Stavbaři začali před plzeňským hlavním vlakovým nádražím demontovat ocelovou konstrukci 109 let starého severního mostu přes Mikulášskou ulici. Odstranění prvního ze dvou mostů potrvá nejdéle do 22. dubna. Demolice mostů a vybudování dvou nových je hlavní částí třetí etapy modernizace stanice Plzeň, která si vyžádá 950 milionů korun.
Do 109 let starého železničního mostu v Plzni se zakously bagry a autogeny
Odstranění mostu včetně osazení troleje má trvat deset dnů. Když půjde vše dobře, může to být i dříve. První, trojúhelníkový a nejtěžší kus mostu, jímž stavbaři demolici zahájili, váží až 90 tun. Most rozdělili dělníci autogenem a poté ho rozstříhali hydraulickými nůžkami připevněnými na bagru.
Podle Hájka je horní ocelová konstrukce mostu stále kvalitní. „Po otryskání asfaltové izolace jsme viděli, že by ještě 20 až 30 let i více vydržela,“ uvedl. Spodní části mostů ale byly podle investorů, tedy Správy železniční dopravní cesty i města, v havarijním stavu.
Snesený díl skončil vedle tramvajových kolejí směrem k nádraží. „Od soboty se bude rozpalovat autogenem a odvážet do šrotu,“ řekl Hájek.
Po odstranění všech šesti částí se budou z obou stran mostu odtěžovat přechodové oblasti, ubourávat kamenné opěry a začne se zakládat nový most. „Přijede velkoprůměrová vrtačka na piloty, provede se hlubinné založení opěry a pak budeme pokračovat dál mostem,“ uvedl Hájek. Nová konstrukce bude větší, stavba z železobetonu má trvat do prosince.
Na jaře 2018 má začít demontáž a stavba druhého, jižního mostu, který je menší. „Tam je jiná technologie. Nosníky budou ocelové, vyplněné betonem. Bude to částečně spřažená konstrukce,“ uvedl.
Metrostav ještě příští rok vybuduje dva podchody na nádraží, první pro lidi a druhý pro zavazadla a zboží. Na stavbě je nyní zhruba 30 lidí. Špička bude v červnu a červenci, kdy jich tam bude trojnásobek.
„Všechna dopravní omezení probíhají podle plánu, tramvajové výluky fungují bez problémů,“ řekl dopravní expert radnice Ondřej Vohradský. Takto velká demontáž v Plzni za posledních 30 let nebyla. „Podobná akce se dělala v Praze U Bulhara nebo v Ústí nad Labem“ řekl. Loni se v Plzni na Rokycanské třídě odstraňoval příhradový most, ocelové mosty na Mikulášské jsou plnostěnné s ocelovou mostovkou.
„Trakce je snesená a zakotvená před křižovatkou a začne budování pomocné koleje, na níž by se mělo začít jezdit v červnu. Do té doby se bude jezdit po stávající jedné koleji jako doposud,“ řekl Pavel Pirner z městských dopravních podniků. Na současné kolejiště a do prostoru mostu se od příštího pátku do neděle nainstalují provizorní stožáry a od pondělí 24. května mohou tramvaje místem znovu projet.
- Hlavním cílem je náhrada dvou přes sto let starých železničních mostů v Mikulášské ulici. Stavba začala letos v lednu, trvat bude rok a půl a stát bude přes 1,3 miliardy korun.
- Přestavba na 1,5 roku zcela uzavřela Mikulášskou ulici pro dopravu, pouze tramvaje mohou projet po jedné koleji. Chodci musí využívat podchody z obou stran nádraží.
- Účelem stavby je zvýšit rychlost průjezdu Plzní až na 80 km/h. Dokončeno bude 3. nástupiště, kompletní modernizací projde 5. a 6. nástupiště, na všechna povedou výtahy.
- Přestavěno bude také kolejové rozvětvení na Cheb. V prostoru dnešního seřaďovacího nádraží budou odstavné koleje, které umožní čištění a plnění souprav.
- Už v předchozích dvou etapách byla zmodernizována trať mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Jižní předměstí. Poté prošla modernizací i východní část hlavního nádraží, především část nástupišť.
- Modernizace uzlu Plzeň, který je součástí III. národního tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, bude pokračovat zhruba do roku 2022. Stát bude 6,5 až 7 miliard korun, značnou část uhradí EU.