Nebourat! Národní galerie už má na rok 2020 plány s Rembrandtem, Poem, Medkem či Buddhou Zatímco nad budoucím fungováním Národní galerie jako instituce visí pár otazníků , výstavy mají budoucnost docela jistou. Do plánů na rok 2020, které galerie 5. prosince představila, se dostala tvorba Rembrandta, Mikuláše Medka, Kurta Gebauera i díla přibližující umění spojené s buddhismem či brutalismem. Podrobnější přehled nabízí fotogalerie.
Rembrandt van Rijn / Autoportrét se vztyčenou šavlí, 1634
Mikuláš Medek: Nahý v trní (Valdštejnská jízdárna, Klášter sv. Anežky České, Veletržní palác, 22. 5. – 22. 11. 2020). Ve třech výstavních prostorech představí galerie významného představitele českého poválečného umění. Významného nejen tvorbou, ovlivněnou surrealismem, informelem a nefigurativní malbou, ale i nezávislostí, kterou si jako člověk i umělec dokázal udržet i pod tlakem režimu
Kurt Gebauer (Veletržní palác, 6. 3. – 2. 8. 2020). Národní galerie se pokusí o dosud nejucelenější vhled do šedesáti let tvorby Kurta Gebauera – sochaře, pedagoga a osobnosti s vlivem na veřejný prostor
Nebourat! Podoby brutalismu v Praze (Veletržní palác, 6. 3. – 6. 9. 2020). Výstava představí realizované i nerealizované „brutalistní“ projekty v Praze ze šedesátých až osmdesátých let. Chce ukázat kvality staveb, které jsou obvykle překryté nálepkou „komunistická architektura“
Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích (Veletržní palác, 6. 3. – 30. 8. 2020). Autor mystických příběhů, považovaný za zakladatele detektivního žánru, inspiroval i další umělce mimo literaturu. Odraz Poeovy tvorby a obecně fenomén hrůzy a strachu kurátoři ilustrují v dílech Františka Kupky, Josefa Váchala, Aléna Diviše, Jaroslava Róny či Krištofa Kintery
Rembrandt (Palác Kinských, 17. 4. – 30. 8. 2020). Reprezentativní výstavu připravuje NG, společně s Wallrafovo–Richartzovým muzeem v Kolíně nad Rýnem, k 350. výročí úmrtí jednoho z nejvýznamnějších nizozemských malířů. Ústředním dílem výstavy je portrét Učenec ve studovně (na obrázku) z roku 1634. Rembrandtova díla doplní práce jeho současníků i následníků
Buddha zblízka (Palác Kinských, 6. 11. 2020 – 7. 3. 2021). Kdo byl Buddha Šákjamuni a co přináší jeho učení? Národní galerie Praha a Muzeum Rietberg v Curychu sestavily ze svých sbírek výběr buddhistického umění od druhého po dvacáté století
Staří mistři II (Šternberský palác, od 12. 6. 2020). Nedávno otevřenou stálou expozici starého umění ve Schwarzenberském paláci doplní další část ve Šternberském paláci
Linie, světlo, stín: Výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 17. a 18. století (Schwarzenberský palác - grafický kabinet, 12. 2. – 10. 5. 2020). Kresby a grafické listy období baroka a klasicismu doplní na dočasné výstavě stálou expozici starého umění. Naváže na ně výstava Leonardo inspirující (květen–srpen 2020). Představí jak grafiky a kresby vytvořené podle Da Vinciho předloh, tak také tvorbu volně inspirovanou touto všestrannou osobností
Saul Steinberg – Vladimír Fuka (Palác Kinských, 18. 9. 2020 – 3. 1. 2021). Výstavní projekt propojí dva současníky: dva kreslíře a ilustrátory, kteří v pohnutých časech museli emigrovat (Steinberg utíkal před nacismem, Fuka před komunistickým režimem) a usadili se v New Yorku
Sbírky Moderní galerie a Muzea současného umění Metelkova v Lublani (Veletržní palác, 16. 10. 2020 – léto 2021). Jádrem výstavy má být první institucionálně budovaná sbírka zaměřená na východoevropské umění. Vznikla v devadesátých letech minulého století. Kurátory zajímá pátrání po odpovědi, co vlastně je východoevropské umění a také odkaz avantgardní tvorby z těchto zemí
Igor Korpaczewski (Veletržní palác, 16. 10. 2020 – 28. 2. 2021). Průřezová výstava tuzemského autora střední generace. „Jeho portréty nesoucí jakýsi filmový opar nostalgie a minulosti odkazují k nejasným, ale jaksi povědomým příběhům a rolím,“ píší kurátoři
Markéta Othová (Veletržní palác, 16. 10. 2020 – 28. 2. 2021). I tato fotografka paří ke střední umělecké generaci. Ve své tvorbě se soustředí na neinscenované okamžiky, které „třídí“ do lyrických sérií
Umělecká kolonie na Okoři (Veletržní palác, 16. 10. 2020 – jaro 2021). Hrad Okoř funguje na výstavě jako překvapivé pojítko českých umělců, jimž poskytoval inspiraci už od dob romantismu. Instalace představí generaci výtvarníků, kteří na Okoř docházeli jako studenti krajinářského ateliéru pod vedením Julia Mařáka