Pokud vyjde optimistická varianta, tah z Bořitova do Svitávky by se mohl začít stavět už v roce 2025. Není jasné, zda střední část komunikace číslo 43 bude dálnicí, nebo silnicí první třídy. I tak by se podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radima Fialy mělo v úseku jezdit 130 kilometrů v hodině. Stávající silnice bude ještě nejméně deset let přetížená, ŘSD proto chystá na několika místech její stavební úpravy.
Dálnice nebo silnice první třídy. V roce 2025 se možná začne stavět úsek tahu 43 z Bořitova do Svitávky
Kapacitní silnice první třídy může mít jiné parametry a například více sjezdů než dálnice. Může tedy dopravně obsloužit více obcí. Předpokládá se, že v obou variantách by mělo jít o čtyřpruh s rychlostí 130 kilometrů za hodinu ve stopě kdysi plánované a před druhou světovou válkou rozestavěné takzvané Hitlerovy dálnice, která měla spojit Vídeň s Vratislaví.
Tah z Bořitova do Svitávky je jen střední částí silnice, která by měla propojit současnou D1 a plánovanou část D35. „Existuje velký tlak, aby se kolem stavby této silnice něco dělo a věci se hýbaly dopředu. A my jsme s přípravou této části nejdál, na podzim zadáme ke zpracování projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedl Fiala.
Že by se mohlo začít stavět už za šest let, řeklo ŘSD poprvé. Dřívější termín vychází ze změny zákonů, které umožňují předběžnou držbu problematických pozemků, což znamená výrazně rychlejší majetkoprávní vypořádání.
Obce, které leží v dotčeném úseku, přípravu vítají. Mnoho let totiž čekají na to, až nová silnice odvede dopravu z přetížené silnice I/43, která prochází centrem řady z nich.
Kdy se začne i se severním a jižním úsekem, zůstává nejasné
O termínech stavby jižní části od D1 kolem Brna k Bořitovu a od Svitávky k budoucí části dálnice D35 zatím nechtěl ředitel brněnského závodu ŘSD mluvit, protože příprava je teprve na začátku, případně ani nemůže začít.
V severní části, která prochází Jihomoravským i Pardubickým krajem, je zřejmá trasa, která má taktéž vést ve stopě Hitlerovy dálnice. Letos Centrální komise ministerstva dopravy projednávala studii, ale zatím se nerozhodlo o šířkovém uspořádání a ŘSD musí doplnit podklady, aby se komise mohla studií znovu zabývat.
Je možné, že zde nebude vzhledem k nízkým intenzitám dopravy čtyřpruhová, ale jen běžná dvoupruhová silnice první třídy. Teprve poté se rozhodne o etapách přípravy a výstavby.
Nejméně jasno je zatím ohledně příprav nejpotřebnějšího úseku, tedy od dálnice D1 přes Brno k Bořitovu. Od dálnice ke Kuřimi totiž není dosud zřejmé ani to, kudy trasa povede. Příští rok by se měly aktualizovat zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, studie preferuje trasu přes Brno-Bystrc kolem Brněnské přehrady, proti čemuž panuje stále velmi silný odpor řady městských částí a obcí severně od Brna.
Aby se zlepšila bezpečnost na přetížené silnici I/43, která bude sloužit ještě nejméně deset let, chystá ŘSD stavební úpravy na 15 místech, především jde o problematické křižovatky.