Nafta je nejlevnější za rok a půl. Benzin za týden zdražil o 24 haléřů

UDÁLOSTI: Rozdílný vývoj cen pohonných hmot (zdroj: ČT24)

Nafta v Česku je nejlevnější za rok a půl. Za poslední týden klesla její průměrná cena o 38 haléřů na 34,06 koruny za litr. Naopak benzin oproti předchozí středě zdražil o 24 haléřů na 37,87 koruny, a je tak nejdražší za poslední dva a půl měsíce. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Ceny paliv podle analytiků v následujících týdnech zřejmě porostou.

Nejlevnější benzin v současnosti natankují řidiči v Jihočeském a Královéhradeckém kraji, kde litr přijde v průměru na 37,55 koruny. Diesel je nejlevnější v Jihočeském kraji, litr tam prodávají průměrně za 33,27 koruny.

Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze. Litr naturalu stojí v metropoli průměrně 38,97 koruny. Naftu motoristé v hlavním městě tankují v průměru za 36,20 koruny.

Ceny nafty v Česku klesají dva a půl měsíce, s výjimkou týdne na přelomu března a dubna. Po většinu února a března zlevňoval rovněž benzin, v posledním březnovém týdnu se ale trend obrátil a cena od té doby stoupá.

Nižší ceně motorové nafty u čerpacích stanic pomáhá i snížená spotřební daň o 1,50 koruny za litr. Opatření, které loni v červnu zavedla vláda ve snaze snížit vysoké ceny paliv po vypuknutí války na Ukrajině, má platit do konce letošního roku.

Nižší spotřební daň byla původně i u benzinu, u kterého však byla počátkem loňského října navýšena zpět na původní hodnotu.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu na kongresu v Čestlicích u Prahy uvedl, že ceny paliv už dopravce neohrožují, trh se podařilo stabilizovat. Přispěly k tomu podle něj i kontroly marží.

Benzin je v současnosti zhruba o 4,60 koruny na litru levnější než před rokem. Za naftu tehdy motoristé platili o necelých jedenáct korun na litru více než nyní.

Ceny paliv zřejmě porostou, myslí si analytici

Důvody rozdílných cenových pohybů lze podle analytika Purple Trading Petra Lajska najít ve stavu zásob. Státy EU v minulých měsících před embargem na ruské pohonné hmoty dovezly velké množství nafty, kterou navíc primárně produkovaly i lokální rafinérie. „U té jsme totiž byli na Rusku výrazně závislí. Aktuální zásoby jsou tak bohaté, a cena nafty tak dále padá,“ popisuje Lajsek. Ceny benzinu naopak nahoru tlačí slabší zásoby a také rostoucí ceny ropy. To podle něj v následujících týdnech povede k dalšímu růstu cen benzinu a nejspíš už i nafty.

Pokračující zlevňování nafty signalizuje podle šéfa 4Trans Jaroslava Tona konkurenční cenový boj mezi čerpacími stanicemi, které se bojí o zisky kvůli citlivosti spotřebitelů na cenu pohonných hmot. „Je však pravděpodobné, že po zvýšení ceny nafty na jedné čerpací stanici by konkurenční čerpací stanice rovněž své ceny zvýšily. Nejen mezi dopravci tak převládá očekávání a pocit obavy z dalšího zvyšování cen nafty, který je v dlouhodobém horizontu pravděpodobný,“ podotkl. Zdražování by však podle Tona nemělo přesáhnout sedmdesát haléřů za litr.

Analytik XTB Jiří Tyleček připomněl, že ceny ropy v posledních týdnech výrazně rostly. Tento cenový vývoj se však podle něj už v cenách paliv na tuzemských pumpách projevil. Další vývoj cen pohonných hmot tak bude podle Tylečka odvislý zejména od stavu na trhu s ropou.