Praha - Od neděle čekají změny na cestující v pražské integrované dopravě (PID). Patří mezi ně posílení vlaků PID, přesměrování příměstských autobusů ke stanici metra Háje a také omezení autobusové dopravy z Radotína. Změny představil Pavel Procházka, který je pověřený řízením společnosti Ropid. Ta se stará o organizaci dopravy v Praze a okolí. Novinky se ale nelíbí obyvatelům některých předměstí a obcí u Prahy. Obyvatelé Kostelce nad Černými Lesy zorganizovali proti přesměrování autobusů petici.
Změny čekají veřejnou dopravu v Praze a okolí
Změny v PID od 14. 12.
VLAKY:
S1, S2, S3, S5, S6: posílení spojů
S7 do Řevnic: 30minutový interval
S7 do Radotína: 10minutový interval ve špičce
S9/S29 do Strančic: 15minutový interval ve špičce
Nová průjezdní linka S29
AUTOBUSY:
111: prodloužena do Kolodějů
204: pouze v pracovní dny do 20:30
229: zrušena
244: zkrácena v sobotu, neděli a v pracovní dny večer do Nádraží Radotín
265: prodloužena do Lipan, v pracovní dny do Kolovrat
267: prodloužena do Nedvězí
268: zrušena
329: nová trasa Skalka–Továrny Hostivař–K Dubečku–Škvorec
340: zkrácena do Levého Hradce
381, 382, 383, 387: nová konečná stanice na Hájích
489: nová trasa Mukařov–Mukařov, Srbín–Klokočná–Struhařov–Mnichovice, náměstí–Strančice, žst
494: zkrácena k nádraží ve Strančicích
Nová linka 495: Strančice, žst–Černé Voděrady
Airport Express: nově ukončen u hlavního nádraží
Procházka řekl, že železniční doprava v pražské příměstské dopravě posílí o 33 procent. Ze Strančic pojedou vlaky ve
špičce každých 15 minut, z Radotína pak každých deset minut. Nově bude zavedena průjezdná linka S29, která propojí Vysočany, pražské hlavní nádraží a Strančice. Podobných průjezdných linek by mělo v hlavním městě v budoucnu přibývat.
Na železnici budou pokračovat výluky
PID chce změnit trend, kdy autobusy využívá téměř dvojnásobek cestujících než kapacitnější vlaky. Lidé cestující Prahou po železnici ale nebudou ani příští rok jezdit nerušeně. Přestože bylo letos otevřeno nové spojení, které má soustavou viaduktů a tunelů zlepšit průjezdnost metropolí, bude v příštím roce pokračovat rekonstrukce dalších tratí. Cestující se musí připravit na výluky mezi Libní a Běchovicemi nebo mezi Stančicemi a Benešovem. Důsledkem toho může být zrušení některých spojů nebo výrazná zpoždění.
Příměstské autobusy z východu budou jezdit na Háje
Novinkou bude od neděle také přesměrování příměstských autobusů ve směru od Kostelce nad Černými lesy, Říčan a Uhříněvsi, které dosud končily u stanice metra A Depo Hostivař, ke stanici metra C Háje. Jde o spoje číslo 381, 382, 383 a 387, přičemž linka 393 bude zrušena a sloučena se souběžným spojem 383. V Uhříněvsi budou mít cestující možnost přestoupit na autobusy ve směru Depo Hostivař.
Hlavním důvodem je podle Procházky to, že autobusy nabíraly na Kutnohorské ulici u Hostivaře zpoždění až několik desítek minut. „Směrem na Háje je průjezdnost lepší. Metro C má navíc mnohem kratší interval,“ poznamenal Procházka. Dodal, že se neobává toho, že by přesměrování zahltilo už tak dost využívanou trasu metra C. „Celkově by se měl počet cestujících zvýšit jen asi o dvě procenta, což je menší výkyv než mezi pondělím a pátkem,“ doplnil.
Obyvatelé Kostelce protestují
Proti této změně ale sepsali obyvatelé nejvýchodnějšího pražského předměstí petici. „Myslím si, že tady je to výrazně lepší,“ řekl o převedení autobusů od Depa Hostivař do Hájů jeden z cestujících do Kostelce nad Černými Lesy.
Podle Ropidu byla ale anketa zmanipulována, neboť příměstské autobusy používá pouze třetina signatářů. Pokud se ale nová konečná během tříměsíčního zkušebního provozu neosvědčí, autobusy se zřejmě vrátí zpět na Depo Hostivař.
Oslabí autobusy souběžné s železnicí
Autobusy z Kolodějí a Dubče, které také jezdily k Depu Hostivař, budou od neděle zajíždět až ke stanici metra A Skalka. Tím se podle Procházky vyhnou problematické Kutnohorské ulici. Ropid chce posílit také autobusy, které obyvatele středních Čech sváží k železnici. Například začne fungovat spoj číslo 489, který pojede přes Mukařov, Klokočnou, Svojetice, Struhařov a Mnichovice do Strančic.
Cestující z Radotína budou muset od neděle více využívat vlakové spojení, Ropid totiž omezí autobusové spojení mezi Radotínem a nádražím Praha-Smíchov. Linka 204 bude jezdit pouze v pracovní dny do 20:30, linka 244 bude v pracovní dny večer a celodenně o víkendech spojovat pouze radotínské sídliště a nádraží.
V příměstských autobusech se otevřou i zadní dveře
Na všech příměstských linkách směrem do centra na území hlavního města bude možné od neděle nastupovat všemi dveřmi. Dosud to Ropid povolil pouze na linkách v severovýchodní části města.
Kvůli přesunutí vlaků vyšší kvality z holešovického nádraží na hlavní bude také změněna trasa linky Airport Express. Spojení s letištěm budou nově začínat a končit přímo před budovou hlavního nádraží.
S nedělní změnou vstoupí v platnost také nové přepravní podmínky, podle kterých se rozšíří počet tramvajových linek, na nichž bude možné přepravovat kolo. Nově budou cestující na území Středočeského kraje kontrolovat mimo revizorů dopravního podniku také revizoři soukromé firmy.