Brno vévodí nelichotivé statistice, skončilo poslední v Indexu bezpečnosti silnic pro krajská města. Za loňský rok v městě zemřelo při dopravních nehodách 12 lidí, což je nejvíc z hlediska počtu obyvatel. Naopak největší zlepšení zaznamenala meziročně z krajských metropolí Ostrava, která se z desátého místa v roce 2019 posunula na čtvrtou příčku v roce 2020.
Brno má z krajských měst nejméně bezpečné silnice. Řidiči nedodržují rychlost, chybí i okruh
Tři roky po sobě se Brno v žebříčku, který pro Generali Česká pojišťovna zpracovává Centrum dopravního výzkumu (CDV), umístilo buď na posledním nebo předposledním místě. Loni při dopravních nehodách v Brně zemřelo 12 lidí a dalších 60 se vážně zranilo.
Jedním z důvodů je i to, že Brnu chybí páteřní silnice, která by odvedla dopravu z města. Téma stavby Velkého městského okruhu je velmi palčivé. V současnosti na něm probíhají práce v Žabovřeské ulici, kvůli soudním sporům však došlo k jejich zdržení.
Problematické je ve městě i dodržování rychlosti. V Brně se už řadu let diskutuje o zavedení úsekového měření, v současnosti ale v městě nikde nefunguje. V posledních týdnech měřily kamery rychlost v Husovickém tunelu, kde museli řidiči místo původních 60 kilometrů v hodině jezdit 40kilometrovou rychlostí.
Po následné kritice ale město od měření ustoupilo a povolenou rychlost opět zvýšilo. „Městu nepřijde vhodné plnit městský rozpočet automatizovaným vybíráním pokut,“ uvedla ke kroku primátorka Markéta Vaňková (ODS). K úsekovému měření je ale vytipováno devět lokalit, třeba v ulicích Heršpická, Vídeňská, Hněvkovského a nebo v tunelech, kde se čeká na dokončení dopravních staveb v jejich blízkosti.
Nejbezpečněji se jezdilo v Hradci Králové
Nejvíc vážných a smrtelných nehod se během loňského roku stalo v Praze, v minulém roce kvůli dopravním nehodám zemřelo v hlavním městě 22 lidí. Poslední místo mezi krajskými městy přesto zabralo Brno, a to po zohlednění počtu obyvatel.
Nejbezpečnější silnice byly loňský rok naopak v Hradci Králové, kde zemřel jeden člověk. Výrazného posunu pak dosáhla Ostrava, která se ve srovnání s žebříčkem za rok 2019 posunula o šest příček.
Index bezpečnosti silnic je každoročně vyhodnocován už 15 let. Zahrnuje smrtelné a vážné nehody, a zvláštní zřetel je přitom dáván na překročení rychlosti. „Bereme pozemní komunikace včetně dálnic, silnic první, druhé a třetí třídy a místní komunikace. Pokud se nehoda stala v zastavěném území, je do statistik počítána,“ přiblížila vedoucí oblasti hodnocení bezpečnosti dopravy a vzdělávání CDV Alena Daňková.