Stát vybral loni za dálniční známky 5,35 miliardy korun, o rok dříve byly výnosy z prodeje vinět zhruba o 150 milionů korun nižší. V úterý o tom informovalo ministerstvo dopravy. Letos naposledy platí papírové dálniční známky, v příštím roce je stát chce nahradit elektronickými. Jejich přípravu ovšem provázejí problémy, které už stály křeslo dosavadního ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO).
Výnosy z dálničních známek loni vzrostly na 5,35 miliardy korun
Motoristé nakoupili 6,86 milionu kuponů pro rok 2019. Nejžádanější byly známky s desetidenní platností, které tvořily téměř polovinu všech prodaných vinět. Nejvíce však stát utržil na ročních kuponech – 3,95 miliardy korun. Pro letošní rok stát nechal vyrobit více než 7,5 milionu kuponů s celkovou hodnotou 5,77 miliardy korun.
V příštím roce už si řidiči papírové známky na přední skla svých aut lepit nebudou, stát plánuje zavést systém elektronických dálničních známek. Spuštěn by měl být na začátku letošního prosince. Známky budou vázané na registrační značky vozidel a platby kontrolovány například kamerami na mýtných branách.
Příprava systému je však značně komplikovaná. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má systém na starosti, v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem informačního systému ke známkám bude společnost Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, pro kterou nebyla vypsána otevřená soutěž, však vyvolala vlnu kritiky z řad odborníků, opozice a premiéra Adreje Babiše (ANO).
Podle nich byla netransparentní a předražená. Minulý týden kvůli ní skončil ve funkci ministr dopravy Kremlík, jeho nástupce Karel Havlíček (za ANO) následně zakázku po dohodě s firmou Asseco zrušil.
Nový systém bude včas, věří Havlíček
Vedle toho stát navíc ukončí i další zakázky, které fond dopravy k novému systému dálničních známek připravoval. Jde především o tendr na zajištění sítě distribučních míst, jehož odhadovaná hodnota byla 477 milionů korun. Stát podle Havlíčka připraví nové, přepracované zakázky.
Podle řady odborníků bude velmi obtížné zvládnout přípravu systému do začátku prosince. Komplikované bude podle nich stihnout zejména přípravu a dokončení nových zakázek. Havlíček však k tomu řekl, že stále věří v úspěšné vytvoření kompletního systému včas.
Jednou z možností je i využití informačního systému, který během uplynulého víkendu vyvinula při hackathonu skupina 60 dobrovolníků. Organizátor akce Tomáš Vondráček chce v příštích týdnech výsledný produkt zdarma předat státu. Babiš k tomu uvedl, že pokud bude systém funkční, stát ho využije a následně k němu bude hledat v soutěži jeho provozovatele.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Stejná cena by měla podle ministerstva dopravy zůstat i v příštím roce.