Kupní síla Čechů po čtyřech letech růstu klesla

Události: Pokles kupní síly v ČR (zdroj: ČT24)

Češi si toho mohou v průměru dovolit finančně méně než loni, jejich kupní síla poprvé po čtyřech letech klesla. Důvodem je hlavně oslabení koruny vůči euru. Průměrně má každý Čech ročně k dispozici asi čtrnáct tisíc eur, tedy necelých 360 tisíc korun. To je skoro o dvě stě euro méně než loni. Navíc se asi o desetinu prohloubil odstup od dalších evropských států. Průměrný Evropan hospodaří zhruba s devatenácti tisíci eury.

V posledních letech kupní síla Čechů nejvýrazněji vzrostla mezi lety 2021 a 2022, a sice o více než dva tisíce eur. V přepočtu na koruny mírně stoupá i letos.

„Tím, že koruna za poslední rok celkem výrazně poklesla vůči euru, vlastně došlo v celoevropském porovnání k poklesu kupní síly relativně výrazně, respektive nejvýrazněji ze všech zemí v Evropě,“ uvedl senior konzultant společnosti GfK Šimon Dvorský.

V příštím roce by podle odborníků mohla kupní síla znovu růst – i když možná mírnějším tempem než v předchozích letech.

Rozdíly napříč státem

Z výsledků analýzy společnosti GfK vyplývá, že ze všech okresů v republice je vůbec nejnižší úroveň kupní síly v Ostravě, a to 86,4 procenta. „Myslím si, že lidé opravdu šetří a kupují jen to nejnutnější, anebo potom nastává druhá možnost, že prostě lidé ty peníze až tak moc nemají,“ myslí si Pavlína Šolcová z obchodního oddělení papírnictví ARBO, které v Ostravě eviduje od začátku roku o pětinu nižší tržby než loni.

Nejvyššími příjmy dlouhodobě disponují obyvatelé Prahy, kupní síla tam dosahuje 132 procent celorepublikového průměru. Ještě o třetinu vyšší je v první městské části, naopak pod pražským průměrem je třeba v části Řepy.

Rozdíly v přístupu k nakupování napříč republikou zaznamenaly také některé společnosti. „My jsme se dívali třeba podle velikosti průměrné objednávky. Vidíme dvě města, která jsou takové extrémy – jedno je Bílina v pohraničí, jedno je Přerov v Olomouckém kraji. Tam je průměrná objednávka asi o třicet až čtyřicet procent nižší než v Praze,“ prohlásil ředitel společnosti Foodora Adam Kolesa.

„Lidé z menších měst plánují svou dovolenou letos výrazně pečlivěji. Tento trend je nejpatrnější na severozápadě České republiky,“ popsala mluvčí společnosti Kiwi.com na vyhledávání letenek Daniela Chovancová.