Jak žili pravěcí lidé nebo jak vypadala fauna doby ledové, přibližuje návštěvníkům opět výstava v brněnském Pavilonu Anthropos. Expozice Když Brnem táhli mamuti pravěký svět ukazuje na sedmi desítkách obrazů od malíře Zdeňka Buriana, který je znám především ilustracemi k příběhům z tohoto období. Doplňují je trojrozměrné exponáty a scény z pravěku i archeologické nálezy, které upřesňují Burianův pohled o současné poznatky.
Obrazy Zdeňka Buriana i archeologické nálezy přibližují dobu, kdy Brnem táhli mamuti
Zdeněk Burian za svůj život vytvořil přes čtrnáct tisíc prací, proslul zejména paleontologickými rekonstrukcemi pravěkých vymřelých zvířat, rostlin a prehistorických krajin. Jeho ilustrace využili vydavatelé knih i filmová studia. S Karlem Zemanem natočil dobrodružnou Cestu do Pravěku, kterou viděl i Steven Spielberg, což ho možná inspirovalo k natočení Jurského parku.
„Zdeněk Burian dokázal jedinečným způsobem zachytit příběh zobrazovaných výjevů. Měl velmi vřelý vztah k přírodě,“ připomíná Petr Kostrhun z Moravského zemského muzea. To má ve sbírkách dvě stovky Burianových obrazů, sedmdesát olejů nyní vystavuje v Pavilonu Anthropos. Vedle maleb pověsili kurátoři také náčrty, které Burian používal jako předlohu pro své obrazy.
Burian spolupracoval také s vědci a svá díla přemalovával podle nových vědeckých poznání. Některé evoluční články ve vývoji člověka Burian namalovat vůbec nemohl, protože je vědci ještě neznali. Příkladem je Australopithecus sediba, ve výstavě rovněž připomenutý.
Jiní lovci mamutů
Podle historičky umění a antropoložky Barbory Půtové dokázal Burian svým objektům dát duši a příběh. Jeho obrazy dosud oslovují nejen laiky, ale i odborníky, a to přesto, že vědecké poznání se od Burianových dob vyvinulo.
„Například už nepředpokládáme, že lov mamuta probíhal tak, jak jej Burian zachytil, tedy že by se lovci dokázali přiblížit k mamutovi tak blízko. Potravinovou základnu tvořila spíše menší zvířata,“ uvedla Půtová.
Současné poznání o pravěku zastupují na výstavě 3D rekonstrukce lidí i zvířat, které autoři využili i pro vytvoření konkrétních výjevů z pravěkého života. Návštěvníci se například „seznámí“ s šamanem, jehož hrob byl na konci devatenáctého století nalezen v Brně. Oblečen byl v kůži a kožešinách, spolu s tělem kdysi šamanovi současníci uložili většinu jeho šamanských potřeb a také kly a kosti velkých zvířat.
Výstava nazvaná Když Brnem táhli mamuti potrvá s dílčími obměnami do konce příštího roku. Myslí i na návštěvníky s handicapem, některých exponátů se lze dotýkat a ústřední video výstavy je tlumočené do znakové řeči.