V brněnském podchodu pod hlavním nádražím skončil stánkový prodej. Město totiž dalo společnosti, která stánky pronajímala, ke konci loňského roku výpověď, aby letos mohlo začít s opravou za desítky milionů korun. Po rekonstrukci už zde nebudou prodejci oblečení, bot a kabelek, ale jen sortimentu, který schválila rada města, sdělil náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).
Konec stánků pod brněnským nádražím. Město dalo firmě výpověď, aby mohlo opravit podchod
Brněnský podchod pod hlavním nádražím zná zřejmě každý, kdo někdy do moravského města zamířil vlakem. Lidé ho mají spojený například se známou vůní oříšků obalených v cukru, ale také s prodejem levného oblečení či kabelek. Od pondělí je stánkový prodej pod nádražím zrušen.
Prodejci opustili stánky v části podchodu, kudy vede chodba od obchodního domu Tesco až po vestibul pod tramvajovými nástupišti. Tam ještě někteří prodejci zůstali, město vede soudní spory o ukončení jejich činnosti.
Nový podchod i s novými stánky
K rekonstrukci nevábného prostoru, kterým denně projdou tisíce lidí, se město rozhodlo poté, co se u soudů vyjasnilo vlastnictví. Město už má koncept budoucí podoby a dokončuje dokumentaci, aby mohlo vybrat firmu, která bude v podchodu pracovat.
„Jakmile dokumentaci dokončíme, budeme přesně znát i soutěžní cenu. A až vybereme v soutěži firmu, budeme také znát termín, dokdy bude první etapa rekonstrukce hotová. V tu chvíli také chceme vypsat poptávkové řízení na prodejce v nových stáncích,“ řekl Hladík.
Mělo by jít podle náměstka o prodejce rychlého občerstvení, potravin, pečiva, oříšků, měla by zde být trafika. V úvahu přichází také oslovení firem, které se zaplněním nových obchodních prostorů zabývají a dokážou zajistit požadovaný mix obchodníků, řekl náměstek.
V první etapě se má opravit část od vyústění k obchodnímu domu až po rozvětvení k tramvajím
Zatímco v první etapě se bude letos pracovat na části od východu ke Zvonařce až po rozvětvení k tramvajovým zastávkám před nádražím, ve druhé etapě by se mělo příští rok začít pracovat v severní části pod Nádražní ulicí, kde jsou tramvajová nástupiště.
Druhá etapa souvisí s proměnou přednádražního prostoru, který má vypadat jinak než dnes. Z podchodu by k tramvajím už nemusela vést tři schodiště, ale jen dvě s jezdícími schody. „Tuto etapu bychom chtěli dělat v letech 2023 až 2024 a bude to výzva pro nové vedení města,“ řekl Hladík. To vzejde z voleb, které se uskuteční letos na podzim.
Druhá etapa a přestavba přednádraží souvisí s celkovou dlouhodobě plánovanou opravou Benešovy ulice, která je rozdělená na tři etapy. Dělat se budou tak, jak na ně budou peníze a jak se městu podaří získat stavební povolení. Jedna část je Malinovského náměstí kolem paláce Morava, druhá část je vlastní ulice kolem autobusového nádraží a třetí částí je právě přednádražní prostor.
Hladík předpokládá, že podobu nového přednádražního prostoru by měli navrhnout architekti v soutěži. „Měl by vypadat podobně jako Joštova ulice, tedy otevřený prostor bez zábradlí a bez aut,“ řekl.
Pokud se plán Brnu podaří, završí tím celkovou proměnu vlakového nádraží a prostoru okolo něj. V minulých letech Správa železnic kompletně zmodernizovala železniční část nádraží, společnost Brno New Station Development se blíží k dokončení rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy a po rekonstrukci je také blízké autobusové nádraží Grand.