Odvolaný Fajt chce vstoupit podruhé do Národní galerie. Abych změnil vodu, ve které plave, říká

9 minut
Jiří Fajt: Národní galerie v současných podmínkách nemůže dál existovat
Zdroj: ČT24

Na jaře roku 2019 tehdejší ministr kultury Antonín Staněk sesadil nečekaně Jiřího Fajta z šéfovského křesla Národní galerie. Svůj krok odůvodnil chybami v hospodaření. O rok později se odvolaný ředitel do výběrového řízení – vypsaného už novým ministrem Lubomírem Zaorálkem – na tuto pozici hlásí znovu. Co si od případného návratu do vedení slibuje a jak ho může ovlivnit neúspěch, rozebíral v Událostech, komentářích.

Co vás přimělo jít znovu do konkursu? Nebyl jste rozhodnutý hned.

V podstatě mě k tomu přivedlo moje okolí a obrovská podpora, kterou jsem cítil, i tlak, abych do toho šel znovu. Celé jsem to zvažoval, opravdu do posledních minut jsem nebyl rozhodnutý. A pak jsem to tam tedy hodil.

Mám pocit, že o Národní galerii něco vím a skutečně rád bych se pokusil změnit vodu, v níž tato instituce plave. A myslím si, že v současných podmínkách nemůže dál existovat, nebo rozhodně ne tak, aby plnila všechna poslání, která má plnit. Taky jsem v NG zanechal spoustu rozdělané práce, byl jsem vyhozen v podstatě z minuty na minutu. Mám pocit, že bych ji mohl dodělat, když bude zájem.

Myslíte, že na uskutečnění svých plánů získáte dost peněz? Koronavirová krize se přeměnila na krizi ekonomickou a kultura bude zřejmě tím prvním, na čem bude chtít stát šetřit. 

Ano, možná se takhle uvažuje. Ale úkolem lidí, kteří jsou v institucionálním provozu na vedoucích místech, je přesvědčit veřejnost i politickou reprezentaci, která o podmínkách rozhoduje, že kultura vůbec není zbytnou částí. 

Za korony to byla právě kultura, která začala lidi vlastně dávat znovu dohromady přechodem z reálného do virtuálního světa. Na Instagramu se začaly v obývacích pokojích rekonstruovat výtvarná díla a na Facebooku provázeli kurátoři expozicemi. V tom je obrovský potenciál. Byla tu vzbuzena obrovská kreativita – a kreativita se musí podporovat v každé společnosti. Pokud ji společnost nepodporuje, není kultivovanou společností.  

K vaší otázce: To, co jsem v Národní galerii oněch čtyři a půl roku dělal, nebyl nárok na státní peníze. Když jsem přišel do galerie, řekl jsem, že očekávám, že se stát postará o to, co je státní, tedy budovy a sbírka. Ale že na program si instituce musí vydělat, a to jsme také udělali. Nastartovali jsme sponzorský program, který nám přinesl veliké peníze. Téměř trojnásobně jsme zvedli návštěvnost, což nám samozřejmě také přineslo peníze. A tyto prostředky jsme otáčeli do programu. Takže si nemyslím, že by to mělo být finančně tak špatné.

Dopis „prosím tě, zařízni Fajta“ není, ale tlaky byly

Měl jste možnost od své výpovědi mluvit s bývalým ministrem kultury Antonínem Staňkem?

Jsem docela rád, že jsme tu možnost neměli. Myslím, že ten pán se bude ještě nějaký čas objevovat v parlamentu, a pak snad skončí v propadlišti dějin. Vůbec o to nestojím a mám pocit, že ani on ne. Tady není co vysvětlovat. Narazily na sebe dva úplně odlišné světy. 

Zmínil jste prý dříve, že za svým odvoláním vidíte tlak prezidenta Miloše Zemana. Máte nějaký důkaz?  

Není důkazem celý vývoj od 1. dubna? Když se člověk podívá, co se dělo, jak dlouho se otálelo, než pan Staněk odešel, kdo ho bránil, jakým způsobem na to reagovali komunisté. Samozřejmě nemám dopis od pana prezidenta pro pana Staňka, kde by bylo napsáno: Prosím tě, zařízni Fajta. Nic takového není, nic takového se nedá čekat, ale myslím si, že těch indicií je docela hodně.

Myslíte si také, že mohla být pod tlakem nevládní organizace Transparency International, která poukázala na nesrovnalosti v hospodaření Národní galerie pod vaším vedením? Distancovala se ale od vtahování do politického boje.

Transparency International do toho byla vtažena ministerstvem kultury. Dostala podnět, který byl mojí opozicí rozesílán na x institucí v republice… 

Takže podle vás tuto organizaci někdo zneužil?

Myslím, že ji zneužil. Transparency dělala to jediné možné, co mohla – obrátila se interním dopisem na ministerstvo kultury, ať se na to podívá. A ministerstvo kultury toho zneužilo.

Plán „B“ už žiju

Stojíte si za vším, co jste udělal v Národní galerii? Není nic, u čeho byste si řekl, že jste to mohl udělat jinak nebo že by to mohlo vypadat podezřele?

V trestněprávní rovině tam rozhodně nic takového není. Pokud jde o obecná rozhodování – u instituce, která má skoro tři sta lidí, šest budov, velký rozpočet a kterou sleduje celá společnost, se samozřejmě dají věci dělat jinak. Není to tak, že bych byl stoprocentně přesvědčený, že všechno, co jsem udělal, bylo ideální. Určitě nebylo. Ale rozhodně ne natolik, aby mě z minuty na minuty někdo vyhodil. 

Máte plán „B“ v případě, že konkurs na ředitele Národní galerie nevyhrajete?

Já na tom vůbec nevisím. Plán „B“ už jsem začal žít. Vrátil jsem do Německa do Vědecko-výzkumného institutu. Mám řadu výstavních projektů, dělám pro Královská muzea v Bruselu, výstavu o Raffaelovi, která má začít 15. října příštího roku. Projekty mám i tady v Čechách. Pokud do toho vstoupí Národní galerie, jsem k dispozici za určitých podmínek, ale to si musíme případně říct za stolem.  

  • Do vedení Národní galerie nastoupil Jiří Fajt v červenci 2014. V dubnu 2019 ho tehdejší ministr kultury Antonín Staněk ČSSD) odvolal s odkazem na hospodářská pochybení. Zároveň na Fajta podal dvě trestní oznámení, ta ale policie po více než roce odložila.
  • Po dovolání Fajta pověřil Staněk vedením NGP dočasně ekonoma Ivana Morávka a vypsal výběrová řízení na nového ředitele. Mezitím se ministr v důsledku svých rozhodnutí dostal pod politický tlak a byl sám odvolán. Jeho nástupce Lubomír Zaorálek  (také ČSSD) výběrové řízení zrušil s tím, že jen mělo „rychle zalepit díru“.  
  • Z čela NGP odvolal Morávka a řízením galerie pověřil Anne-Marii Nedomu, aby provedla analýzu instituce a připravila ji na nové vedení. 
  • Nové výběrové řízení na generálního ředitele NG vyhlásilo ministerstvo kultury v polovině dubna 2020. Mezi zájemci o ředitelský post jsou kromě Fajta také další lidé spojení s Národní galerií: Helena Musilová (v NG byla ředitelkou Sbírky moderního a současného umění) či Nikolaj Savický (bývalý náměstek někdejší ředitele Vladimíra Rösela).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...