metra hovořila v pořadu Události, komentáře jeho architektka Anna Švarc.
Metro by mělo být veřejným prostorem pro kulturu a umění, říká architektka Anna Švarc
Veřejný prostor by podle hlavní architektky pražského metra Anny Švarc neměl být vnímán pouze z perspektivy technicistního řešení. „Kdysi to tady bývalo, teď už to tolik nezní, nicméně ten návrat do představy, že ulice má svoje kvality, tak platí i pro metro,“ řekla. Metro by podle ní mělo být i veřejným prostorem, místem pro architekturu, umění, kulturu.
„Ten podzemní svět, prostor, který je tolik kultovní a obdivovaný, není jenom v samotné cestě nebo v nějakém zážitku dopravy, ale v jisté nadsázce tím, co reflektuje seshora, jak se svět nahoře prolíná do světa dole,“ vysvětlila architektka.
Co nejjednodušší a nejčistší metro D
Už několik let probíhají diskuse o tom, jestli a kdy bude metro D. Pro architekty, urbanisty a designéry je obrovská výzva postavit a výtvarně vyřešit celou novou trasu. Metro D by mělo podle Anny Švarc být jistou galerií nebo jakýmsi vyčištěným prostorem, do kterého vstoupí umění a dá mu charakter. „To znamená co nejčistší, co nejjednodušší s tím výtvarným dílem,“ poznamenala.
Nedávno opravená stanice Anděl byla v minulosti Moskevská, přitom Moskevská ulice je ve Vršovicích. Stanice Vltavská se nachází v Holešovicích, ale ulice Vltavská je na Smíchově. Stejně tak stanice Pražského povstání je jinde než stejnojmenná ulice.
Názvy nebo případné přejmenování stanic metra jsou podle architektky spíš politická záležitost. „Myslím, že pojmenovávání stanic je už téměř politické, a zatím je důležité to, aby bylo metro čisté, funkční a krásné,“ uzavřela architektka.
Je absolventkou Vysoké školy uměleckoprůmyslové, ateliérů Evy Jiřičné a Ivana Kroupy a Univerzity umění v Berlíně (Universität der Künste Berlin). V roce 2010 vyhrál její společný návrh se Žofií Raimanovou soutěž pro studenty architektury, jejímž tématem byl pavilon Slovanské epopeje Alfonse Muchy.
Od října 2010 do května 2011 pracovala v Rotterdamu v architektonické kanceláři OMA.
Od ledna 2012 do června 2015 působila v Londýně v různých architektonických studiích. V tomto období připravovala například design manuál pro celý systém londýnského metra a aplikovala jej na vybrané stanice.
Od září 2015 do listopadu 2016 působila v Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). V IPR měla na starosti například přípravu design manuálu pro metro D, připomínkovala a vyjednávala úpravy podob jednotlivých stanic s jejich autory.
V roce 2019 vyhrála Anna Švarc výběrové řízení na architektku pražského metra, na pozici pracuje od 30. září 2019.