Zlevní data, když je budou lidé více používat? Spíše až s příchodem čtvrtého operátora, očekávají politici

60 minut
Otázky Václava Moravce, I. část
Zdroj: ČT24

Situaci na trhu s mobilními daty by mohl výrazně zlepšit pouze příchod čtvrtého operátora, soudí politici, kteří byli hosty Otázek Václava Moravce. Zatímco však podle místopředsedy vládního ANO Jaroslava Faltýnka dělá kabinet pro jeho příchod vše, co může, opozice tvrdí opak. Podle Jakuba Michálka (Piráti) premiér ani ministryně průmyslu a obchodu s žádným novým operátorem nejednali, Martin Kupka (ODS) navíc varoval, že podmínky v Česku nejsou pro nového operátora lákavé.

„Čím méně dat se používá, protože se jim vyhýbáme, tak tím nepřispíváme k tomu, aby byla levnější,“ řekla ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) a vyvolala tím bouři reakcí – třeba vtipy o tom, že kdo bude jezdit hodinu kolem domu, bude pak mít levnější benzin. Vážně se ale politici shodují na tom, že spíše než zvýšené používání mobilních dat zlepší situaci na trhu konkurence v podobě čtvrtého operátora.

Opozice však viní vládu, že pro příchod nové silné firmy, která by dokázala stávající trojici vážně zatopit, mnoho nedělá. Aukce kmitočtů, která by měla nového operátora přivést, přitom má proběhnout ještě letos.

Podle místopředsedy Pirátů Jakuba Michálka by bylo potřeba, aby kabinet možné uchazeče o místo na českém trhu oslovil. „Pan (premiér Andrej) Babiš řeší na svých zahraničních cestách Apple Store, ale (…) s kolika zahraničními telekomunikačními firmami jednal o vstupu na český trh?“ otázal se Michálek a hned si odpověděl, že s žádnou. Podobný přístup podle něj volí také ministryně Nováková.

Místopředseda Babišova hnutí ANO a šéf jeho poslaneckého klubu Jaroslav Faltýnek naopak věří, že vláda dělá, co může. „Možná po zítřku se naše veřejnost dozví, že pan premiér začal problém řešit osobně. Poslal 22. 2. dopis šéfovi Asociace mobilních operátorů panu (Jiřímu) Šuchmanovi. Píše, že chce řešit ceny, přenos čísla, pokuty za předčasné ukončení smlouvy a také přípravu tendru na čtvrtého operátora,“ uvedl Faltýnek.

Podle Jakuba Michálka je to ale chybné zacílení. „Pan premiér to řeší tak, že se sejde se zástupci, s lobbisty ostatních operátorů a s nimi bude jednat, jak sem přilákat čtvrtého operátora,“ míní.

Místopředseda ODS Martin Kupka zase upozornil, že Andrej Babiš sliboval, že se do věci vloží, již v minulých letech. „Už v roce 2017 se rozhořčoval, že není možné, aby tady data stála tolik,“ připomněl.

Kupka se domnívá, že pro nástup silného konkurenta stávajícím mobilním operátorům bude zásadní připravit vhodné legislativní prostředí, aby mu kvůli zdlouhavému stavebnímu řízení netrvala výstavba sítě příliš dlouho.

Stavební řízení je podle opozičního poslance nutné zjednodušit – zmínil se například o jeho elektronizaci – a zároveň by chtěl budování části potřebné infrastruktury předem zajistit. Například by pak automatickými součástmi nových silnic a železnic měly být chráničky optických kabelů. Nový operátor podle něj pak „půjde rovnou k Ředitelství silnic a dálnic, ke Správě železniční dopravní cesty a s každou novou cestou budou připravené chráničky“.

Zákon má snížit poplatky za přenesení čísla. Možná i něco více

I když politici očekávají opravdu zásadní změnu až od příchodu nového operátora, chtěli by poslanci některá pravidla na mobilním trhu změnit již předtím prostřednictvím zákona. Připravují ho Piráti a podle Jakuba Michálka by především měl snížit poplatek za přestup k jinému operátorovi.

„Dnes lidé platí tisíce korun, my bychom chtěli, aby to byly maximálně stovky. Když budou zákazníci moci přecházet, samozřejmě se vytvoří konkurenční prostředí,“ řekl místopředseda navrhující strany.

Podle Jaroslava Faltýnka je ale návrh zákona „málo ambiciózní“. ANO zřejmě předlohu podpoří, ale chce ji pozměnit. Jednak by chtěl, aby se na přenesení čísla čekalo místo deseti dnů maximálně dva, přičemž by bylo možné změnu provést bez kontaktu zákazníka s původním operátorem, jednak chce, aby se v zákonu změnil pojem „spotřebitel“ na „uživatel“. To Faltýnek považuje za způsob pomoci malým podnikatelům, protože pak by nemuseli být automaticky považováni za firemní zákazníky.

Pozměňovací návrhy k zákonu podle Martina Kupky zřejmě připraví i ODS. Zda její poslanci zvednou pro pirátský návrh ruce, ale bude místopředseda strany vědět teprve, až bude znát podrobnosti. „Pokud bude přinášet reálnou naději na změnu, tak jej určitě podpoříme,“ očekává.

Zdůraznil však, že zákon nepovažuje za celkové řešení situace na mobilním trhu. „Konkurence je to nejsilnější a nejviditelnější, co může změnit situaci na trhu,“ ujistil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...