Volby podle Niedermayera opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí

28 minut
Interview ČT24: Poslanec Evropského parlamentu Luděk Niedermayer
Zdroj: ČT24

V Evropském parlamentu (EP) má za sebou už deset let a před sebou dalších pět. Po opětovném zvolení Luděk Niedermayer (TOP 09) v Interview ČT24 uvedl, že volby do EP podle něj opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí. Anebo nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Na mysli měl témata spalovacích motorů a elektromobilů. V pořadu mimo jiné uvedl, že pouze v Česku vznikla před eurovolbami strana, jejímž jediným programem byla záchrana spalovacích motorů.

Niedermayer získal v eurovolbách 88 631 preferenčních hlasů a obhájil mandát stejně jako dalších devět ze čtrnácti europoslanců, kteří se rozhodli kandidovat znovu.

Koalice SPOLU skončila na druhém místě. „Je to spíše úspěch. Jako matematik jsem hodně opatrný na čísla, takže jsem nikdy neříkal veřejně své odhady. Myslel jsem si od začátku, že těch šest mandátů je maximum, nikoli minimum,“ prohlásil Niedermayer.

Poslankyně a poslanci Evropského parlamentu zvolení za Česko v těchto a minulých volbách
Zdroj: ČSÚ

Vítězné hnutí ANO jich získalo sedm. Na třetí příčce se umístila koalice hnutí Přísaha a strany Motoristé sobě, která získala dva mandáty. „Volby bohužel opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí anebo opravdu nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Můj oblíbený komentátor pan Honzejk z Hospodářských novin napsal, že v Čechách se z eurovoleb stalo referendum o spalovacích motorech,“ pokračoval Niedermayer.

Na otázku moderátora Martina Jonáše, zdali budoucnost spalovacích motorů nebude hýbat Evropským parlamentem, odpověděl negativně. „Myslím si, že nebude. Všechny cíle klimatické politiky obsahují doložku, že se bude průběžně ověřovat, jestli jsme na cestě je (cíle – pozn. red.) plnit. To se bude týkat i regulace, která se týká osobních aut, ale já neočekávám, že dojde k nějaké dramatické změně,“ naznačil.

Bývalý viceguvernér České národní banky si to myslí navzdory faktu, že předseda evropských lidovců Manfred Weber, nejsilnější strany v EP, před volbami oznámil, že by si přál změnu zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

„Já jsem se o tom bavil s některými německými kolegy a co se týče aut, ve vzduchu stále visí otázka syntetických paliv,“ upozornil Niedermayer. „Jde o syntetická paliva vyrobená z obnovitelné energie s využitím oxidu uhličitého. Jakkoli z výfuku produkují oxid uhličitý, jejich celkový provoz je klimaticky neutrální,“ doplnil Nidermayer s tím, že tato paliva se nepodařila do zmíněné regulace vměstnat.

„Celá klimatická politika Unie je vlastně rámována závazkem snížit emise o 55 procent do roku 2030 a klimatické neutrality do roku 2050. Pokud bychom si řekli v některé oblasti, kde vznikají emise, že umožníme, aby se jich pustilo víc, tak musíme najít jinou oblast, ve které dosáhneme většího snížení. Před volbami v Čechách jsem zaznamenal spoustu nápadů, kde budeme benevolentní k emisím, ale nezaznamenal jsem ani jeden, kde je snížíme. A absolutně jsem od kolegů v Evropském parlamentu neslyšel, že bychom měli opustit ten cíl 55 procent,“ zdůraznil.

„Kdyby Evropa slevila z těchto závazků, mělo by to tragické důsledky. Nedávno byly zveřejněny studie, které dokonce odhadovaly, že náklad na snížení emisí je šestkrát nižší než důsledky toho, kdybychom emise nesnižovali. To by byla opravdu tragédie,“ řekl Niedermayer.

Záměrná diskreditace elektromobilů

Dlouholetý europoslanec se v Interview ČT24 vyjádřil také k budoucnosti elektromobilů. Hovořil mimo jiné o tom, že dle britské studie existují lobbistické skupiny a části médií, které záměrně diskreditují elektromobilitu. „V některých zemích je tato diskreditace docela úspěšná,“ konstatoval s narážkou na Českou republiku.

„Nevšiml jsem si, že kdekoli jinde v Evropě by vznikla strana, jejímž jediným programem by byla takzvaná záchrana spalovacích motorů,“ poznamenal na adresu strany Motoristé sobě. „Koneckonců i data ukazují, že není moc zemí, kde se elektromobilitě daří hůř. Myslím si, že určitá politická atmosféra, která v Česku vznikla, na tom má také podíl,“ dodal Niedermayer.

Progres elektromobility je podle něj velmi rychlý. „Před pár lety stál elektromobil absurdní sumu a ujel 150 kilometrů, teď ujede za stejnou sumu 400 kilometrů,“ zakončil s tím, že dle odhadů bude nákup elektromobilu do tří až čtyř let srovnatelný s koupí automobilu se spalovacím motorem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 17 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 41 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...