Premiér Bohuslav Sobotka oznámil krátce po nepříliš úspěšných volbách, že chce provést změny ve vládě i uvnitř ČSSD. Podle politoložky Vladimíry Dvořákové za tím může být snaha sebrat vítr z plachet vnitrostranickým kritikům a převzít iniciativu. Zároveň si tímto krokem může premiér hledat nové mocenské spojence. Jeho vztahy s Hradem ani Andrejem Babišem totiž podle Dvořákové nejsou ideální.
Politoložka: Sobotka se snaží převzít iniciativu. Má proti sobě Zemana s Babišem
Jak velký rozruch způsobí gesto Bohuslava Sobotky – zaslaný dopis?
Určitě způsobí velký rozruch. Podobná vyjádření se i s tímto cílem píší, aby udělala dojem, že chce strana skutečně něco řešit. A v ideálním případě i něco řeší, protože volby nedopadly dobře a za rok budou další.
Nelze zavírat oči před neúspěchem, píše Sobotka. A to i přesto, že ČSSD díky vyjednávání získala více hejtmanů, než v kolika krajích volby vyhrála. Patří takováto upřímost k předsedovi ČSSD?
Určitě patří, on jim nemohl říct, že volby dopadly dobře. Ale už jsem to říkala v minulosti: V této situaci, kdy je strana ve vládě, tak ve všech minulých krajských volbách skončila strana ještě hůře, jak za vlády Miloše Zemana, tak za vlády Stanislava Grosse. Ale rozdíl proti minulosti je v tom, že tady získal koaliční partner – nikoli opozice.
Co se týček vnitrostranické opozice uvnitř ČSSD, v jakém je po volbách rozpoložení? Mohl Sobotka tímto prohlášením předběhnout kritiku, která z tohoto křídla zřejmě přijde?
Toto prohlášení je částečně reakcí na tlak, který některé skupiny vyvíjejí, a je to snaha převzít iniciativu. Dát najevo, že mám plán, hledám cestu a chci komunikovat s lidmi. Zároveň to může být i hledání mocenských opor. Postavení premiéra Sobotky je totiž velmi složité. Vedle frakcí v ČSSD je tu další silný protihráč, a tím je prezident Miloš Zeman, který se ho snaží jakkoliv oslabit nebo zesměšnit. Navíc je tam problém s Andrejem Babišem a tam nevylučuji, že jsou některé věci koordinovány i s prezidentem Zemanem.
Jakou má tedy Bohuslav Sobotka autoritu uvnitř ČSSD?
Když budeme hodnotit uplynulé volby, tak dříve bylo velmi silné haškovské křídlo, ale to neuspělo. Takže si můžeme říkat – neúspěch jde za ČSSD, ale také za tímto křídlem.
Druhou věc vidíme v jižních Čechách, kde je nakonec zvolen sociálnědemokratický hejtman – což se může říkat, že je úspěch Sobotkova vedení, ale zároveň se ví, že byl Jiří Zimola zvolen i na základě určitého tlaku, který vyvíjel Andrej Babiš na zástupce ANO v jihočeském kraji. A na panu Zimolovi měl zájem i prezident Zeman. Takže vidíme, že ty věci nejsou tak jednoduché a černobílé.
Co bych považovala za obrovskou zásluhu Bohuslava Sobotky, že se doposud udržel a situaci nevyhrocoval. Vláda má celkem vysokou podporu a jedním z důvodů je to, že v ní nejsou velké viditelné konflikty. Když si vezmeme, co se dělo v minulých vládách a někdy to bylo i dost šílené, tak toto je určitě plus. Zároveň tady všichni kritizují hulváctví, ale z hlediska voličských preferencí se slušnost příliš nevyplácí.
Zmiňovala jste Jiřího Zimolu, jak velké má on předsednické ambice?
Nejsem si jistá, zda by v tuto chvíli šel do pozice předsedy, osobně si spíš myslím, že bude snaha ho dostat do vedení Asociace krajů, což je velmi významná pozice. A to samozřejmě hned zesílí jeho postavení v rámci ČSSD. Když to beru obecně z hlediska strategie, tak si nemyslím, že by to od něj byl dobrý krok, aby šel do voleb. Podstatně lepší bude počkat na volby a případné povolební změny.
Domnívám se, že na sjezdu ČSSD zůstane Bohuslav Sobotka předsedou strany, ale bude záležet, kdo bude dovolen do stranického vedení. Může to být tak, že tam budou lidé, kteří pro něj budou určité ohrožení.
Předseda Sobotka ve svém dopise také píše, že se doba změnila, jde o marketing a mediální komunikaci, nejde o souboj rovnocenných politických stran. V čem má pravdu? A neříká to nahlas příliš pozdě?
Premiér Sobotka už několikrát upozorňoval, že by se měl zlepšit marketing a komunikace – využívat třeba Twitter a podobně, v tom zřejmě ČSSD má rezervy. Na druhou stranu vždycky musíte mít také obsah. A tam je důležité, aby byl jasný akcent na klíčové momenty z hlediska ČSSD. Nejen více aktivit na sociálních sítích, ale také vědět, s čím chceme koho oslovit.
Tam mohou mít proti hnutí ANO velkou výhodu. Andrej Babiš dosud využívá toho, že je nový. I v těch krajských volbách byl jakoby poprvé. Ale není u něj jasné poselství nebo hodnotová orientace. V tomto směru může ČSSD uspět, ale musí vědět, co jsou klíčová témata.
Myslím, že ČSSD neumí prodat některé věci a v některých momentech možná zbytečně koaličním partnerům ustupuje. Někdy je to až docela humorné: Andrej Babiš jako ministr financí prohlásil, že by chtěl pro příští rok sestavit vyrovnaný rozpočet. Ale nikdo se ho nezeptal, kde by udělal škrty. To je podle mého názoru jasné marketingové selhání z toho hlediska, jak vést komunikaci.