Jak se mění svět, ukážou na Ji.hlavě únosci rukojmí, Havel i jeden z bratří Mašínů

11 minut
Marek Hovorka o programu MFDF Ji.hlava
Zdroj: ČT24

Umělá inteligence a nové technologie, měnící se planetární klima, migrace, proměna demokratického systému i společnosti, ale i hledání nových cest ke svobodě a štěstí. Snímky letošního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava odrážejí dynamické změny současného světa. Od 24. do 29. října jich promítne více než tři sta padesát. Osobně aktuální témata probere s maďarským filmařem Bélou Tarrem, on-line pak s režisérkou Agnieszkou Hollandovou a protikomunistickým odbojářem Josefem Mašínem.

„Pokud bychom se podívali na program Ji.hlavy skrze témata uváděných filmů, vidíme snímky zachycující různé podoby práce, filmy tematizující stárnutí a zkoumající často nefunkční mezilidské vztahy, invazi technologií do našich všedních životů i politická témata ovlivňující životy milionů lidí v různých částech světa,“ shrnul ředitel festivalu Marek Hovorka.

Oslabení demokracie, deep fake a čínské textilky

Například Modlitba za Armagedon zachycuje, jak oslabují demokratické mechanismy ve Spojených státech amerických, ať jde o vlivné náboženské skupiny, nebo populární televizní pastory. Observační dokument Mládí (jaro) sleduje teenagery pracující v jedné z mnoha čínských textilek vyrábějící „fast fashion“ pro evropské oděvní řetězce.

V americkém dokumentu Jiné tělo vysokoškolská studentka objeví, že její portrétní fotografie byly zneužity v pornografickém filmu vytvořeném metodou deep fake. Snímek Blix Not Bombs nabídne portrét diplomata Hanse Blixe, jenž byl do roku 2003 inspektorem OSN pro mezinárodní kontrolu zbraní, angažoval se mimo jiné i v kauze, zda Irák vyrábí zbraně hromadného ničení.

Slovenská dokumentární mozaika Třetí konec hole představí čtyři příběhy z romských osad na Slovensku. Jejich protagonisté nezapadají – z důvodu sexuální orientace, náboženské víry nebo tělesného postižení – do profilu majoritní společnosti, ale ani do své vlastní komunity. Téměř detektivní snímek Odstrašující příklad zachycuje příběh rumunského seniora Constantina, který pracoval čtvrtstoletí v Turecku – a po návratu do vlasti zjistil, že je formálně považován za mrtvého.

Modlitba za Armagedon
Zdroj: MFDF Ji.hlava

Svědectví Mašínů, Hollandové či Tára

Na aktuální dění ve světě se přímo zaměřuje soutěžní sekce Svědectví. Nabídne mimo jiné syrové Únosce rukojmích o bojovnících Islámského státu, kteří měli na svědomí sérii únosů, mučení a poprav západních novinářů a humanitárních pracovníků.

Patří sem i dokument Útěk do Berlína režiséra Martina Froydy a spisovatele Jana Nováka, autora románu o bratřích Mašínech Zatím dobrý. Film mapuje stále kontroverzní příběh útěku tří odbojářů ze socialistického Československa na Západ.

Debaty po filmu se on-line zúčastní jeden z bratrů Mašínů, Josef Mašín mladší, který se nevrátil do vlasti ani po roce 1989. Návrat odmítá, dokud prý v Česku bude možná existence komunistické strany. Snímek má premiéru ve stejnou dobu, kdy do kin vstupuje hraný film Bratři režiséra Tomáše Mašína.

On-line se na masterclass připojí rovněž polská režisérka Agnieszka Hollandová. Pořadatelé festivalu Ji.hlava ji pozvali v souvislosti s reakcemi, které vzbudil její poslední počin Hranice. Hraný příběh týkající se tématu uprchlíků na polsko-běloruské hranici označili někteří polští politici za nacistickou propagandu a využili ho tak v předvolebním boji.

Festival zajímají Hranice i z filmařského hlediska. Konkrétně si kladou otázku, co vytváří autenticitu ve filmu, v souvislosti s využíváním dokumentárních prostředků v hraném snímku – a naopak.

Takové zamyšlení se týká i letošního hlavního hosta, maďarského režiséra Bély Tarra, který převezme cenu za přínos světové kinematografii. „Jeden z největších evropských filmařů má dokumentární začátky,“ připomíná Hovorka.

„Začínal krátkými filmy natočenými na předměstí velkoměst s dělníky, s chudými lidmi, ale velmi rychle si osvojil metodu hraného filmu. A snímky jako Muž z Londýna nebo Werckmeisterovy harmonie nebo Turínský kůň jsou velké hrané filmy, ale přesto v nich vnímáme dokumentární základ. Jeho dokumentárnost spočívá v tom, že se vyjadřuje k naší přítomnosti. Je výraznou postavou, která se nebojí zaujmout postoj ke konkrétním situacím.“

Osud Havla i ženy popálené kyselinou

Samostatná soutěž Česká radost nabídne pohled tuzemských dokumentaristů na svět. „Diváci se mohou těšit hned na několik rovin: zajímavou linií jsou filmy natáčené v zahraničí a přemýšlející o současném světě v mezinárodním kontextu, ať jde o Čínu, Ukrajinu, Kyrgyzstán, nebo Francii, silné příběhy vyprávěné prostřednictvím mezigeneračního dialogu,“ upřesnil Hovorka.

Zprávou o generacích je zahajovací snímek Tady Havel, slyšíte mě? režiséra Petra Jančárka. Zachycuje poslední tři roky někdejšího českého prezidenta. „Myslím, že v tom bylo i rozhodnutí přijmout to, že stárne, že součástí filmu nebude jen odcházení ze světel reflektorů, ale že to bude i odcházení fyzické,“ říká o Havlově nabídce k natáčení Hovorka. „Ten film je velmi křehkou zprávou o životě, o tom, že všichni budeme staří.“

Další dokumentární portrét s názvem Moje nová tvář přibližuje příběh Martiny, kterou její expřítel polil kyselinou: způsobil jí popáleniny třetího stupně a oslepil ji. „Když jsme začaly spolupracovat, byla tím útokem velmi traumatizovaná. S novináři se nestýkala a s natáčením dokumentu souhlasila jen s podmínkou, že kdyby chtěla, vše vyhodím do koše,“ říká režisérka Jarmila Štuková.

V tuzemské premiéře jihlavské publikum uvidí Světloplachost slovenské dvojice Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík. Film zachycuje ukrajinský Charkov na jaře 2022, kde jediným bezpečným místem bylo tamější metro.

Do drsného světa hry zvané buzkaši, při níž se soutěžní družstva snaží zmocnit se těla kozla bez hlavy, vezme diváky kyrgyzská režisérka Janyl Jusupjan filmem Atirkül ve světě opravdových mužů. Úplně z jiného světa je snímek Dream Steam režisérky Magdalény Kašparové, která zachycuje chatařskou oblast Poberouní prostřednictvím archivních materiálů i vzpomínek „lufťáků“.

Umělá inteligence „točí“ filmy

Festival se prostřednictvím filmů zamýšlí i nad otázkami, které vzbuzuje rozvoj umělé inteligence. Nabídne přehlídku titulů, kde je AI spoluautorkou. „V minulosti jsme viděli mnoho filmů, ve kterých nástroje a výpočetní procesy pomáhaly tvůrcům a tvůrkyním s dotvářením jednotlivých složek díla. Dnes se díváme na díla, v nichž je role AI autonomní,“ připomíná dramaturgyně Andrea Slováková.

Téma identity je prezentováno například proměnami jednoho fotografického portrétu ve filmu Já, já a zase já. Vytvořila jej neuronová síť ve spolupráci s chatboty. Stejně tak umělá inteligence kriticky zkoumá předsudky ve vlastní tvorbě – ve snímku Tvář teplouše. Pro film Buďme přáteli! stvořila AI obrazy, zvuky, texty, básně, střihovou skladbu a v některých případech i vyprávění.

Program pokračuje soutěžní sekcí experimentálních snímků a rovněž krátkých filmů, které jsou do 29. října zdarma ke zhlédnutí na portále DAFilms. I letos se na Ji.hlavě spouští Informační fórum, v diskusích se bude věnovat tématu jídla, vesmíru, vody, komunit nebo umělé inteligenci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...