Začíná dlouhá výluka na trati z Prahy do Tábora, stará jednokolejka zaniká

3 minuty
UDÁLOSTI: Rozsáhlé výluky začínají na železničním koridoru z Prahy na jih Čech
Zdroj: ČT24

Železniční doprava na staré trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora v sobotu nad ránem jednou provždy umlkne. Začíná výluka, která potrvá čtvrt roku, potom již začnou vlaky jezdit po nové, dvoukolejné a přímější trati s maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu.

Stará trať přes Heřmaničky a Střezimíř připomíná spíše zapomenutou lokálku než významnou mezistátní trať, která spojuje hlavní město Česka s jihočeským krajským městem a třetím největším městem Rakouska. Vlaky se pozvolna stáčejí na jednu i druhou stranu – podle toho, jak terén kdysi v 19. století dovolil – na vícekolejných stanicích zastavují kvůli křižování s protijedoucím vlakem a provoz řídí i poslední mechanické návěstidlo. To vše bude od soboty minulostí.

„Je to smutné. Někteří výpravčí tady strávili celý svůj profesionální život,“ poznamenal výpravčí z Heřmaniček Petr Bechyně. Nově budou z výpravčích dispečeři a budou řídit dopravu nadálku.

Přítomností se naopak stane mnohaměsíční výluka. Až do 1. července budou muset cestující z dálkových vlaků přestoupit (ve směru z Prahy) v Olbramovicích do autobusů, které je odvezou až do Chotovin. Mezi Prahou a Olbramovicemi budou rychlíky a expresy jezdit podle zvláštního jízdního řádu.

„Z Prahy budou vyjíždět o 15 minut dřív, aby se dohnalo zpoždění,“ upozornil mluvčí Český drah Lukáš Kubát. Například ranní expres do Lince pojede z Prahy místo v 6:04 již v 5:49, následující rychlík do Českých Budějovic místo v 6:30 již v 6:15. Cestující do Curychu, kteří si pořídili jízdenku na lůžkový vůz, dojedou do Olbramovic ve voze na sezení a až v Chotovinách nastoupí do lůžkového vozu.

Všechny dálkové vlaky z jižních Čech navíc budou v Praze končit (a začínat) na hlavním nádraží, nebudou tedy zajíždět do Holešovic. Regionální vlaky nahradí České dráhy autobusem v celé trase mezi Benešovem a Táborem.

Dlouhá výluka je nezbytná proto, že trasa osmnáctikilometrové přeložky se se starou tratí na několika místech kříží, a tam, kde ještě jezdí vlaky po staré koleji, zatím nebylo možné stavět. Umožní to až výluka. „Snese se svršek, a pak začnou zemní a geotechnické práce,“ ozřejmil Ondřej Göpfert ze Stavební správy západ Správy železnic. Až výluka skončí, bude ještě provoz na nové trati omezený, z Votic do Červeného Újezda se bude jezdit jednokolejně, rychlost bude omezená. Dvoukolejný provoz začne v září.

Stará trať by neměla úplně zaniknout. Z části má být cyklostezka, u Střezimíře ale plánují koleje zachovat a jezdit po nich s turistickými drezínami.

Po dokončení nové tratě bude výrazně rychlejší a komfortnější cestování mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Jízdní doba mezi Prahou a Táborem se zkrátí až o čtvrt hodiny, čemu napomůže napřímení a zdvoukolejnění tratě i zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodinu. Dosud se pohybovala mezi 70 a 90 kilometry za hodinu.

U stošedesátky by navíc nemuselo zůstat. „Do projektu jsme v průběhu realizace vstoupili a udělali takové úpravy, aby sem mohly soupravy s naklápěcí skříní mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů,“ avizoval Ondřej Göpfert.

Po skončení výluky bude plně modernizovaná trať z pražských Vršovic až za Tábor. Již na podzim chce navíc Správa železnic zprovoznit i přeložku Doubí–Soběslav, takže pak bude v novém celá trasa z Prahy až k Ševětínu.

Mezi Ševetínem a Českými Budějovicemi zůstane ještě stará jednokolejná trať, která by v budoucnu rovněž měla být celá přeložena. Správa železnic předpokládá, že by stavba měla začít příští rok, zprovozní ji ale až koncem desetiletí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...