Levnější let má svoji cenu. Aerolinky šetří na řadě věcí, chybět může třeba výhled z okna

3 minuty
Události ČT: Komplikace létání s nízkonákladovými aeroliniemi
Zdroj: ČT24

Létá se na čím dál kratší vzdálenosti, čím dál častěji a čím dál levněji. A to s sebou nese i komplikace, z nichž některé zákazník pocítí hned, o jiných se ani nemusí dozvědět. Právě za sporným postupem, při kterém letadlo společnosti Smartwings pokračovalo do cílové destinace, i když mu přestal fungovat jeden motor, mohly údajně stát také ekonomické důvody. Neplánované přistání a servis v cizí zemi totiž pro aerolinky znamenají statisícové náklady navíc.

Minimální cena letenky v prvé řadě znamená minimální možný standard. Sedadlo bez polohovacího systému váží méně a každé kilo dolů znamená úsporu paliva. To je lepší pro dopravce, méně už pro pohodlí cestujícího. Aerolinky také přidávají sedadla navíc, takže mohou prodat více letenek. Kromě ještě menšího místa na nohy se tak může stát, že i když má člověk místo u okna, výhled ven tam prostě nebude.

U levnějších letů se můžou cestující také dost nachodit, protože je k letadlu čeká výprava velmi daleko od terminálu. Opět je to otázka peněz. Kdo víc zaplatí, ten má lepší místo. To platí nejen pro cestující v letadle, ale i pro aerolinky na mezinárodních letištích.

Na provozu nízkonákladové aerolinky šetří i používáním co nejméně rozdílných typů letadel, typicky využívají Boeing 737 nebo Airbus A320. Jde o běžný typ stroje, servis je levnější, náhradní díly dostupné, mechanici to s nimi umí. Ušetří se také za výcvik pilotů a posádek. I ten se z finančních důvodů výrazně zrychlil.

Když se rozhodnete, že se stanete dopravním pilotem, tak byste teoreticky mohli být v kokpitu za 19 měsíců, přiblížil pilot a instruktor létání Michal Raudenský. „To je rychle. A děje se to. Řekl bych bohužel,“ dodal.

Bezpečnost by neměla být nižší, výjimky ale jsou

Co se týče výbavy letadel, je to jako s auty. Kdo má méně peněz, nekoupí si vůz v plné výbavě. Letadlo v základu neznamená nižší bezpečnost cestujících, avšak výjimečně se to stát může. Byl to případ třeba Boeingu 737 MAX etiopských aerolinek. V základní výbavě chyběla kontrolka, která upozorňovala na špatně fungující vyrovnávací systém MCAS. To, co nikdo nepovažoval za problém, letos v březnu dopadlo fatálně.

„Pokud máte opravdu dobrého pilota, tak můžete říct, že žádné automatické systémy nepotřebuje. Jenže jak zajistíte, aby byli všichni piloti stejně dobří, jako ten nejlepší? To nedokážete,“ poznamenal Raudenský.

Šetření na lidech je ostatně také svébytnou kapitolou. Stále stupňovaný tlak na úsporu provozních nákladů, snižování mezd létajícího personálu a narůstající nervové vypětí zaměstnanců se může odrazit i v chodu letecké společnosti a na tom, jestli zákazník dorazí do cíle včas a v pořádku.

Jako tragický se třeba ukázal přístup společnosti Germanwings, jejichž pilot spáchal sebevraždu s letadlem plným cestujících. Vyšetřování přitom ukázalo, že společnost o psychických potížích svého pilota věděla, ale kvůli nedostatku náhradníků a nákladům ho neodstavila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

K blackoutu ve Španělsku přispělo i nevhodné chování provozovatele sítě, tvrdí ministryně

Celostátní výpadek elektrické sítě, který zasáhl Španělsko 28. dubna, měl více příčin, přispělo k němu ale nevhodné počínání provozovatele sítě Red Eléctrica a některých elektráren. Při prezentaci vládní analýzy okolností výpadku to řekla ministryně zodpovědná za energetiku Sara Aagesenová. Výpadek podle ní vyvolalo přepětí, na které síť nebyla schopná reagovat. Ministerstvo vedené Aagesenovou předloží v krátké době opatření, která mají posílit schopnost španělské sítě se s podobnými výkyvy v napětí vyrovnávat.
17. 6. 2025

Krize IPB vyvrcholila před čtvrt stoletím razií

Fronty před pobočkami, klienti hromadně vybírající vklady, ale také útvar rychlého nasazení a nucená správa. Krize v krachující Investiční a poštovní bance vrcholila před 25 lety – 16. června 2000. Lidé na prosakující informace o její špatné kondici reagovali rychle a pár dní po prvních výběrech do banky přišlo ozbrojené policejní komando. Potíže přitom trvaly už dlouho a pomoci měla japonská investiční skupina Nomura. Třetí největší peněžní ústav v zemi ale nakonec po letech sporů a arbitráží za jednu korunu převzala ČSOB.
16. 6. 2025

Na dani z nemovitosti se zatím vybralo 15,5 miliardy

Majitelé nemovitostí zatím letos zaplatili na dani z jejich vlastnictví 15,48 miliardy korun, tedy o 187 milionů více než v loňském roce. Jedná se zhruba o dvě třetiny částky očekávané za celý rok. Sedm a půl miliardy mají majitelé poslat do začátku prosince. Daň vybírá stát, výnos ale putuje obcím.
15. 6. 2025

Ropa po izraelském útoku prudce zdražuje, evropské i americké akcie oslabily

Ceny ropy prudce vzrostly po zprávě o izraelském útoku na Írán. Severomořská ropa Brent si kolem 7:30 SELČ připisovala téměř osm procent a pohybovala se blízko 75 dolarů za barel. Během noci na pátek se vyšplhala až na 78,50 dolaru za barel, tedy na nejvyšší úroveň od 27. ledna. Evropské akcie uzavřely obchodování poklesem. Panevropský akciový index STOXX Europe 600 ztratil 0,89 procenta na 544,94 bodu. Prudce oslabily také americké akcie.
13. 6. 2025Aktualizováno13. 6. 2025

V novém řádu světa musíme mít silný hlas, říká šéfka Evropské investiční banky

V současnosti se tvoří nové světové uspořádání a je potřeba, aby se na jeho vzniku podílel silný evropský hlas, míní ekonomka a ředitelka Evropské investiční banky Nadia Calviñová. Do funkce nastoupila v lednu 2025 a mezi jejími prioritami byla podpora evropské obrany, do které zahrnuje i investice do kritické infrastruktury nebo do ubytování. Barbora Maxová vedla s Calviñovou rozhovor na bezpečnostní konferenci Globsec.
13. 6. 2025

Outfity z Reeboku za pár korun zřejmě nebudou, firma ruší objednávky

Americká oděvní firma Reebok během víkendu na svém e-shopu omylem nabízela produkty za velmi nízké ceny. Lidé tak ve velkém nakupovali i desítky položek sportovního zboží za pár korun. Sortiment ale společnost velmi pravděpodobně nedodá, objednávky začala rušit.
10. 6. 2025

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
10. 6. 2025

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
9. 6. 2025
Načítání...