Královopolské tunely jsou kvůli hluku už deset let bez kolaudace. Pomoct by mohlo snížení rychlosti

3 minuty
Události ČT: Královopolské tunely jsou stále bez kolaudace
Zdroj: ČT24

Brněnské Královopolské tunely, které jsou klíčovou součástí Velkého městského okruhu, fungují už deset let jen v provizoriu. Chybí jim kolaudace, a to navzdory tomu, že jimi denně projede na 35 tisíc aut. Důvodem je překročený limit hluku. Na rozdíl od spousty jiných staveb, které budou bez kolaudace zřejmě ještě dlouho, v případě tunelů v Brně zkouší Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ještě poslední možnost – snížení rychlosti.

První auta projela Královopolskými tunely v Brně v roce 2012. Už tehdy se hovořilo o tom, že za rok se má stavba zkolaudovat. To znamená, že tubusy měly pro dopravu fungovat v provizoriu jenom jeden rok, nyní je to ale už deset let. 

Za deset let provozu, byť provizorního, zažily tunely například rekordmana, který se jimi řítil rychlostí 153 kilometrů v hodině, několik dopravních nehod, ale také stádo koní, které se tam zaběhlo v roce 2016.  

Ani po letech zkušebního provozu však nemůže být stavba zkolaudovaná. Doprava v jejím okolí totiž nesplňuje hlukové limity. „Převyšování (limitů) je tam ve dne i v noci řádově o jednotky decibelů,“ uvedl ředitel odboru hygieny obecné a komunální Krajské hygienické stanice v Brně Miroslav Staněk.  

Hluk se zatím snížit nepodařilo, mnozí Brňané si už zvykli

Snížit hluk z dopravy v okolí tubusů se silničáři snaží po celou dobu provozu. Potřebného limitu ale zatím nedosáhli. „My jsme instalovali dodatečná protihluková opatření, to nás stálo 40 milionů korun, loni jsme dělali tichý asfalt, což stálo 13 až 15 milionů. Měnili jsme i okna v bytech. V tuto chvíli jsme na limitech technických možností,“ sdělil ředitel ŘSD Brno David Fiala. 

Na hluk si už zvykl například Josef Voříšek. Tvrdí, že problém je hlavně v létě, kdy bývají otevřená okna. Bez kolaudace ale tunely zůstat nemůžou. ŘSD tak plánuje další opatření a doufá, že bude poslední. „V tuto chvíli jsme požádali úřady o snížení rychlosti v ulicích Žabovřeská a Hradecká z 80 na 60 (kilometrů za hodinu),“ sdělil Fiala.  

Dopravní značení s nižší povolenou rychlostí začnou silničáři osazovat v ulicích už v březnu. Následovat pak bude kontrolní měření rychlosti. Zvažuje se dokonce i úsekový radar. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
včera v 10:00

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
včera v 07:04

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...