Zkušenost s podobným útokem, jako se v úterý odehrál na základní škole v Domažlicích, spojuje také Střední odborné učiliště Ohradní v Praze a Střední obchodní školu ve Žďáru nad Sázavou. V prvním případě šlo o útok na učitele, ve druhém na studenty. Školy kvůli tomu přijaly opatření.
Útoky na škole se v Česku odehrály i v minulosti. Instituce zavedly opatření
Na Středním odborném učilišti Ohradní v Praze zabil před dvěma lety student učitele. Nyní mají na každém patře na chodbě ale i u zástupkyně školy tlačítko, které spustí alarm a žáci i učitelé vědí, co se děje. Novinku zavedli koncem školního roku. Přerušovaný tón značí, že nejde o požár, ale o jinou mimořádnou událost – například útok zbraní.
Pomoc po útoku před dvěma lety škole poskytly pracovnice z pedagogicko-psychologické poradny. „Prvních čtrnáct dní tady byly s námi neustále, poté – už díky jednotlivým konzultacím – docházeli ti, kteří třeba měli ještě potřebu o tom nějak mluvit a potřebovali pomoci,“ vysvětluje statutární zástupce pro odborný výcvik pověřený řízením školy Jan Krejčí.
Pomoc odborníků ocenili i na střední škole ve Žďáře nad Sázavou, kam před deseti lety vnikla psychicky nemocná žena a ubodala studenta, nyní je budova zabezpečená. Bez čipu se dovnitř nikdo nedostane, a tak je nutné zazvonit na recepci.
Školení a přednášky
„Děláme různá školení – každý rok ochranu člověka za mimořádných událostí, což je celodenní projekt a vysvětlujeme, ukazujeme, poučujeme přes učitele, třídnické hodiny,“ vysvětluje ředitelka školy Radka Hronková.
Přednášky pro učitele, jak se v krizových situacích chovat, dlouhodobě pořádá například Národní pedagogický institut. „Nůž je velmi nebezpečná věc. To znamená, aby reakce byla rychlá, aby se ostatní žáci dostali z dosahu takového agresora, aby se sami dostali do bezpečné vzdálenosti a samozřejmě okamžitě zavolali pomoc – Policii České republiky,“ vysvětluje odborný garant pro oblast bezpečnosti z Národního pedagogického institutu Petr Šramatý.
Nejdůležitější je podle odborníků prevence – tedy to, aby si učitelé žáků všímali a včas rozpoznali varovné signály. V případě krizové situace pak podle nich platí pravidlo – utíkej, schovej se a v krajním případě bojuj.