Všechny ekonomické ukazatele se spikly proti českému pěstiteli, uvedla v úterní Devadesátce vedoucí kanceláře Zelinářské unie Čech a Moravy Alice Kouřilová. Podle ní už kritériem pro zákazníka není lokální produkce, ale cena. Zdražování v Česku totiž pokračuje. Lidé si připlatí hlavně za obiloviny nebo právě za zeleninu. Některé domácnosti si ji pěstují samy. A přizpůsobují se i producenti, kteří zužují sortiment.
Zákazníci se odvracejí od českého zboží. Kritériem je pro ně cena, říká zástupkyně zelinářů
Tlak na pěstitele ze strany odběratelů je podle Kouřilové obrovský. Podotkla, že se nyní mění chování zákazníků. „Jak jsme byli rádi, že si zákazníci konečně zvykli na to, že kupují české zboží, že mu dávají přednost, tak bohužel všechny ekonomické ukazatele se spikly proti českému pěstiteli. Prvním kritériem při nákupu je bohužel cena,“ popsala.
Cenu jakožto aktuálně rozhodující faktor potvrzuje i firemní sociolog Vojtěch Bednář. Zákazníci se podle něj bojí a snaží se „konzervovat“ peníze, které jim zbývají. Dodal, že šetření je vidět nejen na nich, ale i na chování a obchodníků či supermarketů. „Obchodníci se přizpůsobují například tím, že ukazují nejlevnější zboží, komunikují zákazníkovi to, že právě oni mají v dané oblasti ten nejlacinější produkt na trhu,“ uvedl.
Tlak na pěstitele je podle Kouřilové často pod vlivem dovozu ze zahraničí. „Pokud obchod cenově zvýhodní dovozové zboží, český dodavatel nemá šanci,“ upozornila. Dodala, že ve chvíli, kdy je cena dovezené zeleniny extrémně nízká, cena komodit významně poklesne i pro české pěstitele. „Někdy až do té míry, že nedokáží nabízenou cenou pokrýt své náklady,“ řekla.
Osud zelinářů tak podle ní závisí i na českých spotřebitelích. „Jak si dokáží po své cestičce najít svého farmáře a podpořit ho,“ vysvětlila.
Místo na talíř – do mrazáku
Někteří farmáři a pěstitelé už nyní podle ní zužují sortiment a přecházejí z konzumní zeleniny (která je rychloobrátková, potřebuje svůj čas sklizně a rychlý převoz ke konzumentům) k zelenině určené pro průmyslové zpracování. „Takže do mrazíren, k nakládání a podobně,“ uvedla Kouřilová příklady.
Trend pěstování konzumní zeleniny naopak vzrostl v domácnostech. „To s sebou přinesl už covid. Lidé se vrátili zpátky na zahrádky a chtěli být v určitých oblastech soběstační,“ popsala. Takové samozásobení ale podle ní nedokáže způsobit výraznější výkyvy na trhu.
„Je pravda, že v tuto dobu se například tolik neprodávají rajčata, protože spousta lidí je má na zahrádkách. Na druhou stranu ve větších městech, kde lidé pěstitelské možnosti nemají, jdou rajčata na odbyt dobře,“ dodala.
Ceny se v meziročním srovnání podle úterních údajů Českého statistického úřadu v červenci zvýšily ve všech kategoriích – v zemědělství, ve stavebnictví i v průmyslu. V meziměsíčním srovnání ale tempo růstu zpomaluje. Vývoj cen výrobců přitom naznačuje, jakým směrem se budou ubírat konečné ceny pro spotřebitele. Do těch se navíc promítají mimo jiné i energie, paliva, mzdové náklady, marže a další položky.