Po pouhých dvou měsících začala opět výluka na železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Správa železnic při ní dokončí novou přeložku tratě z Doubí u Tábora do Soběslavi. Až výluka po devíti dnech skončí, bude se již jezdí po ní. Přeložka se zdaleka vyhýbá obci Roudná, která se proto musela po 151 letech s železnicí rozloučit.
Z nádraží v Roudné naposledy odjely vlaky. Starou trať nahradí rychlá přeložka, nejdřív je ale výluka
Z Roudné na Táborsku odjely dopoledne před začátkem výluky poslední dva vlaky. Na sever do Tábora jela moderní elektrická jednotka, na jih symbol železniční minulosti – starý motorák známý pod přezdívkou Singrovka. Stejně jako on patří nyní již do železniční historie i nádraží v Roudné. Na přeložce, která vede podstatně východněji než stará trať, bude místo něj zastávka Myslkovice.
Se zanikajícím nádražím se přišli lidé z Roudné v pátek rozloučit. Někteří vzpomínali na vlaky, jiní i na starou nádražní budovu, která šla k zemi v 70. letech. O tu, která ji nahradila a nyní ztrácí využití, má zájem obec.
Úsek Doubí–Soběslav je jedním z posledních na trati z Prahy do Českých Budějovic, který zůstával jednokolejný a v téže stopě, v jaké ji v roce 1871 zprovoznila tehdejší Dráha císaře Františka Josefa.
Vlaky nejezdí z Tábora až do Budějovic
Aktuální výluka výrazně ovlivňuje provoz téměř všech vlaků na nejvytíženější jihočeské trati, a to od Tábora až po České Budějovice. Zastávkové osobní vlaky, které tudy jezdí, nebudou do 11. září jezdit vůbec a autobusy je nahrazují v celé trase.
Mezi Táborem a Českými Budějovicemi jezdí autobusy také jako náhrada expresů a rychlíků linek Ex7 a R17, z Veselí nad Lužnicí do krajského města nechaly České dráhy nahradit autobusem i spěšné vlaky z Jindřichova Hradce a rychlíky linky Brno–Plzeň. Expres z Prahy do Českého Krumlova nahrazují autobusy z Tábora až do Krumlova.
S novou výlukou mizí pozůstatky té předchozí. Při ní dokončovala Správa železnic další novou přeložku mezi Voticemi na Benešovsku a Sudoměřicemi u Tábora a trvala čtvrt roku. Počátkem prázdnin se sice vlaky po novém úseku rozjely, ale zprvu sníženou rychlostí. Proto měly ve směru z Prahy posunuté odjezdy o čtvrt hodiny vpřed. To již neplatí, budějovické expresy odjíždějí z Prahy čtyři minuty po celé hodině, rychlíky vždy v půl.
- vlaky IC/EC a rychlíky
Vlaky jsou nahrazeny mezi Táborem a Českými Budějovicemi, velenické rychlíky mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, brněnské rychlíky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. - spěšné a osobní vlaky
Osobní vlaky jsou nahrazeny mezi Táborem a Českými Budějovicemi, spěšné vlaky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.
Zprvu padesátkou, od prosince stošedesátkou
Přeložka severně od Soběslavi umožní vlakům v budoucnu jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí a po zprovoznění zabezpečovače ETCS budou mít jednotky s naklápěcí technologií povolenou i dvoustovku. To je ale hudba budoucnosti. Bezprostředně po výluce se bude po nových kolejích jezdit jen padesátikilometrovou rychlostí, později maximálně 110 kilometrů za hodinu. První dva měsíce bude navíc provoz jen jednokolejný. Plnou rychlostí začnou vlaky do Soběslavi jezdit až s novým jízdním řádem od 11. prosince.
Návrh nového jízdního řádu, který Správa železnic zveřejnila, počítá s tím, že se jízdní doba expresních vlaků z Prahy do Českých Budějovic zkrátí oproti nynějšímu stavu o osmnáct minut na hodinu a 40 minut. V původním stavu zůstane trať už jenom mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi. „To znamená, že ke konci roku 2022 bude z 95 procent hotový čtvrtý koridor,“ shrnul Ondřej Göpfert ze Správy železnic.
Správa chce i tento poslední úsek nahradit přeložkou v odlišné trase. Generální ředitel správy Jiří Svoboda uvedl, že by měla vzniknout jako projekt spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). S uvedením přeložky do provozu počítají železničáři až na konci desetiletí.