Volby probíhaly od vzniku Československa za plentou i před ní. Za první republiky byly povinné

Dlouhý zástup politických stran se od vzniku samostatného státu ucházel o přízeň voličů v parlamentních volbách. Některé byly oslavou nově nabyté svobody, jiné zase krokem k totalitě. S postupem času se měnili nejen zákonodárci, ale i samotný parlament a pravidla hlasování. Že nic není jasně dané, potvrdil začátkem letošního února i Ústavní soud, když zrušil část volebního zákona.

Se vznikem samostatného Československa bylo třeba sepsat i nové zákony. Čerstvě vzniklý stát z většiny přijal rakousko-uherský právní řád, první dva roky ale existovalo takzvané Revoluční národní shromáždění, které přijalo novou ústavu a s ní i volební zákon, jenž se od toho z časů mocnářství značně lišil.

Prvorepublikový politický systém rozdělil parlament, tedy Národní shromáždění, na dvě komory – poslaneckou sněmovnu se 300 členy a senát o 150 členech. Československo se skládalo z řady národností, a i proto se zákonodárci rozhodli pro poměrný volební systém. Zajistil takové rozložení mandátů, které proporčně reprezentovalo nejen síly politických stran, ale i národnostní rozložení obyvatelstva. V padlé monarchii se přitom volilo na zcela opačném principu, a to většinově.

Vývěsní tabule s výsledky voleb v roce 1935
Zdroj: ČTK

Zatímco českoslovenští poslanci obdrželi ve volbách šestiletý mandát, senátoři byli voleni na osm let. Prakticky toto rozdělení však nemělo žádný význam, neboť hlasování do obou komor za první republiky vždy probíhalo současně. A navíc se téměř pokaždé jednalo o volby předčasné.

Během první republiky došlo také k zásadnímu zrovnoprávnění žen ve společnosti, získaly totiž volební právo. Poprvé mohly své hlasy odevzdat v roce 1919 při volbách do obecních zastupitelstev, o rok později se právo rozšířilo i na hlasování do poslanecké sněmovny a senátu. Stejně tak mohly ženy stát i na kandidátních listinách.

V Československu také platila povinnost účastnit se voleb, i když ji úřady nevymáhaly. Osvobozeni byli lidé nemocní nebo starší 70 let, nebo ti, kteří byli „zdrženi přerušením dopravy nebo jinými nepřekonatelnými překážkami“.

Voleb za třetí republiky se nemohly zúčastnit všechny strany

Politický systém samostatného Československa se zrodil z první světové války, aby jej ukončil konflikt následující a o to ničivější. Po skončení druhé světové války bylo opět třeba nalézt, jak bude osvobozený stát, někdy nazývaný třetí republika,  znovu fungovat.

V důsledku silného spojenectví se Sovětským svazem narostl vliv komunistické strany. Naopak řadě pravicových uskupení bylo zakázáno kandidovat kvůli údajné kolaboraci s nacisty. Patřila mezi ně i Agrární strana, jedna z vůbec nejsilnějších partají v meziválečném Československu.

O přízeň voličů se také neucházely politické strany samostatně, ale sdružené v Národní frontě. Po volbách se tak politická scéna neměla rozdělit na koalici a opozici, jak je zvykem, ale ve vládě měly mít podíl všechny strany. Pro zdání možnosti výběru mohli lidé nesouhlasící s politikou Národní fronty vhodit do urny takzvané bílé nebo prázdné lístky a ve výsledku tak nehlasovat pro nikoho.

Volby do Národního shromáždění v roce 1948
Zdroj: Bohuslav Parbus/ČTK

„Prázdné lístky poskytují možnost projeviti svou vůli i těm, kdož nesouhlasí se žádnou stranou ze čtyř stran Národní fronty (…) Prázdné lístky budou též odpovědí na pomluvy, které se objevují v cizině o nedemokratičnosti našeho nového státního pořádku,“ řekl před volbami 1946 Klement Gottwald.

Z voleb vyšel parlament pouze jednokomorový o 300 poslancích, senát byl zrušen s vysvětlením, že se horní komora za první republiky neosvědčila. Nedlouho poté, v únoru 1948, převzali moc ve státu komunisté.

Iluzí volby byly během komunismu bílé lístky

I po únoru existoval v Československu jednokomorový parlament o 300 členech volených na šest let. Jeho pravomoci byly sice formálně stanovené, prakticky ale všechnu moc drželo vedení komunistické strany. Vláda rozhodovala o zákonech a až do roku 1953 stanovovala i program parlamentních schůzí. Nedocházelo k interpelaci jejích členů, naopak po komunistickém puči byli poslanci zatýkáni bez zbavení imunity.

Za těchto podmínek se stala nemyslitelnou i demokratická soutěž stran ve volbách. Volič měl až do 70. let na výběr z pouhých dvou možností – buď hlasovat pro Národní frontu Čechů a Slováků, což v realitě znamenalo hlasovat pro komunisty, nebo mohl opět vhodit na znamení nesouhlasu bílé lístky.

Volby v nemocnici v roce 1954
Zdroj: ČTK

Tuto možnost si vybrala řada lidí ve volbách roku 1948, nedlouho po únorových událostech. Prázdný lístek vhodil do uren téměř milion voličů, tedy 13,4 procenta všech hlasujících. Komunisté se však proti fenoménu bílých lístků výrazně postavili, neboť narušovaly zdání jednoty socialistického lidu. V roce 1954 tak odevzdalo prázdný lístek už jen necelých 183 tisíc lidí (2,11 procenta hlasujících), v roce 1960 méně než 13 tisíc lidí (0,14 procenta hlasujících) a v roce 1964 pouze o něco více než šest tisíc lidí (0,06 procenta hlasujících).

Československo federalizované

V roce 1968 výrazně změnil pořádky ústavní zákon, jenž začal platit o rok později. Z jednotného československého státu se stala federace rozdělená na českou a slovenskou část. S tím se také proměnila podoba parlamentu. Společným zákonodárným sborem se stalo dvoukomorové Federální shromáždění složené ze Sněmovny lidu s 200 členy volenými v celé ČSSR a Sněmovny národů se 150 členy –

75 z české a 75 ze slovenské části země. Kromě toho existovaly i sněmy v obou částech federace (Česká a vedle ní Slovenská národní rada).

Ustavující schůze Sněmovny lidu v lednu 1969
Zdroj: ČTK/Jiří Finda

Za dobu komunistické totality probíhaly volby jen jako formální potvrzení moci komunistické strany. Často nebyl dodržován ani princip tajného hlasování. Ve volebních místnostech například stály plenty, dobový úzus však pravil, že uvědomělí voliči nemají co skrývat, a tak není třeba se za plentu vydávat. Ti, kteří se za ni přece jen schovali, pak čelili podezření ze vhození bílého lístku nebo jiného vyjádření nesouhlasu s režimem či vládní stranou.

Sametové nadšení se promítlo do účasti

To se změnilo se sametovou revolucí. Půl roku po Listopadu si mohli českoslovenští občané po několika dekádách opět vybrat své zástupce podle vlastního uvážení. V červnu 1990 tak přišlo k urnám rekordních 96 procent oprávněných voličů, vybírali zákonodárce jak do Federálního shromáždění, tak do národních rad.

Už před volbami vzniklo na 70 nových politických uskupení, vynikaly v nich ale Občanské fórum v českých zemích a Verejnosť proti násiliu na Slovensku. Obě strany však nebyly typickými partajemi, mísily se v nich skupiny různých ideologických zaměření od katolíků přes sociální demokraty po bývalé komunisty. Jejich rozpad tak byl zakořeněný už při vzniku. Volby však byly spíš hlasováním o přechodu k demokracii než soubojem politických programů.

Vyhlášení výsledků voleb v roce 1990 sledovalo přes 500 zahraničních a 300 československých novinářů
Zdroj: ČTK

Pomlčka v názvu státu rozdělila Československo

Výměna členů parlamentu však nebyla jedinými změnami, které provázely přerod státu. Brzy začaly na povrch probublávat i národnostní otázky, které se během komunismu na veřejnosti neprobíraly. Sporem o změnu názvu státu začala takzvaná pomlčková válka, kterou zažehl tehdejší prezident Václav Havel snahou o vypuštění slova „socialistická“ z oficiálního jména země. Debata však nabrala intenzivních emocí a Československo se vydalo na cestu k rozdělení. K tomu došlo první den roku 1993. Už předtím však Česká národní rada přijala českou ústavu, která upravovala i pravidla voleb.

Už tehdy počítal nejvyšší zákon v zemi se zřízením dvoukomorového parlamentu. Prvních pár let Českou republiku řídila ale jen dvousethlavá Poslanecká sněmovna, Senát o 81 členech se k ní přidal až v roce 1996. Zatímco do dolní komory se volí poměrným zastoupením, do senátorského křesla usedne kandidát, který získá většinu hlasů ve svém volebním obvodu. A to buď v prvním nebo druhém kole, které se koná, pokud žádný z kandidátů v prvním kole potřebnou většinu nezíská. 

Na změně volebního zákona se shodli Zeman s Klausem

Větší změnou prošel volební systém v době takzvané opoziční smlouvy, kdy vládl sociálnědemokratický kabinet v čele s Milošem Zemanem s podporou občanských demokratů Václava Klause. Volební novela z roku 2000 byla předmětem vzrušených debat, podle tehdejšího prezidenta Havla měla zvýhodňovat větší strany na úkor těch malých. Změnami se tak zabýval Ústavní soud, který většinu námitek uznal.

Ústavní soud do voleb zasáhl také na začátku února letošního roku. Na popud 21 senátorů z různých klubů zrušil část volebního zákona, protože podle něj porušuje rovné volební právo a šance kandidujících subjektů. V některých krajích je totiž potřeba pro zisk mandátu sesbírat násobně víc hlasů než v jiných. Soud současně usnadnil kandidaturu koalicím stran a hnutí. Pětiprocentní klauzule se u nich dosud sčítala na úroveň deseti, patnácti či dvaceti procent, pro příště už k tomu ale docházet nemá. 

Podobu hlasování v dalších volbách tak nyní mají v rukou zástupci politických stran, kteří se musí shodnout na úpravě volebního zákona.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 7 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 11 hhodinami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...