Železničním dopravcům v Česku dohromady chybí na tři stovky strojvůdců. Společnost Arriva si nyní podala inzerát, který by ještě nedávno byl na české železnici nepředstavitelný: Hledáme strojvedoucí pro práci v Česku, čistý příjem 1350 eur (zhruba 36 tisíc korun). Zveřejněno na bulharských webech.
Arriva hledá nové strojvedoucí i v Bulharsku. Drážní úřad chce dohlédnout na jejich zkoušku
Vlaky Arrivy zatím jezdí na městské lince z Prahy-Hostivaře do Roztok u Prahy. Vedle toho její expresní vlakový spoj zajišťuje cestování z Prahy přes Olomouc do slovenských měst Trenčína a Nitry. Letos v prosinci pak svůj záběr rozšíří o několik rychlíkových linek, kde nahradí České dráhy.
„Bulharsko a Slovensko, v rámci východní Evropy, mají k provozu v Česku nejblíže, a proto jsme oslovili i bulharské strojvedoucí,“ uvedl k pracovním inzerátům mluvčí Arriva vlaky Martin Farář.
Jenže je tu háček. Strojvůdci musejí zvládat češtinu na úrovni B1, tedy v podstatě plynně hovořit. A jedinou výjimku mají Slováci. Inzeráty překvapily i Drážní úřad. „Na to, aby strojvedoucí složil zkoušku, se mi to jeví jako nepřiměřeně krátká doba. My se tam rozjedeme a budeme tu zkoušku dozorovat,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v najímání strojvůdců v jiných zemích Evropské unie problém nevidí: „Pokud splní všechny podmínky, mohou tu pracovat.“ Ministerstvo chce ale nyní situaci na trhu poněkud uklidnit. Zveřejnilo harmonogram pro další tendry. Na rok 2020 se budou soutěžit jen dva balíky tratí a na některých relacích mají ČD jistotu minimálně na příštích deset let.
České dráhy mají trenažér řízení vlaků
České dráhy nyní spustily unikátní simulátor řízení vlaků. Podle dopravce jde o první trenažér svého druhu u nás. Cíl je jasný: předejít nehodám na železnici.
Mimořádných událostí na kolejích je totiž čím dál víc. Drážní inspektoři jich za první tři měsíce letošního roku vyšetřovali 338, tedy nejvíce od roku 2015. K zatím poslední nehodě došlo ve čtvrtek u obce Čenkov na Příbramsku. Vlak se srazil se sanitkou. Převážený pacient zahynul.
Podle strojvůdce Martina Králíka, který jezdí na jiné trati v Královéhradeckém kraji, se srážce s autem na přejezdu dá jen těžko zabránit. „Naštěstí jsem žádnou nehodu neměl, ale leckdy už nebylo moc daleko. Bohužel ačkoliv je tam stopka, tak ji řidiči mnohdy absolutně nerespektují,“ uvedl.
Na některé situace lze strojvedoucí připravit
Trenažéry mají strojvedoucí na některé situace připravit. Dokážou například simulovat srážku s autem nebo protijedoucím vlakem. Na simulátoru je možné si vyzkoušet i jízdu v mlze, dešti a při sněžení.
„Velká výhoda bude v tom, že se dají nasimulovat situace, se kterými se strojvedoucí v běžné praxi nesetká, aby se naučil správně reagovat,“ řekl k trenažéru prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic. Strojvůdci po trenažéru roky volali, dosud se mohli spoléhat jan na tzv. suché školení předpisů z knih.