Zamrzly dodávky, na nové auto se čeká až rok

I rok čekají nyní zákazníci na nová auta, která si objednali. Čekací doba se v některých případech zdvojnásobila. Je to důsledek nedostatku čipů, celosvětových problémů s logistikou i vyšší poptávky.

Dlouhé čekání se týká lidí, kteří si objednají vůz s konkrétní příplatkovou výrobou a ten teprve jde do výroby. O čekacích dobách ale rozhodují až jednotlivé prvky výbavy. „Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění,“ uvedl mluvčí Škody Auto Pavel Jína.

Podle mediálního zástupce dovozce značek koncernu Volkswagen Jana Klímy začal nedostatek čipů výrazněji ovlivňovat výrobu začátkem letošního léta. Na podzim neočekává zlepšení.

„Pro třetí čtvrtletí předpokládáme, že dodávky zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit do výroby další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky,“ zdůraznil. Čekací doby se podle něho pohybují v řádu dvou až 12 měsíců. Nejde přitom ani tak o specifické modely, jako spíše o některé prvky výbavy na přání, dodal.

Podle generálního ředitele českého zastoupení japonských značek Toyota a Lexus Martina Pelešky se na delším čekání podepsala i zvýšená poptávka po autech. Ta předčila očekávání výrobců. „Naše původní výrobní alokace pro letošní rok se pohybovala na úrovni 14 tisíc vozů a aktuálně přitom míříme na 18 tisíc nových objednávek za rok 2021,“ upozornil.

Odhad, jak dlouho budou zákazníci čekat, se u jednotlivých automobilek výrazně liší. Mluvčí Škody se zmínil o intervalu od pěti týdnů po několik měsíců, zástupce Volkswagenu o dvou až dvanácti měsících, šéf české toyoty o šesti až osmi měsících. U korejské automobilky Kia se podle mluvčí Kateřiny Vaňkové dodací doba významně liší podle toho, kde se který model vyrábí. Vozy Ceed a Sportage vyráběné na Slovensku přebírají zákazníci jeden až tři měsíce po objednávce, naopak nové auto Kia Sorento, které se vyrábí v Jižní Koreji, bývá k dispozici s odstupem šesti až osmi, někdy i dvanácti měsíců.

Podobné je to u další korejské značky Hyundai. Její mluvčí David Pavlíček uvedl, že se vesměs prodloužily dodací lhůty v řádu týdnů, ale na dodávky některých modelů se čeká šest až devět měsíců. Jde rovněž o vozy vyráběné v Jižní Koreji.

Prodej nových osobních aut za prvních osm měsíců roku v Česku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147 659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř šestnáctiprocentní pokles. V srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Podpis dohody k Dukovanům do konce mandátu vlády není jistý, připustil Fiala

Uzavření finální smlouvy o stavbě jaderných bloků v Dukovanech se do konce mandátu současné vlády možná nestihne. Záležet bude na rozhodování soudu. V rozhovoru na Radiožurnálu to v úterý připustil premiér Petr Fiala (ODS). Termín zprovoznění prvního reaktoru v roce 2036 ale podle něj zatím ohrožen není. Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil finále tendru za neskutečnou blamáž a mezinárodní ostudu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Kupka chce, aby se na železnici stavělo levněji, přizval proto španělské firmy

Česko podle serveru Zdopravy.cz staví úsek vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Přerovem za vyšší cenu a uzpůsobený na nižší rychlost než jinde v Evropě. Snížení ceny si ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje od projektů PPP, které podle něj do tuzemska přivedou zahraniční kapitál i další nabídky. To dle něj povede k tomu, že se české firmy o zakázky „poperou v ostřejší konkurenci“. V Interview ČT24 Kupka řekl, že kvůli tomu do Česka přizval španělské firmy, aby mohly nastavit vlastní cenovou hladinu. Pořad moderoval Daniel Takáč.
před 20 hhodinami

Důvěra v českou ekonomiku roste

Důvěra v českou ekonomiku letos v květnu stoupla oproti dubnu o 4,3 bodu na hodnotu 101 bodů. Důvěra po předchozím dubnovém poklesu rostla jak u podnikatelů, tak u spotřebitelů, hlásí Český statistický úřad (ČSÚ). Celková důvěra v hospodářství se v květnu zvýšila také meziročně, a to o 4,4 bodu. Podle některých analytiků ale nálady podnikatelů a spotřebitelů ovlivňuje hrozba uvalení amerických cel na dovozy z Evropské unie.
26. 5. 2025Aktualizováno26. 5. 2025

Trump souhlasil s odložením zvýšených cel pro EU

Americký prezident Donald Trump souhlasil se lhůtou pro odložení padesátiprocentního cla na dovoz z EU do 9. července, kterou navrhla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Uvedl to na své sociální síti Truth Social. Von der Leyenová v neděli s Trumpem telefonovala. Uvedla, že k dosažení dobré dohody chce EU čas do 9. července.
26. 5. 2025Aktualizováno26. 5. 2025

Pokud USA spustí zvýšená cla, EU musí zareagovat stejně, řekl Lipavský

V případě, že Spojené státy skutečně spustí od června zvýšená padesátiprocentní cla na dovoz z EU, musí Evropa kolektivně zareagovat stejným způsobem. Balíček odvetných cel má připravený, řekl v Otázkách Václava Moravce ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.). Do doby případného spuštění cel je podle něj nutné s USA jednat.
25. 5. 2025Aktualizováno25. 5. 2025

Cesta tankeru s plynem z USA do Nizozemska byla poprvé pod taktovkou ČEZu

Energetická společnost ČEZ poprvé zajistila cestu tankeru se zkapalněným plynem z USA do terminálu v nizozemském Eemshavenu. Odtud komodita zamíří do Česka. Při dřívějších plavbách si ji firma převzala až v terminálu. Výhodou je to, že ČEZ má nyní nad lodí kontrolu a může ji operativně nasměrovat i do jiného evropského přístavu, případně jinam po světě. Česko má v Eemshavenu prostřednictvím ČEZu pronajatý prostor do roku 2027, od téhož roku pak má část kapacity pokrýt prostřednictvím terminálu v německém Stade. Polostátní ČEZ další terminály mapuje.
24. 5. 2025

„Jednání nikam nevedou.“ Trump chce na EU od června clo padesát procent

Americký prezident Donald Trump doporučí, aby od 1. června platilo na dovoz z Evropské unie clo padesát procent. Napsal to na své sociální síti Truth Social. Podle něj se s EU jedná velmi obtížně, současná jednání nikam nevedou. Pokud budou produkty vyrobené či sestavené v USA, clo se na ně nebude vztahovat, dodal. Podle evropského komisaře Maroše Šefčoviče je EU připravena bránit své zájmy. Řekl, že obchod mezi EU a USA se musí řídit vzájemným respektem, nikoli hrozbami.
23. 5. 2025Aktualizováno23. 5. 2025

Europarlament schválil zvýšení cel na hnojiva a další produkty z Ruska a Běloruska

Europoslanci ve čtvrtek schválili zvýšení cel na hnojiva a některé zemědělské produkty importované z Ruska a Běloruska s cílem snížit závislost Evropské unie na těchto dovozech. Cla na některá dusíkatá hnojiva se během tří let zvýší z 6,5 procenta na částku odpovídající přibližně sto procentům, což je úroveň, která fakticky zastaví obchod, poznamenala agentura Reuters.
22. 5. 2025
Načítání...