Stejně jako na jaře se muzea a galerie pokouší vymyslet náhradní způsoby, jak dostat návštěvníky za zavřené dveře výstavních síní. Virtuální prohlídky a on-line prezentace sbírek připravují například v Národní galerii, Muzeu umění v Olomouci či pražské Galerii Rudolfinum.
Umění klade otázky. V době pandemie se ptá, jak vystavovat virtuálně
Národní galerie Praha využívá čas, kdy musí mít zavřeno, natáčením děl ze svých sbírek. Šestnáct medailonků poslouží jako prezentace přední české galerijní instituce ve světě.
„Oslovila nás Česká centra v Tokiu a Soulu, zdali bychom nemohli udělat takový průřez díly Národní galerie a do určité míry i průřez kulturou České republiky,“ upřesnila kurátorka Veronika Wolfová. „Začínáme Karlem IV., potom jsou tam umělci od dob Rudolfa II. až po současnost,“ doplnila. Současnější umění zastupuje například Alfons Mucha nebo Toyen.
Natáčí se pod dohledem restaurátorky, která hlídá, aby se obrazy nepoškodily, například nebyly vystaveny přílišnému osvětlení. „V této době je důležité komunikovat skrze video a zobrazovat to, co teď není možné vidět naživo,“ domnívá se režisér a kameraman prezentací Marco Chiodi.
Olomoucké muzeum ukazuje stálé expozice
Do virtuálního prostoru se přestěhovalo i Muzeum umění v Olomouci. Chce tak částečně návštěvníkům vynahradit, že je nemůže přivítat ve stálých expozicích, které od začátku října zpřístupnilo zdarma.
Bezplatně si mohou expozice prohlédnout i na internetu. K dispozici už je výstava Století relativity, zaměřená na moderní umění. V uplynulém týdnu vznikal záznam z expozice Ke slávě a chvále, kde je shromážděno staré umění. „Kamera má celkem šest čoček, každá čočka pořídí jeden záznam a v počítači potom spojíme výsledný 360stupňový obraz. Postprodukce je náročná,“ popisuje tvůrce virtuální prohlídky Petr Sanetrník.
Zájemci si budou moci virtuálně projít tisíc let kultury na Moravě. Prohlídky umožňují jednotlivé exponáty také přiblížit a prozkoumat detaily. Internetová verze čeká také aktuální výstavu O městě, krajině, umění, jež byla zahájena už v době uzavření kulturních institucí. Veřejnosti by měly expozice zůstat nepřístupné nejméně do 3. listopadu, do kdy zatím platí v zemi nouzový stav.
Džadoň: Umění se s tím vyrovná
Podle konceptuálního umělce Tomáše Džadoně by se výtvarné umění dovedlo přizpůsobit i případné situaci, kdy by už nemohlo být vůbec vystavováno napřímo. Stejně jako se v historii muselo vyrovnat s různými společenskými změnami.
„Umění nejsou jen obrazy, ale umění jsou především myšlenky, reflexe skutečnosti, umění, abych citoval Pavla Büchlera, hlavně klade otázky, proto není vůbec problém, když je zprostředkované kamerou nebo fotografií,“ podotýká Džadoň s tím, že lidé jsou zvyklí vnímat realitu skrze tato média.
I jeho tvorba je v současnosti k vidění on-line. Galerie Rudolfinum totiž aktuální výstavu Unplugged, jejíž součástí je také Džadoňovo dílo, přibližuje prostřednictvím krátkých videí. Už příprava výstavy byla nezvyklá. Galerie totiž oslovila české i zahraniční umělce, aby svá díla připravili za minimálního užití energie na výrobu a transport. Vystavující tak využili třeba kolo nebo koňské spřežení.