Výsledek hlasování Evropského parlamentu o výrazném zpřísnění limitů emisí oxidu uhličitého pro nová auta se nelíbí bývalému šéfovi mladoboleslavské Škody Auto Vratislavu Kulhánkovi. Jak uvedl v Událostech, komentářích České televize, není totiž vyřešen problém výroby „čisté“ elektřiny. Té by mělo i v roce 2030 být zhruba jen třicet procent z celkové výroby.
Auta budeme krmit elektřinou z uhelných elektráren, nelíbí se bývalému šéfovi Škodovky
Evropský parlament výrazně zpřísnil limity emisí oxidu uhličitého pro nová auta – odhlasoval ještě radikálnější omezení, než navrhovala Evropská komise. Od roku 2030 by nově vyrobené vozy měly vypouštět o čtyřicet procent CO2 méně ve srovnání s normou pro rok 2021.
„Pokud chci něco odstranit, nebo víceméně snížit, tak musím mít alternativní zdroj a ten není. Po všem tom humbuku kolem elektroaut není alternativní řešení, kromě metanu,“ řekl ve středečních Událostech, komentářích České televize bývalý předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek (ODA).
„Někde jsem četl, že osobní auta v Německu vyprodukují za týden tolik emisí jako jedna zaoceánská loď plující z Evropy do Ameriky,“ dodal.
Podle bývalého ministra životního prostředí a někdejšího předsedy Českého svazu ochránů přírody Bedřicha Moldana (TOP 09) ale cíle Evropského parlamentu nejsou nesplnitelné. „Rozhodně si nemyslím, že by to byl cíl nerealizovatelný, je na to poměrně hodně času, víme, jak průmysl v této oblasti rychle postupuje,“ řekl Moldan.
„Technologický směr nemají určovat politici ani úředníci, ale cesta vývoje. To, co zvítězilo, neodpovídá technologické situaci a ukázalo se, že to jsou strašně přemrštěná čísla. Jsou to spíš proklamace velkých úspěchů, a to mi na tom jako technikovi velmi vadí. Pokrok má určovat konkurence a nejlepší výběr,“ reagoval ve vysílání České televize europoslanec ODS Evžen Tošenovský, který hlasoval proti navrženým limitům.
Podle něj jde o „brutální zásah do trhu“. „Je to neuvěřitelný zásah, kdy říkáme, kdo kolik čeho musí prodat. Bohužel je to právě v oblasti průmyslu, který je v EU velmi zásadní,“ dodal Tošenovský.
„Tyto věci se trhu jednoduše svěřit nedají, trh je obrovsky výkonný v celé řadě oblastí, ale na ochranu životního prostředí sám nestačí a rozhodně se mu nemůže svěřit,“ oponoval Moldan.
Zdroje pro výrobu baterií ovládá Čína
Hlavním problémem podle Kulhánka je také likvidace baterií a zdroje lithia a kobaltu, používané pro jejich výrobu. „Tyto zdroje jsou převážně v Číně a v Africe v místech, která Čína ovládá, to nikoho v tuto chvíli nezajímá. Uspokojí se tím, že trvanlivost baterií se posune o deset let. V současné době se 70 procent elektrické energie vyrábí v hnědouhelných, případně černouhelných elektrárnách, které emitují daleko větší množství než auta. Tohle všechno není domyšlené,“ řekl bývalý šéf Škody Auto.
S tím souhlasí i Tošenovský. „Nezaznamenáváme vůbec pokles výroby z uhelných elektráren, a jestliže nastoupí masivní elektro boom, bude velmi složitý,“ řekl europoslanec.
„Výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů jde obrovským způsobem nahoru a nepochybuji o tom, že během pěti, deseti, maximálně patnácti let dosáhne takové úrovně, že tyto věci nebudou žádným velkým problémem,“ myslí si Moldan.
A podle něj už není problém v kapacitě ekologických zdrojů, ale v bateriích, jejichž vývoj však podle Moldana „jde velmi rychle dopředu“.
„Elektromobily by samozřejmě mohly být považovány za naprostý nesmysl, kdyby elektřina do nich byla z uhelných elektráren, ale tomu tak nebude. V EU je představa taková, že v roce 2030 by z obnovitelných zdrojů mělo být už přibližně 32 procent elektrické energie,“ dodal Moldan.
„Sedmdesát procent elektrické energie tak bude stále špinavých,“ kontroval na závěr Kulhánek.