Levnější let má svoji cenu. Aerolinky šetří na řadě věcí, chybět může třeba výhled z okna

3 minuty
Události ČT: Komplikace létání s nízkonákladovými aeroliniemi
Zdroj: ČT24

Létá se na čím dál kratší vzdálenosti, čím dál častěji a čím dál levněji. A to s sebou nese i komplikace, z nichž některé zákazník pocítí hned, o jiných se ani nemusí dozvědět. Právě za sporným postupem, při kterém letadlo společnosti Smartwings pokračovalo do cílové destinace, i když mu přestal fungovat jeden motor, mohly údajně stát také ekonomické důvody. Neplánované přistání a servis v cizí zemi totiž pro aerolinky znamenají statisícové náklady navíc.

Minimální cena letenky v prvé řadě znamená minimální možný standard. Sedadlo bez polohovacího systému váží méně a každé kilo dolů znamená úsporu paliva. To je lepší pro dopravce, méně už pro pohodlí cestujícího. Aerolinky také přidávají sedadla navíc, takže mohou prodat více letenek. Kromě ještě menšího místa na nohy se tak může stát, že i když má člověk místo u okna, výhled ven tam prostě nebude.

U levnějších letů se můžou cestující také dost nachodit, protože je k letadlu čeká výprava velmi daleko od terminálu. Opět je to otázka peněz. Kdo víc zaplatí, ten má lepší místo. To platí nejen pro cestující v letadle, ale i pro aerolinky na mezinárodních letištích.

Na provozu nízkonákladové aerolinky šetří i používáním co nejméně rozdílných typů letadel, typicky využívají Boeing 737 nebo Airbus A320. Jde o běžný typ stroje, servis je levnější, náhradní díly dostupné, mechanici to s nimi umí. Ušetří se také za výcvik pilotů a posádek. I ten se z finančních důvodů výrazně zrychlil.

Když se rozhodnete, že se stanete dopravním pilotem, tak byste teoreticky mohli být v kokpitu za 19 měsíců, přiblížil pilot a instruktor létání Michal Raudenský. „To je rychle. A děje se to. Řekl bych bohužel,“ dodal.

Bezpečnost by neměla být nižší, výjimky ale jsou

Co se týče výbavy letadel, je to jako s auty. Kdo má méně peněz, nekoupí si vůz v plné výbavě. Letadlo v základu neznamená nižší bezpečnost cestujících, avšak výjimečně se to stát může. Byl to případ třeba Boeingu 737 MAX etiopských aerolinek. V základní výbavě chyběla kontrolka, která upozorňovala na špatně fungující vyrovnávací systém MCAS. To, co nikdo nepovažoval za problém, letos v březnu dopadlo fatálně.

„Pokud máte opravdu dobrého pilota, tak můžete říct, že žádné automatické systémy nepotřebuje. Jenže jak zajistíte, aby byli všichni piloti stejně dobří, jako ten nejlepší? To nedokážete,“ poznamenal Raudenský.

Šetření na lidech je ostatně také svébytnou kapitolou. Stále stupňovaný tlak na úsporu provozních nákladů, snižování mezd létajícího personálu a narůstající nervové vypětí zaměstnanců se může odrazit i v chodu letecké společnosti a na tom, jestli zákazník dorazí do cíle včas a v pořádku.

Jako tragický se třeba ukázal přístup společnosti Germanwings, jejichž pilot spáchal sebevraždu s letadlem plným cestujících. Vyšetřování přitom ukázalo, že společnost o psychických potížích svého pilota věděla, ale kvůli nedostatku náhradníků a nákladům ho neodstavila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 22 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...