Filipa Turka, který se stal českým poslancem za Motoristy, nahradí podle Státní volební komise v Evropském parlamentu bývalý ministr kultury Antonín Staněk (za Přísahu). Komise v souladu se zákonem o volbách do EP vyslovila zánik Turkova mandátu a nastoupení náhradníka Staňka do pozice europoslance, sdělil ředitel odboru voleb z ministerstva vnitra Tomáš Jirovec. Staněk sdělil, že je připraven mandát europoslance převzít, zatím mu to ale nebylo oficiálně oznámeno.
V evropských volbách Motoristé kandidovali spolu s Přísahou. Dohromady získali dva mandáty. Spolu s Turkem se europoslankyní stala Nikola Bartůšek za Přísahu. Třetím v pořadí na společné kandidátce byl předseda Přísahy Róbert Šlachta, na podzim nicméně uspěl v senátních volbách. Šlachta v pondělí sdělil, že se místa náhradníka vzdal už v lednu.
Staněk obsadil čtvrté místo, po něm se v evropských volbách umístil předseda Motoristů Petr Macinka. Ten v sobotu také získal mandát poslance. Staněk už v sobotu avizoval, že je připraven mandát europoslance převzít. „Zatím ale nemám nic písemně,“ dodal v pondělí.
O změnách na české straně zatím komise informovala příslušný parlamentní výbor, oficiální vyjádření pošle v následujících dnech, oznámila později mluvčí ministerstva.
Turek je první český europoslanec, který v Evropském parlamentu končí kvůli zvolení do Poslanecké sněmovny. Podle zákona jsou poslanecké funkce doma a v Evropě neslučitelné. O hlasy voličů se z europoslanců jako lídryně uskupení Stačilo! ucházela ve sněmovních volbách i předsedkyně komunistů Kateřina Konečná. Hnutí ale ve volbách neuspělo.
Zatímco plat europoslance činí v přepočtu asi 265 200 korun hrubého, tedy přibližně 206 700 korun čistého, hrubý plat řadového poslance v tuzemsku představuje 109 500 korun. Příští rok by mohl vzrůst na 115 tisíc. Hrubý europoslanecký plat by měl příští rok zhruba odpovídat hrubému platu místopředsedy české vlády.
Europoslanci dostávají paušální příspěvek na všeobecné výdaje v přepočtu asi 120 tisíc korun měsíčně a denní příspěvek přibližně 8500 korun za každý den přímé oficiální činnosti v Evropském parlamentu. Cestovní náklady se hradí ve skutečné výši, u cest automobilem je horní hranice asi čtrnáct korun za kilometr. Českému poslanci náleží zejména víceúčelová paušální náhrada, letos jde o 16 300 korun za měsíc. Náhrada na dopravu závisí na vzdálenosti místa poslancova bydliště, dosahuje až 60 900 korun měsíčně.



