V Česku vznikl první profesní etický kodex pro pedagogické pracovníky, jehož vytvoření iniciovali sami učitelé. Reaguje na výzvy, kterým pedagogové a ředitelé škol v současnosti čelí, jako například aktivita na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka nebo využití technologií ve výuce. Dokument představili zástupci učitelů, ministerstva školství a dalších organizací, kteří se na něm podíleli.
Učitelé mají etický kodex. Pomůže při řešení konfliktních situací nebo sociálních problémů
Etický kodex připravuje školy na složité situace, které mohou vzniknout na pracovišti nebo ve vztazích mezi učiteli, žáky i rodiči, ale které nejsou nijak definovány zákonem. Podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) vyjadřuje kodex základní hodnoty pro všechny, kteří pracují s dětmi a mládeží. Je také v souladu s připravovaným profilem absolventa studia učitelství.
„Kodex upravuje etický rámec práce učitele a dává najevo jeho postavení, přístup a postoje. Řediteli může pomoci v jeho práci při řešení různých školních situací, kdy se bude moci na něj odvolat,“ vysvětlil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Jedná se například o názorové spory mezi učiteli a rodiči nebo stížnosti na pedagogy, kteří v rámci výuky šíří dezinformace.
Sociální problémy
Kodex se zabývá i sociálními tématy, kterým by se měli pedagogové aktivně věnovat. Jde mimo jiné o odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin nebo sexuální orientace či o problematiku klimatických změn.
Etický kodex vznikl na popud učitelek a učitelů, kteří na dokumentu spolupracovali se zástupci ministerstva školství, České školní inspekce, Asociace děkanů pedagogických fakult, Unie rodičů, se školským ombudsmanem Ladislavem Hrzalem a dalšími institucemi a odborníky. Výsledná podoba kodexu je kompromisem patnácti organizací a několika osobností.
Kodex není hotovým dokumentem, bude se dál rozvíjet a aktualizovat. I když není právně závazným dokumentem, jeho autoři věří, že výrazně přispěje k vytváření dobrého prostředí na českých školách.