Zakázku na informační systém a e-shop k elektronickým dálničním známkám nejspíš čekají změny. Bez výběrového řízení ji uzavřel Státní fond dopravní infrastruktury, a to v hodnotě přes čtyři sta milionů korun. Vyvolalo to i změnu v čele resortu dopravy a podle jeho budoucího šéfa a nynějšího ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) se úprava zakázky musí řešit čistou právní cestou. Na možnost, že by lidé na sklonku roku museli znovu kupovat papírové kupony, reaguje odmítavě.
Start elektronických dálničních známek ohrožen? Do konce roku by se mělo všechno rozjet, tvrdí Havlíček
Loni v září Vladimír Kremlík jako ministr dopravy (za ANO) s šéfem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou a finanční ředitelkou Lucií Bartákovou představoval, jak se budou nově kupovat dálniční známky. Když se tehdy Kremlík ptal, kdy půjde naposledy koupit papírová verze, Hořelica měl jednoduchou odpověď – na přelomu let 2020 a 2021.
Jenže to nemusí být pravda. Uběhly jen čtyři měsíce, ministr končí a jeho nástupce řeší, co dál. Na zakázku na systém a e-shop na elektronické dálniční známky za zhruba čtyři sta milionů korun se totiž snesla velká kritika.
„Nám se zakázka nelíbí a zdá se nám s ohledem na to, jak je to strukturované, že to není úplně správně udělané. Nelíbí se nám ani cena,“ říká Havlíček. Řešení se snaží najít v rámci čisté právní cesty. „Abychom se s nikým nedostali do žádného sporu,“ poznamenal.
„Pracujeme intenzivně na tom, abychom tomu dali jiný řád a aby to stálo i výrazně méně,“ dodal s tím, že už brzy bude znám výsledek.
Hackathonem k novému e-shopu
Hodnotu nové zakázky považují za přemrštěnou i podnikatelé z branže a nabídli státu pomoc. „Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend,“ prohlásil podnikatel a majitel české pobočky reklamní agentury WMC a digitální agentury Actum Tomáš Vondráček.
Stojí tak za organizací veřejného hackathonu o nadcházejícím víkendu – během něj budou programovat a poté nabídnou hotový e-shop s dálničními známkami.
Výsledek této akce by měl stát využít v zakázce na e-shop dálničních známek, podotkl Vondráček poté, co se s ním sešel i premiér Andrej Babiš (ANO).
Vondráček také přiblížil, že zakázka by měla být rozdělena tak, aby se stát věnoval jen tomu, co je důležité z hlediska bezpečnosti a provozu kamerového systému. Servisy směřující k občanům by měl přenechat třetím stranám. „Dohodli jsme se a pan premiér mi slíbil, že budu moci nominovat člověka, který má bezpečnostní prověrku pro to, aby zkontroloval nové zadání a to nacenění,“ podotkl Vondráček.
„To je samozřejmě jen malinký segment. My jsme v kontaktu a v neděli se možná setkáme, aby nám ukázal, jak to chce řešit,“ řekl Babiš.
Papírové kupony i v dalším období?
Elektronické známky jsou už v zákoně a na mýtné brány se už osazují i čidla, která budou číst registrační značky aut a porovnávat je s databází. Jenže případná nová soutěž na dodavatele systému by trvala měsíce. Zdroje zevnitř resortu mluví o tom, že se možná připraví ještě jedna emise klasických papírových známek.
Prodloužení existence papírových kuponů ale ministr Havlíček na přímý dotaz odmítá. „Vlastní naprogramování a vybudování systému není podle všech odborníků, se kterými jsme to diskutovali, úplně nejnáročnější věc s ohledem na čas. Samozřejmě, musí tam být nějaký čas na legislativu, ale podle všech našich propočtů bychom měli vše zvládnout a mělo by se do konce roku všechno rozjet,“ řekl.