Kopilot zříceného letadla si Lufthanse stěžoval na psychické problémy

Pilot Andreas Lubitz, který před týdnem zřejmě úmyslně havaroval s letadlem společnosti Germanwings, se svému zaměstnavateli před šesti lety svěřil s psychickými problémy. Dnes to oznámila společnost Lufthansa. Zatajil před ní ale současné potíže se zrakem, které podle médií také mohly mít duševní příčinu. Strach, že kvůli tomu přijde o zaměstnání, mohl snad být jedním z motivů jeho činu. Listy Bild a Paris Match mezitím informovaly o existenci videa zachycujícím paniku na palubě letounu před pádem v Alpách. Nachází se prý na nalezené paměťové kartě mobilního telefonu.

Kopilot měl prý psychosomatické potíže se zrakem (zdroj: ČT24)

U Andrease Lubitze byly několik let před nastoupením kariéry profesionálního pilota zjištěny sebevražedné sklony, mladík byl proto v péči psychoterapeutů. Lubitz v roce 2009 po přerušení výcviku informoval leteckou školu Lufthansy o svých předchozích potížích s těžkými depresemi. Oficiální představitelé Lufthansy přitom takovouto možnost dříve vyloučili.

Tehdejší dopravní pilot ve výcviku v roce 2009 škole zaslal e-mail, v němž informoval o „odeznělé epizodě těžké deprese“. Lufthansa rovněž oznámila, že e-mailovou korespondenci předala vyšetřujícímu státnímu zastupitelství v Düsseldorfu.

Kopilot měl na den tragédie neschopenku, o čemž však svého zaměstnavatele nezpravil. Podle americké stanice CNN mohl být v pracovní neschopnosti právě kvůli potížím se zrakem. „Z lékařské dokumentace dosud nevyplývá, že by trpěl fyzickou chorobou,“ konstatoval státní zástupce Christoph Kumpa, který se podílí na vyšetřování neštěstí. „Pochopte, že se státní zastupitelství nemůže podílet na spekulacích o motivech,“ dodal. Mnohá média se však úvahám nevyhýbají a přemýšlí, zda potíže s viděním mohly být psychosomatického původu.

Andreas Lubitz při výcviku na větroni
Zdroj: ČT24/ibv News

Neštěstí z 24. března nepřežilo 150 cestujících. Ve 10:27 vystoupal Airbus A320 do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán letadla Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když kopilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet hlavního kapitána Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy „Můžeš to převzít“. O další čtyři minuty později je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!“ křičel kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících (o posledních minutách letu čtěte více zde).

Pátrací týmy už podle francouzské policie dokončily vyprošťování pozůstatků obětí tragédie. Lufthansa na odškodnění obětí a další výdaje spojené s havárií z minulého úterý vyčlenila částku 300 milionů dolarů (téměř 7,6 miliardy korun).

Nejasnosti kolem údajného videa z paluby A320 (zdroj: ČT24)

Listy Bild a Paris Match informovaly o videu, které prý zachycuje chaos na palubě v posledních sekundách před nárazem letounu do alpského masivu. V zóně nárazu prý našel paměťovou kartu zdroj blízký vyšetřování a video poskytl německému bulvárnímu deníku a francouzskému týdeníku k nahlédnutí. Vyšetřovatelé ale tuto informaci zpochybnili a pokud by video skutečně existovalo, mělo by být okamžitě předáno úřadům.

Podle Bildu video podporuje vyjádření francouzského prokurátora Brice Robina. Výkřiky zachycené na videu prý potvrzují, že pasažéři věděli, v jaké situaci se ocitli. V několika jazycích je prý slyšet zvolání „Můj bože“. Video patrně potvrzuje dosavadní domněnky vyšetřovatelů, že se kapitán letounu snažil proniknout do kokpitu za pomoci sekery nebo jiného železného předmětu. Nejméně třikrát je totiž slyšet kovové rány.

Krátce před koncem videa se zdá, že část stroje se otřela o horu. Poté je vidět, jak kabina náhle uhnula na stranu; ještě jednou je slyšet výkřiky a pak video končí. I když jsou záběry chaotické a zcela rozmazané a nejsou na nich rozpoznatelné jednotlivé osoby, je pravost videa podle Bildu nezpochybnitelná. Záběry pocházejí ze zadní části letounu. Není jasné, zda je pořídil někdo z pasažérů, nebo z posádky.