Vývojáři dokončili výrobu systému na provoz elektronických dálničních známek. Testování potrvá několik týdnů. Ministerstvo dopravy přitom tlačí čas: soutěže a dodávky dalších částí zakázky musí stihnout za deset měsíců. V opačném případě by stát musel vydat ještě jednu papírovou emisi. Šéf resortu Karel Havlíček (za ANO) ale opakuje, že se to nestane. K podezření, že systém měl původně mimo jiné sledovat řidiče, se ale jeho resort nevyjádřil.
E-shop na dálniční známky je hotový, ministerstvo ho prověří a do měsíce převezme
E-shop na provoz a prodej elektronických dálničních známek připravilo o víkendu přes sto programátorů, kteří zareagovali na výzvu podnikatele v informačních technologiích Tomáše Vondráčka z digitální agentury Actum. Někteří se k projektu vrátili i v pondělí.
„Vychytáváme mouchy a opravujeme věci, které ještě nefungovaly. V pondělí jsme třeba měnili platnost dálniční známky, aby známky, které si lidé kupují, byly platné okamžitě a zákazníci si to mohli hned vyzkoušet. Teď na tom pracuje asi deset vývojářů a testerů, další tři kolegy máme v jiném týmu,“ popsal v pondělí vedoucí vývoje společnosti Actum Digital David Slavík.
V pondělí bylo také třeba odstranit některé problémy se stabilitou nebo vyřešit zabezpečení přístupu k využívaným veřejným datům. Po dohodě se zástupci státu by ale do měsíce měli odevzdat hotové dílo. „Přestože cenovka je nula, tak společnost Actum za to bude ručit. Samozřejmě je tam potom ještě otázka údržby a rozvoje, na což stát otevře nové výběrové řízení. Otevřené,“ zdůraznil Vondráček.
Ministerstvo dopravy plánuje po převzetí systému zkontrolovat jeho funkčnost a bezpečnost. „Musí se na to podívat odborníci a skutečně prokázat, že systém je dobrý. A prokázat, že se na něm dá budovat další příslušenství,“ zdůraznil ministr průmyslu a také dopravy Karel Havlíček. Od příštího roku by stát přes tento systém mohl prodávat všechny známky, celkem tedy víc než pět milionů kusů.
Za prvních 22 hodin navštívilo e-shop podle Vondráčka 176 tisíc uživatelů, kteří provedli celkem 13 971 transakcí. Výtěžek je určen Nadačnímu fondu Kolečko, který pomáhá dětem po těžkých úrazech.
Měl systém umět špehovat řidiče?
Původně navržený systém teď čelí další kritice. Na to, že by ho šlo využít či zneužít pro státní sledování řidičů, jako první upozornil blogger za práva řidičů Petr Jaroš známý jako D-Fens. Argumentuje schématem systému, které zveřejnilo v polovině ledna samo ministerstvo.
„Je to posun, protože současný systém se dotýkal mýta a nákladních vozidel a osobních aut se doufám netýkal. Teď by se ten samý systém rozšířil i na vozidla nás všech,“ tvrdí blogger.
Ministerstvo ani Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se k věci zatím nevyjádřily. Kromě jiného argumentují požadavky bezpečnostních služeb.
Původně měl stát za systém zaplatit 401 milionů korun. SFDI vybral za dodavatele a provozovatele systému společnost Asseco Central Europe. Zakázka se stala terčem kritiky z řad odborníků, opozice a také premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla předražená a netransparentní. Kvůli tomu byl minulý týden odvolán ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).