Americký výrobce Boeing v úterý dodal první stroj 737 MAX od listopadového zrušení zákazu tato letadla provozovat. Podle médií ho převzala společnost United Airlines. Potížím firma čelí i nadále, jiné aerolinky totiž dřívější objednávky dál ruší. Boeingy 737 MAX nemohly do vzduchu od loňského jara, kdy je úřady po celém světě nařídily po dvou tragických nehodách odstavit.
Boeing dodal první letadlo 737 MAX od zrušení zákazu
Boeing oznámil, že v listopadu zákazníci zrušili objednávky na dalších 88 letadel 737 MAX, což celkový počet zrušených objednávek v letošním roce posunulo na 536. Firma uvádí 27 zakázek na toto letadlo, ale 25 z nich je nová zakázka od společnosti Virgin Australia, která nahradila dřívější, mnohem větší zakázku. Ta byla na 48 letadel, avšak letecká společnost ji zrušila. Stála tak za většinou zrušených zakázek za listopad.
Ve středu také proběhl první komerční let stroje 737 MAX s pasažéry, a to s brazilskou leteckou společností Gol, která tak byla v tomto ohledu první na světě. Dosud v letadle 737 MAX od listopadového zrušení zákazu létali hlavně zkušební piloti a novináři. Let ze Sao Paula do Porto Alegre trval asi hodinu a půl a obešel se bez jakýchkoli problémů.
Listopadová čísla o vývoji zakázek na letadla Boeing 737 MAX neodrážejí oznámení irských nízkonákladových aerolinek Ryanair z minulého týdne. Firma informovala, že si objedná dalších 75 letadel tohoto typu, uvedla agentura AP.
Boeing za listopad dodal celkem sedm komerčních letadel, většinou nákladních pro firmy UPS, FedEx, DHL a další. Celkový počet letadel dodaných v letošním roce se tím zvýšil na 118. Evropský rival Airbus pak v listopadu dodal 64 letadel, od začátku roku 477.
Boeing byl nucen přerušit provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX loni v březnu po nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zahynulo celkem 346 lidí. Jako problém se ukázal software řízení letu, který musel výrobce upravit. Odstavení těchto strojů bylo nejdelší takovou pauzou v dějinách komerčního letectví a náklady s tím spojené Boeing přišly asi na 20 miliard dolarů (zhruba 433 miliard korun).
Zákaz provozovat letadla Boeing 737 MAX v listopadu pak zrušil americký Federální úřad pro letectví (FAA). Ke stejnému kroku se chystá Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která už za tímto účelem vydala návrh směrnice o letové způsobilosti. Ta by měla umožnit, že letadla by po téměř dvou letech mohla v lednu získat v Evropě povolení k obnově provozu.
Obnovení provozu je rovněž podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Evropská směrnice požaduje stejné změny jako ta od FAA, takže u letadel provozovaných americkými a evropskými přepravci nebudou softwarové ani technické rozdíly.
Letadla Boeing 737 MAX provozuje i česká společnost Smartwings. Vlastní celkem sedm těchto strojů, konkrétně typ 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě loni. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli nutnosti letadla 737 MAX odstavit na více než 1,5 miliardy korun.