Města po celé republice hyzdí vizuální smog v podobě ilegálních billboardů. Zákony jsou podle radnic i hejtmanství na majitele nelegálních poutačů často krátké. Mnohdy je není možné zkontaktovat, nebo po upozornění přesunou konstrukce jen o pár metrů dál. Pardubičtí aktivisté teď chtějí, aby vedení města majitele poutačů donutilo pravidla dodržovat. Začali proto reklamní plochy přelepovat přímo se vzkazy pro radní.
Aktivisté vytáhli do boje s nelegální reklamou, na poutače nalepili vzkazy pro politiky
Původní reklamu překryli aktivisté plakátem se vzkazem pro vedení města. „Tato ilegální reklama tu už dávno neměla být, pane primátore,“ píše se v něm. Vadí jim nedodržování zákonů a vizuální smog. A ke kritice se přidává i opozice. „S tímhle zněním já souhlasím, město by mělo být aktivnější,“ míní pardubický zastupitel Robert Hrdina (Zelení).
„Konáme. Je pravda, že jsem s nimi měl schůzku někdy v srpnu, kdy měli pocit, že se všechno okamžitě rozhýbe. Ale ono to tak jednoduché není,“ brání se primátor Jan Nadrchal (ANO).
Majitelé billboardů totiž podle magistrátu často využívají děr v zákoně a po upozornění je jen přesunou o pár metrů dál. Někdy nejde majitele vypátrat vůbec. Podle iniciativy „Přidej se a strhni to“ nemá 60 až 70 procent všech billboardů platné povolení. Načerno postavené konstrukce nejsou podle aktivistů řádně ukotvené v zemi a můžou tak být nebezpečné pro řidiče i chodce.
„Zakletá“ trafika
„Když to srovnáme s Příbramí nebo s Chrudimí, kde jsou naopak aktivní a snaží se za použití dnes platných věcí proti tomu bojovat… Prostě to jde, když se chce,“ říká aktivista Zdeněk Jahn.
„Ale pořád platí nějaký vztah vůči majiteli té konstrukce,“ upozorňuje Nadrchal. Majitelé by totiž podle radnice mohli po městech vymáhat náhradu škody. S desítkami negálních reklam má přitom problém i Hradec Králové.
Odborný asistent náměstka hradecké primátorky Vít Luštinec popsal příklad trafiky oblepené reklamou, kterou technické služby města třikrát zakryly a pokaždé v noci na místo přišel někdo, kdo vše vrátil do původního stavu.
Pomoci by mohla novela zákona o pozemních komunikacích, která bude od ledna 2024 nově umožňovat nejprve reklamu odstranit a až pak kontaktovat majitele.