Turka na postu europoslance nahradí exministr Staněk

Filipa Turka, který se stal českým poslancem za Motoristy, nahradí podle Státní volební komise v Evropském parlamentu bývalý ministr kultury Antonín Staněk (za Přísahu). Komise v souladu se zákonem o volbách do EP vyslovila zánik Turkova mandátu a nastoupení náhradníka Staňka do pozice europoslance, sdělil ředitel odboru voleb z ministerstva vnitra Tomáš Jirovec. Staněk sdělil, že je připraven mandát europoslance převzít, zatím mu to ale nebylo oficiálně oznámeno.

V evropských volbách Motoristé kandidovali spolu s Přísahou. Dohromady získali dva mandáty. Spolu s Turkem se europoslankyní stala Nikola Bartůšek za Přísahu. Třetím v pořadí na společné kandidátce byl předseda Přísahy Róbert Šlachta, na podzim nicméně uspěl v senátních volbách. Šlachta v pondělí sdělil, že se místa náhradníka vzdal už v lednu.

Staněk obsadil čtvrté místo, po něm se v evropských volbách umístil předseda Motoristů Petr Macinka. Ten v sobotu také získal mandát poslance. Staněk už v sobotu avizoval, že je připraven mandát europoslance převzít. „Zatím ale nemám nic písemně,“ dodal v pondělí.

O změnách na české straně zatím komise informovala příslušný parlamentní výbor, oficiální vyjádření pošle v následujících dnech, oznámila později mluvčí ministerstva.

Turek je první český europoslanec, který v Evropském parlamentu končí kvůli zvolení do Poslanecké sněmovny. Podle zákona jsou poslanecké funkce doma a v Evropě neslučitelné. O hlasy voličů se z europoslanců jako lídryně uskupení Stačilo! ucházela ve sněmovních volbách i předsedkyně komunistů Kateřina Konečná. Hnutí ale ve volbách neuspělo.

Zatímco plat europoslance činí v přepočtu asi 265 200 korun hrubého, tedy přibližně 206 700 korun čistého, hrubý plat řadového poslance v tuzemsku představuje 109 500 korun. Příští rok by mohl vzrůst na 115 tisíc. Hrubý europoslanecký plat by měl příští rok zhruba odpovídat hrubému platu místopředsedy české vlády.

Europoslanci dostávají paušální příspěvek na všeobecné výdaje v přepočtu asi 120 tisíc korun měsíčně a denní příspěvek přibližně 8500 korun za každý den přímé oficiální činnosti v Evropském parlamentu. Cestovní náklady se hradí ve skutečné výši, u cest automobilem je horní hranice asi čtrnáct korun za kilometr. Českému poslanci náleží zejména víceúčelová paušální náhrada, letos jde o 16 300 korun za měsíc. Náhrada na dopravu závisí na vzdálenosti místa poslancova bydliště, dosahuje až 60 900 korun měsíčně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 37 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...