Železniční doprava na staré trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora v sobotu nad ránem jednou provždy umlkne. Začíná výluka, která potrvá čtvrt roku, potom již začnou vlaky jezdit po nové, dvoukolejné a přímější trati s maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu.
Začíná dlouhá výluka na trati z Prahy do Tábora, stará jednokolejka zaniká
Stará trať přes Heřmaničky a Střezimíř připomíná spíše zapomenutou lokálku než významnou mezistátní trať, která spojuje hlavní město Česka s jihočeským krajským městem a třetím největším městem Rakouska. Vlaky se pozvolna stáčejí na jednu i druhou stranu – podle toho, jak terén kdysi v 19. století dovolil – na vícekolejných stanicích zastavují kvůli křižování s protijedoucím vlakem a provoz řídí i poslední mechanické návěstidlo. To vše bude od soboty minulostí.
„Je to smutné. Někteří výpravčí tady strávili celý svůj profesionální život,“ poznamenal výpravčí z Heřmaniček Petr Bechyně. Nově budou z výpravčích dispečeři a budou řídit dopravu nadálku.
Přítomností se naopak stane mnohaměsíční výluka. Až do 1. července budou muset cestující z dálkových vlaků přestoupit (ve směru z Prahy) v Olbramovicích do autobusů, které je odvezou až do Chotovin. Mezi Prahou a Olbramovicemi budou rychlíky a expresy jezdit podle zvláštního jízdního řádu.
„Z Prahy budou vyjíždět o 15 minut dřív, aby se dohnalo zpoždění,“ upozornil mluvčí Český drah Lukáš Kubát. Například ranní expres do Lince pojede z Prahy místo v 6:04 již v 5:49, následující rychlík do Českých Budějovic místo v 6:30 již v 6:15. Cestující do Curychu, kteří si pořídili jízdenku na lůžkový vůz, dojedou do Olbramovic ve voze na sezení a až v Chotovinách nastoupí do lůžkového vozu.
Všechny dálkové vlaky z jižních Čech navíc budou v Praze končit (a začínat) na hlavním nádraží, nebudou tedy zajíždět do Holešovic. Regionální vlaky nahradí České dráhy autobusem v celé trase mezi Benešovem a Táborem.
Dlouhá výluka je nezbytná proto, že trasa osmnáctikilometrové přeložky se se starou tratí na několika místech kříží, a tam, kde ještě jezdí vlaky po staré koleji, zatím nebylo možné stavět. Umožní to až výluka. „Snese se svršek, a pak začnou zemní a geotechnické práce,“ ozřejmil Ondřej Göpfert ze Stavební správy západ Správy železnic. Až výluka skončí, bude ještě provoz na nové trati omezený, z Votic do Červeného Újezda se bude jezdit jednokolejně, rychlost bude omezená. Dvoukolejný provoz začne v září.
Stará trať by neměla úplně zaniknout. Z části má být cyklostezka, u Střezimíře ale plánují koleje zachovat a jezdit po nich s turistickými drezínami.
Po dokončení nové tratě bude výrazně rychlejší a komfortnější cestování mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Jízdní doba mezi Prahou a Táborem se zkrátí až o čtvrt hodiny, čemu napomůže napřímení a zdvoukolejnění tratě i zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodinu. Dosud se pohybovala mezi 70 a 90 kilometry za hodinu.
U stošedesátky by navíc nemuselo zůstat. „Do projektu jsme v průběhu realizace vstoupili a udělali takové úpravy, aby sem mohly soupravy s naklápěcí skříní mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů,“ avizoval Ondřej Göpfert.
Po skončení výluky bude plně modernizovaná trať z pražských Vršovic až za Tábor. Již na podzim chce navíc Správa železnic zprovoznit i přeložku Doubí–Soběslav, takže pak bude v novém celá trasa z Prahy až k Ševětínu.
Mezi Ševetínem a Českými Budějovicemi zůstane ještě stará jednokolejná trať, která by v budoucnu rovněž měla být celá přeložena. Správa železnic předpokládá, že by stavba měla začít příští rok, zprovozní ji ale až koncem desetiletí.