Aerokluby protestovaly proti zvažovanému rušení letiště Líně. Jeho plochu zaplnilo přes 50 letadel

Aerokluby rozmístily na záložním armádním letišti Líně u Plzně víc než pět desítek letadel na protest proti úvahám o jeho zrušení. Namítají, že letiště celoročně využívají letecké a parašutistické školy, firmy i letecká záchranná služba. Na čtyřsethektarové ploše má být podle usnesení vlády strategický podnikatelský park, kde by mohla stát továrna na výrobu baterií do elektroaut.

Protestující chtěli ukázat, že areál letiště Líně není opuštěný. „Letiště je v zásadě vyhovující pro provoz letadel, které tady jsou a přistávají. Větší provoz by si samozřejmě vyžádal úpravu letištní infrastruktury,“ řekl zástupce škol, aeroklubů a pilotů Michal Švihla. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) má do konce srpna vládě říct, jestli armáda letiště potřebuje.

Na petici na podporu letiště je podle organizátorů protestu za tři dny od jejího spuštění přes tři a půl tisíce podpisů. „Působí tu několik set pilotů. Kromě sportovního létání je i branou pro zahraniční návštěvníky, přistávají tu letadla s manažery zahraničních firem, které mají v okolí své pobočky. Cvičí tady policie, hasiči a záchranka,“ vyjmenoval plzeňský pilot Milan Vydra.

Kraj by zůstal jako jediný bez letiště

Podle šéfa místní pilotní školy Luďka Krause by po zrušení letiště zůstal Plzeňský kraj jediným regionem bez letiště, odkud by mohly vzlétat letouny třeba při požárech nebo vojenských konfliktech. Je to podle něj navíc jediné tak velké letiště mezi Prahou a Norimberkem.

„Vojenská letadla české armády i NATO tady stále přistávají,“ uvedl Vydra. Přistávací a vzletová dráha je dlouhá téměř dva a půl kilometru. Letiště podle Švihly plně financují stávající aktivity.

Kdyby na vedlejších nevyužitých pozemcích vznikla gigafactory, dokážou podle pilotů koexistovat. Piloti se bojí, aby Líně, které letos oslaví sedmdesát let, neskončily jako zrušené letiště v Žatci, kde měla také vzniknout průmyslová zóna, nakonec tam jsou tři haly. V devadesátých letech bylo podle nich zlikvidováno letiště v Plzni na Borských polích, na jehož místě průmyslová zóna je, navíc přes polovinu plochy Líní tvoří zeleň.

Letiště je armádě kdykoli k dispozici

„Záměr likvidace letiště, doporučovaný ministerstvem obrany, je pro nás nepochopitelný. Letiště je kdykoli armádě k dispozici, provoz a údržba je plně hrazená z prostředků naší společnosti,“ řekl Petr Kutný, jednatel české firmy PlaneStation, která má od roku 2000 areál v pronájmu na padesát let s opcí na dalších padesát let.

Firma se od roku 2012 soudí s ministerstvem, které tvrdí, že mu firma neplatí. PlaneStation naopak říká, že resort nesplnil své smluvní závazky. Nájemci letiště potvrdili, že firmě PlaneStation platí a na letišti všechno funguje. „Naše společnost je připravena dodržet podmínky nájemní smlouvy a pokud jí to bude umožněno, tak začít s rozvojem nejen letiště, ale i zóny definované ministerstvem průmyslu jako brownfield,“ uvedl Kutný.

S projektem továrny nesouhlasí ani obce

S projektem továrny na 400 hektarech nesouhlasí ani okolní obce. Obávají se ubytoven pro zahraniční dělníky, problémů s dopravou, vodou i ekologií. Souhlasily by s gigafactory na zhruba 180 hektarech, což bylo podle nich dříve dohodnuto.

Obce i aerokluby z Líní si stěžují na to, že s nimi vláda ani kraj nemluví. Kraj slíbil, že příští týden svolá jednání, ale že hlavním koordinátorem strategického průmyslového parku je ministerstvo průmyslu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
před 8 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 9 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 12 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 17 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 18 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 20 hhodinami
Načítání...