Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

10 minut
Rozhovor s koordinátorkou intimity Martinou Čurdovou
Zdroj: ČT24

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.

Koordinátor intimity se stará o bezpečné a respektující prostředí při natáčení intimních scén. „Intimita a nahota jsou velice osobní věci a pracovat s nimi před štábem, pod světly, s tím, že to uvidí ještě statisíce dalších lidí, vyžaduje hodně odvahy,“ odůvodňuje Čurdová přítomnost koordinátora intimity na place.

Zapojit do natáčení by se podle ní měl všude, kde si to herec přeje, protože jen herec – jehož se scéna týká – dovede posoudit, jak moc je pro něj náročná, přestože nezainteresovaní lidé můžou situaci považovat na neškodnou. „Pokud o to požádá, mělo by se o tom alespoň mluvit v týmu, i když z hlediska rozpočtu není možné, aby tam koordinátor byl,“ přimlouvá se.

Intimní scénou se ale nemyslí jen ta sexuální. „Nemusí to být jen scény, kde je sex nebo líbání nebo nahota, ale díváme se i na scény, které jsou emocionálně vypjaté a také souvisí s tělem. Může to být třeba porod, potrat nebo gynekologická prohlídka,“ upřesnila Čurdová.

Od scénáře po maskovací techniky

Její práce začíná čtením scénáře, kde taková citlivá místa vytipovává, poté jejich pojetí probírá s režisérem. Zajímá ji jednak, jak filmař vidí ztvárnění dané situace vizuálně, a jednak ověřuje, jaký a zda má nahota v příběhu význam. S herci zase probírá nastavení jejich hranic.

„Za jednu z nejdůležitějších součástí koordinace intimity považuju zkoušku choreografie,“ popisuje koordinátorka další postup. „Vnímám, že kolem zkoušky jsou největší obavy, protože hodně tvůrců má pocit, že když herce nějak překvapí nebo jim připraví nečekanou situaci, tak jejich projev bude autentičtější. Z mé zkušenosti, čím větší je bezpečí, čím větší je jasnost, tím více se herci mohou uvolnit, mohou dobře hrát a soustředit se na svůj herecký výkon, na partnera.“

Koordinátoři intimity působí i na divadle. Na snímku zkouška opery Antonius a Kleopatra v Barceloně, na niž dohlíží koordinátorka Ita O'Brienová (vpravo)
Zdroj: Reuters/Albert Gea

Při samotném natáčení pak kontroluje, jak jsou domluvené hranice dodržovány a zda se herci cítí fyzicky i emociálně komfortně. Zásahy koordinátorky intimity jsou ale i praktického rázu. „Učíme se maskovací techniky, jak natáčet, aby body kontaktu nebyly vidět, jaké používat bariéry mezi těly, aby se nedotýkaly,“ doplnila.

K přípravě filmu Čurdovou obvykle přizve producent na základě žádosti někoho z tvůrčího týmu, většinou právě herců. Náhled na její přítomnost je zatím různorodý. Určitou nedůvěru filmařů si vysvětluje mimo jiné tím, že sžívání se s každou novinkou trvá. „Vím, jak náročné je projekt filmu dovést k tomu, že se konečně začne realizovat, a chápu ten strach, že by tam mohl být někdo, kdo bude vyvolávat konflikty, nebo to rozporovat, nebo nějak brát z rukou,“ uvědomuje si rovněž.

„Vnímám to trochu jako generační téma,“ přiznává. Soudí třeba podle workshopů na FAMU, kde koordinátora intimity na place mladí filmaři brali jako přirozenou součást.

Jak se stát koordinátorem intimity

Martina Čurdová v této funkci poprvé pracovala při natáčení seriálu Sex O'Clock vznikající pro platformu Voyo (nyní součást Oneplay), kde původně působila jako herecká koučka.

Nová zákulisní role ji přivedla ke kurzu pod certifikací SAG-AFTRA, tedy americké odborové organizace sdružující pracovníky v audiovizi. Po půlročním on-line výcviku následoval ještě týdenní workshop ve Francii, kde si účastníci osvojovali praxi, třeba zmíněné maskovací techniky.

Martina Čurdová působila jako koordinátorka intimity i při natáčení minisérie Vlastně se nic nestalo o sexfluencingu (na fotce herečka Denisa Barešová)
Zdroj: ČT

Podílela se také na dvou počinech pro iVysílání: seriál Pět let nahlíží dvěma pohledy na situaci po maturitním plese, kterou dívka vnímá jako znásilnění, zatímco její tehdejší přítel si ji pamatuje jinak. Minisérie Vlastně se nic nestalo se věnuje tématu sexfluencingu, sleduje příběhy dvou žen, které si přivydělávají nabídkou placeného obsahu na platformách pro dospělé.

Nahota náctiletých

Teprve do kin, respektive na obrazovku, se chystají další dva projekty vznikající s účastí Martiny Čurdové. Jde o seriál o spisovatelce Simoně Monyové, kterou zavraždil její manžel. A o celovečerní snímek Sbormistr inspirovaný kauzou pěveckého sboru Bambini di Praga, kde docházelo ke zneužívání nezletilých dívek.

„Byla to velmi specifická práce a musím říct, že štáb byl extrémně citlivý a empatický. Jednalo se o dívky, z nichž některým nebylo osmnáct let, takže jsme museli jednat s rodiči. Je zajímavé, že v českém filmovém kontextu ani v tuzemském právním řádu není nijak ukotveno, jak nacházet s nahotou a intimitou náctiletých,“ podotýká Čurdová. Chybí zatím i oficiální požadavky na zapojení a vzdělání koordinátorů intimity. „To není stížnost, tahle profese tu začíná,“ dodala.

Začalo to Weinsteinem a MeToo

Ve Spojených státech, odkud podnět k angažování koordinátorů intimity primárně vzešel, se přístup k natáčení sexuálních scén začal výrazně měnit v roce 2018, po vypuknutí kauzy Harveyho Weinsteina. Obvinění do té doby vlivného hollywoodského producenta ze sexuálního obtěžování a znásilnění přerostla v celosvětovou vlnu hnutí MeToo.

Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku. Soud loni zrušil verdikt, který Weinsteina poslal na 23 let do vězení, uskuteční se tedy nový proces. Kdysi mocný muž filmové branže si ale zároveň odpykává šestnáctiletý trest v jiném případě a dalšímu obvinění začnou jeho právníci čelit u soudu už 15. dubna.

Každopádně filmový průmysl po Weinsteinově pádu a zesílení hnutí MeToo reagoval na výzvy, že je třeba provést změny, a začal zvát k natáčení koordinátory intimity. Týkalo se to nejen velkých hollywoodských studií, ale i streamovacích platforem.

Například prvním seriálem Netflixu, který k takové spolupráci přistoupil, byla série Sexuální výchova s Gillian Andersonovou v roli sexuální terapeutky a matky nesebevědomého teenagera. Toho hrál Asa Butterfield, a když se začalo natáčet, byl čerstvý dvacátník. „U své pětiminutové masturbační scény jsem neměl pocit, že bych s ní potřeboval pracovat, ale u scén s Patricií (herečkou Patricií Allisonovou) – potkali jsme na konci první série a do té doby jsme se neznali – nám pomohla najít naše hranice,“ zhodnotil přítomnost intimní koordinátorky na place pro The Hollywood Reporter.

Prostě se šlo na věc, říkají Caine či Paltrowová

Někteří herci a tvůrci ale nový poradní hlas při filmování vnímali a vnímají skepticky. Třeba britský oscarový herec Michael Caine, který poprvé stál před kamerou před více než šesti dekádami. „Nikdy jsme neměli koordinátory intimity. Díky bohu, že už nehraju milence, to je všechno, co můžu říct. Za mých časů se prostě udělala milostná scéna a šlo se na věc, aniž by se do toho někdo pletl,“ vyjádřil se předloni pro bulvární Daily Mail.

Gwyneth Paltrowová rozvířila nedávno vody, když pro magazín Vanity Fair podotkla, že by se jako umělkyně „cítila velmi potlačovaná“ koordinátorem intimních scén, když by jí při postelových scénách radil, kam „dát ruku“. Na place se s touto intervencí setkala nyní poprvé.

Gwyneth Paltrowová na fotografii z roku 2025
Zdroj: Reuters/Mario Anzuoni

Mluvila o chystaném sportovním snímku Marty Supreme inspirovaném příběhem amerického stolního tenisty Martyho Reismana, jehož ztvární Timothée Chalamet. Zaplete se s ženou svého soupeře, kterou hraje právě Paltrowová. Když se koordinátorka herečky zeptala, zda jí nevadí určité pohyby při natáčení intimních záběrů, ta prý řekla: „Holka, já jsem z doby, kdy se svlékáš, lezeš do postele a kamera je zapnutá.“ Připustila ale také, že jinak to vnímají nejspíš mladí začínající kolegové.

Francouzská režisérka a scenáristka Mia Hansenová-Løveová v předloňském rozhovoru pro britský The Guardian uvedla, že koordinátoři intimity nejsou při natáčení potřeba. „Kdybych byla nucena mít na place nějakou policii ctnosti, raději bych ty scény netočila,“ přiznala. Zdůraznila, že se považuje za citlivou filmařku, která sama dbá na vzájemný respekt mezi herci.

Berou filmařům kontrolu, obává se Douglas

Podobně herec Michael Douglas – který eroticky vypjaté scény točil v Základním instinktu či Osudové přitažlivosti – uvedl, že při natáčení intimností „muž přebírá zodpovědnost za to, aby se žena cítila komfortně“ a aby spolu probrali „choreografii“, v tom se filmový sex neliší třeba od bojových scén. „Připadá mi, jako by výše postavení brali filmařům kontrolu,“ poznamenal pro Radio Times. „Ale došlo k hrozným obtěžováním,“ doplnil, že si je vědom, proč se tato změna děje.

O názor na intimní koordinátory se podělil také třeba německý herec Franz Rogowski, když loni doprovázel na festivalu v Cannes drama Ptáče, uváděné britskou režisérkou Andreou Arnoldovou v hlavní soutěži. Velký počet „gardedam“, které měly při natáčení tohoto příběhu o dospívání zajistit pocit bezpečí pro nezletilé herce, označil za přehnaný. Takový požadavek mu připadá „nevyvážený“ vzhledem k tomu, jak nedostatečně jsou děti chráněny před nebezpečím na internetu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...