V Česku by se mohlo testovat víc aut bez řidičů. Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci a ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury vytvořilo katalog oblastí, které jsou pro testování vhodné. Jde o stovky kilometrů cest. Cílem je zpříjemnit práci vývojářům a tím pádem je do tuzemska nalákat.
České silnice poslouží k testování aut bez řidičů. Unikátní katalog nabízí vhodné oblasti
Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla nabízí více než dva tisíce kilometrů silnic v Čechách i na Moravě. Jsou v něm dálnice, okresní silnice i městské uličky. V Čechách zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav anebo Ústí nad Labem, na Moravě a ve Slezsku vede trasa přes Brno, Zlín nebo Kroměříž.
Svou podobou i rozsahem je katalog podle pracovníků Centra dopravního výzkumu světově unikátním nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím, které se zabývají vývojem autonomních vozidel, usnadní práci, protože poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. „Chtěli jsme vývojářům nabídnout prostředí, které nenajdou nikde jinde na světě,“ řekl vedoucí Oblasti autonomního řízení z Centra dopravního výzkumu Marek Vanžura.
Katolog je volně dostupný ne webu
Platforma je po registraci přístupná na webu, vývojáři si tak mohou dané trasy virtuálně projet s předstihem. „Samotné zkušební jízdy tak lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětlila ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu Veronika Valentová.
Technologie robotických aut jsou různé
Na tvorbě databáze se podílela i jedna z brněnských firem, která už autonomní systém používá. Z venku je to obyčejné auto s kamerou, uvnitř už je rozdíl patrný. „Monitor slouží našim vývojářům, pak je tu tlačítko, které může okamžitě zastavit celé vozidlo. Člověk, který auto ovládá, sedí několik kilometrů daleko,“ popsal ředitel Roboauto Martin Králík. Vypadá to jako počítačová hra, jen obraz na monitorech je realita před vozem. I tak ale musí v autě vždy někdo sedět, aby mohl případně zasáhnout.
„Tato technologie má výhodu například tam, kde musí řidič dlouho čekat na nakládku a vykládku. Vozy mohou jednoho operátora sdílet například na letištích,“ vysvětlil Martin Králík. Existují i jiné formy autonomních systémů, například společnost Uber zkoušela vozidlo, které reagovalo na podněty z okolí samo.
Na Tachovsku má vzniknout obří polygon
Špičku vývojářů aut z Evropy má přitáhnout i obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče, který má vyrůst do dvou let u Stříbra na Tachovsku. Stříbro je blízko dálnice D5 a mezi hlavními evropskými automobilkami. Společnost Accolade, která na projektu spolupracuje s technickými školami v Praze i Brně a institutem robotiky a kybernetiky, investuje do infrastruktury pro podnikání.