Studenti umění jezdili do továren. Rozsáhlý archiv ukazuje, co se dělo za normalizace na AVU

„Akademie výtvarných umění v Praze sedí na vršku u Stromovky jako takové vlastní království,“ říká kurátorka Zuzana Krišková, která ve výstavě Pedagogové a posluchači v Galerii výtvarného umění v Chebu mapovala dění na prestižní vysoké škole v 70. a 80. letech. Studenti tehdy vyjížděli malovat dělníky v hutích či zemědělce v JZD, škola se ale přesto nestala ideologickou baštou. Ne všichni pamětníci však na školní léta vzpomínají pozitivně.

Krišková se k historii AVU dostala skrze nedávno objevené unikátní snímky Pavla Paula, který od roku 1958 do roku 2000 dění ve škole fotograficky dokumentoval. Zažil tak Maxe Švabinského i revoluční změny. Ve dvanácti krabicích se našlo přes 50 tisíc snímků, tedy obrovský balík vizuálních informací, který začala třídit a zpracovávat. A zjistila, že ukazují život ve škole, o němž předtím nebylo mnoho informací. Dnes je naskenováno kolem 30 tisíc fotek a ještě prý bude dlouho trvat, než se vše identifikuje a zdigitalizuje.

„Sedmdesátá a osmdesátá léta na škole, to je doba, o níž moc nevíme. Od roku 1989 se soustavně zkoumá neoficiální umění, což je dobře, ale to oficiální, kterému dnes říkáme socialistické, je hodně stranou, co se týče hlavních jmen, ale i studentů,“ vypráví. Stejně jako dnes, i tehdy přitom šlo o školu prestižní a vysoce výběrovou. Tehdy počet studujících volného umění, omezeného na malbu, sochařství a grafiku, nepřekročil třicet lidí v ročníku a někdy klesal i pod dvacet. Uchazeči se hlásili opakovaně po několik let, než se jim podařilo uspět.

„Dnes je škola výběrová na talenty, ale tehdy tam na ně zbývalo málo místa. Lidé se tam brali i na základě jiných požadavků. Muselo se splnit, aby byl v ateliéru někdo z regionu, aby tam byl Slovák nebo Moravan, musel tam být i někdo s dělnickým původem,“ popisuje s tím, že do školy různí funkcionáři, národní umělci či herci dosazovali svoje děti.

Studenti někdy výukou bývali zklamáni, neboť profesoři s nimi komunikovali jen zcela minimálně. V sedmdesátých letech mezi nimi převažovali kvalitní, zároveň však už staří umělci z generace nastupující ve čtyřicátých letech, kteří si neotřesitelné pozice užívali až do doby, kdy odcházeli do penze. Některé studující tak instituce příliš umělecky „nestimulovala“, ovšem titul jim pak automaticky zajišťoval vytoužené postavení umělce ve svobodném povolání.

„Jiní studenti vzhlíželi k pedagogovi, který byl modla, například malíři takhle nahlíželi na Jana Smetanu či Karla Součka. Byl to pán v saku, národní umělec, šlo vlastně až o takové zbožštění. Na škole fungoval takzvaný mistrovský model, kdy bylo vše přísně hierarchicky oddělené. To už je dnes zcela jinak,“ popisuje Krišková.

Na „Poldovku“ za hutníky

„Malíři i sochaři první rok jenom kreslili. Do školy se chodilo na osmou a hlídala se docházka,“ uvádí. Až druhý rok mohli malíři používat barvu a sochaři se pomalu pouštěli do figury, která měla být realistická. „Ideální představa byla, že ze školy budou odcházet lidé schopní pustit se do práce s jakýmkoliv materiálem,“ míní kurátorka.

Akademie také dlouhodobě spolupracovala třeba se zoologickou zahradou, jednotnými zemědělskými družstvy nebo kladenskou hutí Poldi, kam studenti vyráželi třeba na čtrnáct dnů. „Tam malovali hutníky, vysoké pece, trubky. S pracovníky chodili na jídlo, spali s nimi na ubytovnách. A pak jeli na AVU, kde pedagogové vybrali to nejlepší, a někdo dostal cenu. Pak to bylo v novinách s titulkem Sepětí výtvarníků s hutníky,“ popisuje Krišková s tím, že ředitel „Poldovky“ dokonce zasedal i v umělecké radě školy. Tato „družba“ je prý vidět i ve filmu Parta od pece z 80. let, kde pózují hutníci a sochařky modelují hlavy.

Studenti podle Kriškové nesměli být „elitáři“, měli z nich být obyčejní výtvarníci, co „naplňují potřeby lidu“. Těch potřeb přitom bylo prý mnoho. Krišková popisuje, že před rokem 1989 byla „neuvěřitelná poptávka po umění“ díky spolupráci výtvarníků s architekty. Každá stavba totiž věnovala až čtyři procenta z celkového rozpočtu na umělecké realizace v rámci ní.

„S ohledem na výtvarnou stránku se stavěly třeba i zdi u silnic, nešlo jen o pomníky. Studenti si mohli během studia vyzkoušet tvorbu v různých, dnes už vymizelých technikách, tudíž dělali i keramické reliéfy, vitráže, mozaiky nebo gobelíny, skrze které se zdobily například sídliště,“ říká Krišková s tím, že se proklamovalo jakési „sepětí umění se životem“.

Krišková kvůli chebské výstavě mluvila s bývalými studenty i pamětníky, kteří prý na studium na AVU v době normalizace vzpomínají radostně. „Bylo to jejich mládí a doba jejich studia. Nedělali přímo angažované umění jako v 50. letech, to už by působilo nepatřičně. Mnozí spíš pochopili, že se žije ve lži, a dělali věci tak, aby splnili školní požadavky. Nikdo je ale do vyloženě ideologické tvorby nenutil,“ přemítá kurátorka.

Jako důsledek stávky studentů proti sovětské okupaci v roce 1968 se z většiny škol vyhazovali studenti i vyučující, AVU ale nemusel opustit nikdo, což je v rámci Československa anomálie.

„Škola byla tehdy zvláštním způsobem napojená na moc. Chodili tam ministři, prezidenti, bylo jakýmsi symbolem kulturnosti nechat se vyfotit s malíři, kteří patřili mezi kulturní elitu,“ říká kurátorka. Na začátku normalizace se stal rektorem František Jiroudek a do pedagogického sboru přibyli Karel Kolumek, Václav Pospíšil, Jiří Kryštůfek či Miloš Axman, kteří podle kurátorky ve škole „hlídali“ ideovou linii.

Škola ale prý nebyla nikdy „ideologickou baštou“. Loajalita se prý stejně jako u řady jiných institucí projevovala vnějšími znaky a rituálními projevy. AVU patřila spíše k tolerantnějším institucím, o čemž svědčí i to, že když už došlo k nějakým excesům typu účasti na nepovolených výstavách, nikdy neskončily vyloučením.

„Proč to vytahujete?“

Studenti, jejichž díla Krišková vystavuje, jsou prý stále ve výtvarném provozu, i když nejde o viditelné umělce. „Každý z nich má úplně jiný příběh, ale většina lidí se uměním dodnes živí. Restaurují, dělají sochy, portréty. Je to taková šedá zóna, protože vystavují v malých regionálních galeriích. Nestala se z nich velká jména,“ míní.

„Nedávný filmový dokument z AVU Zkouška umění viděli všichni, jsou buď pobavení, nebo šokovaní. Podivují se, jak moc je škola jiná a jak se změnil způsob výuky,“ sděluje Krišková. Někteří z pamětníků se však už zpět přesto ohlížet nechtějí. „Říkali mi, proč to vytahuji, co tím sleduji. Nechtějí být spojovaní s tím, že studovali u komunistů,“ říká Krišková.

Záhy po listopadu 1989 nastoupil na školu nový rektor Milan Knížák, provedl důkladnou reformu, všech dosavadních pedagogů se zbavil, a škola tak zahájila novou etapu své existence. „To pro pedagogy bylo velmi šokující. Brali to jako křivdu, že nebyli ‚ti špatní‘. Asi bylo nutné se razantně odříznout, ale ne všichni vyučující byly kreatury,“ dodává Krišková.

Obraz na dně přehrady

Při neexistujícím trhu s uměním se prý někteří ocitli bez prostředků, ztratili možnost vystavovat, neboť galerie logicky začaly preferovat umělce, kteří byli dříve na indexu, a privatizace nemovitostí je v následujících letech mnohdy připravila o ateliéry. Řada z nich se dokonce stala terčem antipatií, když nepochopení a nezájem o jejich dílo přerůstaly v dehonestaci.

„Jako výmluvný příklad může sloužit známá akce skupiny Rafani, která si na podzim 2006 prostřednictvím brněnského Domu umění z Národní galerie zapůjčila obraz Magdaleny Cubrové Na okraji jámy z roku 1979 a následně ho v neprodyšném obalu svrhla na dno Orlické přehrady,“ uvádí v průvodním textu zmíněné výstavy Krišková s kolegou Marcelem Fišerem.

Rafany prý zaujalo, že obraz nikdy nebyl vystaven, čímž se pro ně stal nejen symbolem dobové nákupní praxe, ale i celého socialistického umění. Toto jejich gesto „svrhnutí“ prý bylo vykládáno vesměs pozitivně.

„Nikoho však tehdy nenapadlo, že za obrazem existuje žijící autorka, která by akcí mohla být poznamenána. Nikdo se také nezajímal o obraz samotný, který byl popisován jako charakteristický projev prorežimního umění, přestože autorka ho vnímala jako kritiku devastace krajiny severních Čech,“ dodávají kurátoři, kteří prý nechtějí relativizovat předlistopadové poměry, ale přispět k tomu, abychom je poznali a pochopili v jejich vrstevnatosti a vnitřní komplikovanosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
před 9 hhodinami

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
před 11 hhodinami

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025

Zemřel akademický malíř Jan Sovák

Po dlouhé těžké nemoci zemřel ve dvaasedmdesáti letech akademický malíř Jan Sovák. Rodák z Tábora, jenž v 80. letech emigroval do zámoří, mimo jiné ilustroval sci-fi román Jurský park, podle něhož natočil Steven Spielberg stejnojmenný film. O úmrtí informoval mluvčí táborského městského úřadu Luboš Dvořák.
14. 4. 2025

Zemřel nositel Nobelovy ceny za literaturu Vargas Llosa

Ve věku 89 let zemřel peruánský nositel Nobelovy ceny za literaturu Mario Vargas Llosa. Podle agentury AP to v neděli oznámil syn velikána latinskoamerické literatury, který je autorem oceňovaných románů jako Město a psi nebo Kozlova slavnost. Potomci spisovatele oznámili, že jejich otec bude zpopelněn a nebude se konat žádné veřejné poslední rozloučení.
14. 4. 2025Aktualizováno14. 4. 2025

Nákaza, monstra, ocenění. Vrací se seriál The Last of Us

Seriál The Last of Us ze světa pohlceného ničivou pandemií se vrací v druhé řadě. Příběh ověnčený osmi televizními cenami Emmy vznikl na motivy oceňované videohry. O pokračování ČT mluvila přímo s tvůrci. V herní předloze i v seriálu čelí hrdinové nákaze, která lidi proměňuje v nemrtvá monstra. Základ má přitom ve skutečném světě. Houba kordyceps reálně běžně parazituje na drobném hmyzu.
13. 4. 2025

Na pražském Comic-Conu soutěžili cosplayeři

PragoCosplay je kostýmová soutěž na Comic-Conu v Praze. V prvním on-line kole kostýmy ohodnotila odborná porota a vybrala 12 nejlepších do druhého kola. V něm výtvory nejdřív neveřejně hodnotila zahraniční porota. Večer byl pak věnovaný show pro diváky, kde se hodnotilo nejen provedení kostýmu, ale také roleplay, který ke cosplayi patří.
12. 4. 2025
Načítání...