Po dálnici D8 se bude v celé její délce jezdit od 17. prosince. Na termínu, který stanovil ministr dopravy, trvá Ředitelství silnic a dálnic navzdory problémům s nestabilním svahem u Prackovic nad Labem. Silničáři ujišťují, že samotná stavba je dostatečně zabezpečená a jejímu zprovoznění nic nebrání.
D8 bude hotová včas, slibují silničáři. Tak stabilní, jak jen může být
Roky 2000, 2006 ani 2015 nebyly ty, kdy se podařilo otevřít celou dálnici D8 od Prahy až na hranice s Německem. Rok 2016, konkrétně jeho 17. prosinec, by však mohl udělat tečku za vleklou ságou. Přesněji, první z teček. Tím, že se po úseku Lovosice–Řehlovice rozjedou auta, totiž práce ještě neskončí. Silničáři však přispěchali s ujištěním, že navzdory tomu nikomu nic nehrozí.
V posledních týdnech dělníci odtěžili násep u prackovické estakády, kde se hýbalo podloží a propadala se podpěra. Takřka hotová dálnice se tak opět proměnila ve staveniště. Podle mluvčí stavební společnosti Eurovia CS Ivety Štočkové je nyní zabezpečení téměř hotové. „Ze stavebního pohledu už zbývají jen dokončovací práce, doděláváme inženýrské sítě, které jsme museli přerušit kvůli pracím na stabilizaci. Zbývá dodat ještě podkladové vrstvy pro živici, tedy asfalt, a v příštích týdnech už se tady bude pokládat asfaltový koberec,“ ujistila.
Na estakádě i na nestabilním svahu jsou čidla, která průběžně snímají pohyb půdy, silničáře by tak již nemělo nic nenadálého překvapit. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou dosavadní výsledky měření uspokojivé. „Naměřené hodnoty zcela odpovídají projevům či nástupu opatření, která jsme tady udělali. Tady není nic, co by bylo riskantního nebo co bychom měli nějak tajit,“ zdůraznil.
Podaří-li se zprovoznit dálnici od Lovosic k Prackovicím, bude to jediný nový dálniční úsek, který se letos otevře. Kdyby nastalo další zpoždění, byl by rok 2016 již druhý v řadě, kdy se dálniční síť nerozroste ani o metr, nepočítáme-li formální přeznačení rychlostních silnic na dálnice k 1. lednu.
Další odklad zprovoznění D8 by přitom nemohl být nijak překvapivý. Dálnice vede severně od Lovosic přes České středohoří, proti čemuž se dlouho bouřily spolky na ochranu přírody. Vydání potřebných povolení nakonec nezabránily, stavba, která měla být podle dávného harmonogramu hotová již v roce 2000, však naplno začala až před čtyřmi lety. Hotová měla být loni, to se nepodařilo především kvůli masivnímu sesuvu svahu nedaleko místa současných problémů. Svah podmáčený přívalovými dešti v roce 2013 se sesunul na dokončené těleso dálnice, jeho sanace skončila až letos a stavbu prodražila více než o půl miliardy.
- délka: 16,4 km (zbývá dokončit 12,5 km)
- tunely: 2, celková délka 890 m
- dálniční mosty: 19 (dalších 9 nad dálnicí)
- mimoúrovňové křižovatky: 3 (Lovosice, Bílinka, Řehlovice)
- zhotovitel: sdružení spol. Eurovia CS, Metrostav, SMP CZ, Berger Bohemia
- zdroj: ŘSD