Při nákupech ojetých vozů z Německa mohli Češi přijít jen loni až o 250 milionů korun. Spočítala to společnost Cebia, a na triky v přeregistracích upozorňuje i Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Auta se do Česka dováží z celé Evropy, ale často na jeden či dva dny zamíří do Německa, kde získají registraci, a pak už se takto do republiky prodávají. Rozdíl v ceně může být i desítky tisíc korun.
Podvodníci nabízejí ojetá nebo bouraná auta z celé Evropy jako dovoz z Německa
Pro ojeté auto lze zamířit do bazaru i na internet, před koupí u individuálních prodejců ale odborníci doporučují obezřetnost. „Na první pohled laik vůbec nic nepozná, protože vy vidíte krásné auto, takzvanou voňavku, a za dobré peníze. Ale jsou úskalí – technická záležitost a také administrativní,“ poznamenal předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.
Praxe někdy bývá taková, že se do Česka dovážejí auta z celé Evropy – například Polska, Rumunska, Španělska nebo Itálie. Jenže drtivá většina z nich má v dokladech napsáno dovoz z Německa.
„Převezou ho na jeden den do Německa, tam ho přihlásí, večer ho odhlásí a rázem ho k nám přivezou a v technickém průkazu má napsáno dovoz z Německa,“ řekl šéf společnosti Cebia Martin Pajer. Další trik některých prodejců je pak úprava stáří vozů.
„Pokud papír, který předloží ten, kdo to vozidlo přiváží, předtím zfalšuje, tak se to vozidlo může rázem o dva tři roky omladit. Jestliže vozidlo omladíte o tři roky, je to klidně padesát tisíc korun, u dražšího vozu to může být mnohem víc,“ doplnil Pajer.
Řada takových aut je často po těžkých nehodách. Štáb ČT viděl inzerát na auto, které bylo podle dokumentů dovezené z Německa, nejsou u něj žádné zmínky o poškození. Cebia ale zjistila, že vůz byl vážně poškozen, vrak někdo koupil a opravil. Pajer řekl, že to nemohlo být podle deklarovaného postupu výrobce – taková oprava by se totiž nevyplatila.
„V Polsku se to auto tři čtyři měsíce opravuje. V Polsku se auto dá neuvěřitelně levně opravit a potom se opět odveze do Německa,“ vysvětlil.
Osobní prohlídka
Daný vůz už v inzerci není, nejspíš si ho někdo koupil, ale štáb ČT kontaktoval individuálního prodejce kvůli jinému vozu. Prodávající tvrdil, že automobil je v perfektním stavu, koupil ho z Německa.
Jenže realita byla jiná. U auta byla kromě jiného zničená zadní náprava a porušená nosná konstrukce. Prodávající ovšem odmítl, že by o něčem věděl. „Já jsem měnil jenom tuhle část (ukázal na zadní část pravého boku auta pozn. red.), to bylo promáčklé. A nárazník jsem měnil. Náprava, všechno bylo v pořádku,“ tvrdil prodávající.
Do Česka se ročně doveze až dvě stě tisíc aut a podle odhadů Cebie třicet procent z nich mělo těžkou nehodu. Podle společnosti může přibližně každé páté auto dovezené do Česka pocházet z jiné země, než tvrdí prodejce. Skoro čtvrtina vozů je prý takzvaně omlazených a má tedy upravené datum výroby.
Čeho si všímat při nákupu ojetého vozu
Ve skutečnosti se všechny uvedené problémy poměrně často prolínají. Lidé z oboru proto radí nechat si historii vozu prověřit a pokud možno přizvat k samotnému nákupu odborníka. Barva, typ auta, cena, počet kilometrů – parametry podle kterých si lidé vybírají auto. Zajímat by každého mělo mnohem víc – třeba kdo je skutečným vlastníkem.
Podle Jiřího Macouna, který školí techniky výkupu v autobazaru, se stává, že v případě výkupu vozidla má prodávající exekuci nebo insolvenční řízení, takže v momentě, kdy auto kupující převede na sebe, mu ho exekutor může dodatečně zabavit.
Při nákupu přes inzerát se k podrobným informacím o stavu auta nakupující dostat nemusí, ale něco může napovědět.
„Určitě bych doporučil zaměřit se na interiérovou situaci ve smyslu volantu, řadicí páky, brzdových pedálů, spojkového pedálu, opotřebení celkově,“ podotkl automechanik Vítězslav Chval z Přetína. Ohledně stavu motoru podle něj může i laik poznat, jestli těsní nafta, olej a celý systém. I tak ovšem doporučuje přizvat k nákupu odborníka.
Podrobná kontrola bývá v autobazarech a týká se i údajů, o kterých lidé nemusí tušit. Třeba rok výroby autopásu.
„Ten by měl korespondovat s tím vozem, kontrolujeme i kódy na okénkách, na tom autopásu nám to řekne, jestli vozidlo třeba po havárii mělo vystřelené airbagy, protože v případě havárie dojde k aktivaci pyropatrony v páse a k dotažení. Po havárii se ten pás tedy musí vyměnit,“ popsal Macoun.