Americká ekonomika v červnu vytvořila rekordních 4,8 milionu pracovních míst, což je více, než se čekalo. Míra nezaměstnanosti se pak snížila na 11,1 procenta z květnových 13,3 procenta, vyplývá z údajů, které zveřejnilo americké ministerstvo práce. V důsledku koronavirové krize zažily ale nejhorší čtvrtletí od hospodářské recese z let 2007 až 2009 tamní prodeje automobilů. Automobilky se je teď tak snaží různým způsobem podpořit. Například Ford nabízí při ztrátě práce možnost vrátit auto bezplatně rok od jeho pořízení.
V USA vzniklo v červnu rekordních 4,8 milionu pracovních míst. Prostředky na jejich podporu se ale tenčí
Analytici podle agentury Reuters v průměru očekávali, že v červnu vzniknou tři miliony pracovních míst a míra nezaměstnanosti se sníží pouze na 12,3 procenta. Počet vytvořených pracovních míst je nejvyšší od roku 1939, kdy se tyto údaje začaly sledovat. V květnu vzniklo téměř 2,7 milionu pracovních míst.
K tvorbě nových pracovních míst přispělo uvolňování koronavirových restrikcí. Mimo jiné v červnu otevřelo více restaurací a barů. Podle analytiků jsou údaje známkou toho, že by recese způsobená nemocí covid-19 mohla být zažehnána, i když růst počtu nově nakažených ohrožuje pokračující proces hospodářské obnovy.
Další zpráva ministerstva práce ukázala, že počet nových žadatelů o podporu v nezaměstnanosti se v týdnu do 27. června snížil pouze nepatrně, a to na 1,427 milionu ze 1,482 milionu v předchozím týdnu. Počet nových žadatelů sice výrazně klesnul od rekordu z posledního březnového týdne, kdy o podporu požádalo 6,87 milionu lidí, stále však podle analytiků zůstává vysoký.
Tvorbu nových pracovních míst za červen připisují ekonomové vládnímu programu, díky kterému mohou podnikatelé požádat o půjčku a ta jim bude částečně odpuštěna, pokud ji použijí na mzdy. Tyto prostředky ale vysychají. Ekonomika se také už začátkem roku propadla do recese a mnoho společností, mezi nimi i ty, které původně nezasáhla koronavirová omezení, se teď potýká se slabou poptávkou. To je zřejmě i důvod, proč počet nových žadatelů o podporu stále zůstává vysoký.
Prodeje automobilů zažily nejhorší čtvrtletí za víc než deset let. A nejistota trvá
Prodeje automobilů ve Spojených státech v důsledku koronavirové krize zažily nejhorší čtvrtletí od hospodářské recese z let 2007 až 2009. Vyplývá to podle serveru CNN z údajů o odbytu předních automobilek za druhé čtvrtletí.
Největší americká automobilka General Motors (GM) například oznámila, že její prodej na domácím trhu se ve druhém kvartálu meziročně snížil o 34 procent na 492 489 vozů. Japonský konkurent Toyota v USA zaznamenal pokles prodeje o téměř 35 procent a italsko-americký rival Fiat Chrysler o téměř 39 procent, napsala agentura Reuters.
Koronavirová krize vedla k dočasnému uzavření prodejen automobilů a zároveň podkopala poptávku. Dočasné přerušení výroby navíc vedlo k nedostatku populárních modelů, píše CNN.
Automobilka GM uvedla, že utrpěla nejprudší pokles prodeje v dubnu, zatímco v květnu a červnu již registrovala známky oživení. Hlavní ekonom společnosti Cox Automotive Jonathan Smoke nicméně varoval, že navzdory těmto známkám oživení není pravděpodobné, že během léta zaznamená prodej prudký nárůst.
Průzkum totiž podle něho ukázal i to, že třetina z těch, kteří mají v úmyslu koupit auto, s nákupem ještě vyčká právě vzhledem k nejistotě, která obecně panuje na trhu a s ohledem k přetrvávající obavě ze ztráty práce. Cox tak předpokládá, že po zveřejnění údajů všech automobilek vykáže celkový prodej aut v USA za druhé čtvrtletí pokles o 35 procent.
Výzkumná společnost LMC pak očekává, že v celém letošním roce se prodej propadne o 22 procent. „Před námi stále existuje velké riziko s možností pokračujících ohnisek nákazy,“ citovalo CNN Jeffa Schustera, šéfa pro odhady vývoje na globálním trhu s auty u LMC. Schuster také dodal, že některé z aktuálních prodejů vozidel teď pravděpodobně ovlivní zvýšená poptávka, která by však mohla brzy klesnout.
Ford nabízí při ztrátě práce možnost vrátit auto bezplatně rok po koupi
Automobilky se tak nyní snaží prodeje aut různým způsobem podpořit. Například Ford. Ten ve snaze oslovit zákazníky, kteří se obávají nejistého dalšího vývoje ekonomiky, nabízí každému, kdo ztratí práci do jednoho roku od zakoupení nového vozu Ford, jeho bezplatnou návratnost, oznámila automobilka v pondělí.
Pokud tedy kupující ztratí práci do jednoho roku od zakoupení nového vozidla Ford, může v rámci nového programu financování nazvaného Ford Promise plán vrátit. Ford Credit zaplatí pak rozdíl mezi tím, co v té době stojí za auto, a tím, co zákazník stále dluží, až do výše 15 tisíce dolarů.
Podle společnosti ALG, která sleduje hodnoty ojetých automobilů, by tento zmíněný limit měl být více než dostačující k pokrytí roční ztráty hodnoty u většiny vozidel Ford.
Nabídka se vztahuje pouze na nová nebo ojetá vozidla Ford financovaná nebo pronajatá prostřednictvím Ford Credit nebo ojetá luxusní vozidla Lincoln, financovaná nebo pronajatá prostřednictvím Lincoln Automotive Financial Services. A je potřeba splnit i to, že ztráta zaměstnání nemůže nastat do 30 dnů od podpisu kupní nebo nájemní smlouvy a musí být nedobrovolná. Samostatně výdělečně činní kupující společnosti Ford mohou tento program využít také, pokud byli nuceni vyhlásit osobní bankrot.
Podpořit prodeje se snaží ale i někteří další výrobci aut. CNN zmiňuje například Hyundai, kde nabízejí odložené platby na několik měsíců zákazníkům, kteří ztratili práci kvůli odstavením souvisejícím s koronavirem. Společnost Tesla pak nabízí sedmidenní zásadu vracení svých aut a SUV, a to z jakéhokoliv důvodu.
Mnoho automobilek, včetně Fordu, stále nabízí také dlouhé 0% úrokové půjčky. Konkrétně u Fordu se tato nabídka vztahuje na vozidla modelového roku 2019 a 2020, jak uvedl pro CNN mluvčí společnosti Ford Credit.
Spojené státy jsou druhým největším automobilovým trhem na světě po Číně.