Volby podle Niedermayera opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí

28 minut
Interview ČT24: Poslanec Evropského parlamentu Luděk Niedermayer
Zdroj: ČT24

V Evropském parlamentu (EP) má za sebou už deset let a před sebou dalších pět. Po opětovném zvolení Luděk Niedermayer (TOP 09) v Interview ČT24 uvedl, že volby do EP podle něj opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí. Anebo nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Na mysli měl témata spalovacích motorů a elektromobilů. V pořadu mimo jiné uvedl, že pouze v Česku vznikla před eurovolbami strana, jejímž jediným programem byla záchrana spalovacích motorů.

Niedermayer získal v eurovolbách 88 631 preferenčních hlasů a obhájil mandát stejně jako dalších devět ze čtrnácti europoslanců, kteří se rozhodli kandidovat znovu.

Koalice SPOLU skončila na druhém místě. „Je to spíše úspěch. Jako matematik jsem hodně opatrný na čísla, takže jsem nikdy neříkal veřejně své odhady. Myslel jsem si od začátku, že těch šest mandátů je maximum, nikoli minimum,“ prohlásil Niedermayer.

Poslankyně a poslanci Evropského parlamentu zvolení za Česko v těchto a minulých volbách
Zdroj: ČSÚ

Vítězné hnutí ANO jich získalo sedm. Na třetí příčce se umístila koalice hnutí Přísaha a strany Motoristé sobě, která získala dva mandáty. „Volby bohužel opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí anebo opravdu nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Můj oblíbený komentátor pan Honzejk z Hospodářských novin napsal, že v Čechách se z eurovoleb stalo referendum o spalovacích motorech,“ pokračoval Niedermayer.

Na otázku moderátora Martina Jonáše, zdali budoucnost spalovacích motorů nebude hýbat Evropským parlamentem, odpověděl negativně. „Myslím si, že nebude. Všechny cíle klimatické politiky obsahují doložku, že se bude průběžně ověřovat, jestli jsme na cestě je (cíle – pozn. red.) plnit. To se bude týkat i regulace, která se týká osobních aut, ale já neočekávám, že dojde k nějaké dramatické změně,“ naznačil.

Bývalý viceguvernér České národní banky si to myslí navzdory faktu, že předseda evropských lidovců Manfred Weber, nejsilnější strany v EP, před volbami oznámil, že by si přál změnu zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

„Já jsem se o tom bavil s některými německými kolegy a co se týče aut, ve vzduchu stále visí otázka syntetických paliv,“ upozornil Niedermayer. „Jde o syntetická paliva vyrobená z obnovitelné energie s využitím oxidu uhličitého. Jakkoli z výfuku produkují oxid uhličitý, jejich celkový provoz je klimaticky neutrální,“ doplnil Nidermayer s tím, že tato paliva se nepodařila do zmíněné regulace vměstnat.

„Celá klimatická politika Unie je vlastně rámována závazkem snížit emise o 55 procent do roku 2030 a klimatické neutrality do roku 2050. Pokud bychom si řekli v některé oblasti, kde vznikají emise, že umožníme, aby se jich pustilo víc, tak musíme najít jinou oblast, ve které dosáhneme většího snížení. Před volbami v Čechách jsem zaznamenal spoustu nápadů, kde budeme benevolentní k emisím, ale nezaznamenal jsem ani jeden, kde je snížíme. A absolutně jsem od kolegů v Evropském parlamentu neslyšel, že bychom měli opustit ten cíl 55 procent,“ zdůraznil.

„Kdyby Evropa slevila z těchto závazků, mělo by to tragické důsledky. Nedávno byly zveřejněny studie, které dokonce odhadovaly, že náklad na snížení emisí je šestkrát nižší než důsledky toho, kdybychom emise nesnižovali. To by byla opravdu tragédie,“ řekl Niedermayer.

Záměrná diskreditace elektromobilů

Dlouholetý europoslanec se v Interview ČT24 vyjádřil také k budoucnosti elektromobilů. Hovořil mimo jiné o tom, že dle britské studie existují lobbistické skupiny a části médií, které záměrně diskreditují elektromobilitu. „V některých zemích je tato diskreditace docela úspěšná,“ konstatoval s narážkou na Českou republiku.

„Nevšiml jsem si, že kdekoli jinde v Evropě by vznikla strana, jejímž jediným programem by byla takzvaná záchrana spalovacích motorů,“ poznamenal na adresu strany Motoristé sobě. „Koneckonců i data ukazují, že není moc zemí, kde se elektromobilitě daří hůř. Myslím si, že určitá politická atmosféra, která v Česku vznikla, na tom má také podíl,“ dodal Niedermayer.

Progres elektromobility je podle něj velmi rychlý. „Před pár lety stál elektromobil absurdní sumu a ujel 150 kilometrů, teď ujede za stejnou sumu 400 kilometrů,“ zakončil s tím, že dle odhadů bude nákup elektromobilu do tří až čtyř let srovnatelný s koupí automobilu se spalovacím motorem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...