Začíná dlouhá výluka na trati z Prahy do Tábora, stará jednokolejka zaniká

3 minuty
UDÁLOSTI: Rozsáhlé výluky začínají na železničním koridoru z Prahy na jih Čech
Zdroj: ČT24

Železniční doprava na staré trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora v sobotu nad ránem jednou provždy umlkne. Začíná výluka, která potrvá čtvrt roku, potom již začnou vlaky jezdit po nové, dvoukolejné a přímější trati s maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu.

Stará trať přes Heřmaničky a Střezimíř připomíná spíše zapomenutou lokálku než významnou mezistátní trať, která spojuje hlavní město Česka s jihočeským krajským městem a třetím největším městem Rakouska. Vlaky se pozvolna stáčejí na jednu i druhou stranu – podle toho, jak terén kdysi v 19. století dovolil – na vícekolejných stanicích zastavují kvůli křižování s protijedoucím vlakem a provoz řídí i poslední mechanické návěstidlo. To vše bude od soboty minulostí.

„Je to smutné. Někteří výpravčí tady strávili celý svůj profesionální život,“ poznamenal výpravčí z Heřmaniček Petr Bechyně. Nově budou z výpravčích dispečeři a budou řídit dopravu nadálku.

Přítomností se naopak stane mnohaměsíční výluka. Až do 1. července budou muset cestující z dálkových vlaků přestoupit (ve směru z Prahy) v Olbramovicích do autobusů, které je odvezou až do Chotovin. Mezi Prahou a Olbramovicemi budou rychlíky a expresy jezdit podle zvláštního jízdního řádu.

„Z Prahy budou vyjíždět o 15 minut dřív, aby se dohnalo zpoždění,“ upozornil mluvčí Český drah Lukáš Kubát. Například ranní expres do Lince pojede z Prahy místo v 6:04 již v 5:49, následující rychlík do Českých Budějovic místo v 6:30 již v 6:15. Cestující do Curychu, kteří si pořídili jízdenku na lůžkový vůz, dojedou do Olbramovic ve voze na sezení a až v Chotovinách nastoupí do lůžkového vozu.

Všechny dálkové vlaky z jižních Čech navíc budou v Praze končit (a začínat) na hlavním nádraží, nebudou tedy zajíždět do Holešovic. Regionální vlaky nahradí České dráhy autobusem v celé trase mezi Benešovem a Táborem.

Dlouhá výluka je nezbytná proto, že trasa osmnáctikilometrové přeložky se se starou tratí na několika místech kříží, a tam, kde ještě jezdí vlaky po staré koleji, zatím nebylo možné stavět. Umožní to až výluka. „Snese se svršek, a pak začnou zemní a geotechnické práce,“ ozřejmil Ondřej Göpfert ze Stavební správy západ Správy železnic. Až výluka skončí, bude ještě provoz na nové trati omezený, z Votic do Červeného Újezda se bude jezdit jednokolejně, rychlost bude omezená. Dvoukolejný provoz začne v září.

Stará trať by neměla úplně zaniknout. Z části má být cyklostezka, u Střezimíře ale plánují koleje zachovat a jezdit po nich s turistickými drezínami.

Po dokončení nové tratě bude výrazně rychlejší a komfortnější cestování mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Jízdní doba mezi Prahou a Táborem se zkrátí až o čtvrt hodiny, čemu napomůže napřímení a zdvoukolejnění tratě i zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodinu. Dosud se pohybovala mezi 70 a 90 kilometry za hodinu.

U stošedesátky by navíc nemuselo zůstat. „Do projektu jsme v průběhu realizace vstoupili a udělali takové úpravy, aby sem mohly soupravy s naklápěcí skříní mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů,“ avizoval Ondřej Göpfert.

Po skončení výluky bude plně modernizovaná trať z pražských Vršovic až za Tábor. Již na podzim chce navíc Správa železnic zprovoznit i přeložku Doubí–Soběslav, takže pak bude v novém celá trasa z Prahy až k Ševětínu.

Mezi Ševetínem a Českými Budějovicemi zůstane ještě stará jednokolejná trať, která by v budoucnu rovněž měla být celá přeložena. Správa železnic předpokládá, že by stavba měla začít příští rok, zprovozní ji ale až koncem desetiletí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 17 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 38 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 2 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 3 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 4 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 12 hhodinami
Načítání...