Laboratoře hledají nová paliva pro auta. Nástup elektromobilů brzdí málo dobíječek

7 minut
Události ČT: Nová paliva pro auta i problémy elektromobilů
Zdroj: ČT24

Ceny pohonných hmot dál rostou, tento týden řidiči platí za litr Naturalu 95 v průměru 33 korun a 70 haléřů, zhruba o korunu méně pak stojí nafta. Kromě ceny klasických paliv se stále častěji řeší i množství emisí, které z nich vzniká. Evropská unie rozhodla, že do roku 2030 se musí snížit u aut zhruba o třetinu, i to je důvod, proč se v laboratořích po celé Evropě snaží vědci najít alternativu, která by naftu a benzín mohla nahradit nebo aspoň doplnit. V Litvínově se teď testují například paliva s dřevní štěpkou nebo z jehličí.

Kromě zmíněného dřeva se ale také zkouší třeba výroba paliv z plastů. Ta by mohla v budoucnu alespoň částečně pomoci vyřešit celosvětový problém s plastovým odpadem.

Složky ze syntetické ropy už teď některé firmy přimíchávají do svých paliv. V biosložkách ale dosud dominuje řepka a používá se třeba i palmový olej. Velkou naději vkládají vědci i do opětovného použití potravinářských olejů, především z velkokapacitních fritéz.

Z plastů opět ropa

Testovací jednotka v rafinerii v rakouském Schwechatu, kde mění použité plasty na ropu, funguje už šest let. „Potřebujeme sto kilogramů plastů na to, abychom vyrobili sto litrů syntetické ropy, a to za jednu hodinu,“ vysvětluje ředitel marketingu OMV Michal Janda.

Recyklace probíhá při teplotách nad 300 stupňů při takzvaném tepelném krakování. Vzniklá syntetická ropa je podle firmy například bez příměsí síry. „Ta ropa je jednoduše kvalitní a lze ji používat na výrobu jiných ropných produktů v jakékoliv kategorii,“ dodává Janda.

Používají ji tak i na výrobu pohonných hmot. Paliva s přimíchanou složkou z plastů mohou už teď řidiči natankovat u některých českých čerpacích stanic.

Kubík jako 40 litrů nafty

V Česku se jen před několika dny začalo testovat auto, které pohání palivo z dřevní štěpky. „Jeden kubík dřevní štěpky odpovídá zhruba 40 litrům dieselového paliva,“ popisuje ředitel vývoje a inovací firmy UNICRE Jiří Hájek. Řidiči by toto palivo mohli začít tankovat zhruba okolo roku 2027.

Z lesů do nádrží by ale neměla jít jen štěpka, palivo se začíná laboratorně vyrábět i z jehličí. Při teplotě 75 stupňů se 560 gramů vosku z jehličí rozpustí během půlhodiny. „Následně se přelije do destilační baňky a oddělí se na několik složek,“ říká výzkumný a vývojový pracovník společnosti UNICRE Jan Jenčík.

Stejně jako dřevo, tak i jehličí by se mohlo dostat na čerpací stanice zhruba za osm let. Cena by měla být přibližně stejná jako u klasického benzínu a nafty.

Málo dobíječek

Síť dobíjecích stanic je v Česku stále nedostatečná, zatím jich je přes pět set, a to je podle majitelů elektromobilů málo.

„Musí se budovat pomalá dobíjecí infrastruktura, která je dostupná pro všechny, tam kde auta parkují, a musí se budovat rychlá, superrychlá dobíjecí infrastruktura, která bude fungovat na cestách,“ říká místopředseda Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš.

Pomoci mají dotace. Na výstavbu běžných dobíjecích stanic je třeba z Operačního programu doprava vyčleněno 146 milionů korun. Cílem je, aby do konce roku 2023 bylo v tuzemsku zhruba 1300 stanic.

Průzkum ukázal, že asi polovinu Čechů od koupi elektromobilu odrazuje vysoká pořizovací cena. Přesto 10 procent uvedlo, že by si elektromobil koupilo.

„Je tam samozřejmě velký tlak na cenu, která se samozřejmě musí snížit. Absolutně nemáme systém nějakých pobídek a nemáme ani připraveny takové ty praktické technické věci, jak budete fungovat, když dostanete služební vůz a budete muset dobíjet doma, jak to budete vyúčtovávat,“ myslí si výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

I takto se počet elektromobilů v Česku zvyšuje. Po českých silnicích jich jezdí podle ministerstva dopravy zhruba 2400 a jen loni jich majitelé nově zaregistrovali přes sedm stovek.

Co se týče typů používaných paliv, jednoznačně vede nafta. Na benzín jezdí 23 procent aut a pět procent připadá na ostatní paliva, jako jsou CNG, LPG anebo auta na elektrický pohon.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 20 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 21 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...