U rizikového úseku dálnice D1 na 90. kilometru budou přes zimu v pohotovosti sypače, aby okamžitě zasáhly, kdyby začalo sněžit. Zároveň budou na Vysočině u dálnice od listopadu k dispozici nouzové odstavné plochy, které pojmou 200 kamionů. Včas také skončí všechny opravy. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) to slíbil vysočinskému hejtmanovi Jiřímu Běhounkovi (ČSSD). Neměla by se tedy opakovat kalamita z loňského prosince, kdy se v modernizovaném úseku u Humpolce tvořily dlouhé kolony.
Sypače v pohotovosti, žádné zúžení a nouzové plochy. Zimní kalamita na D1 se nebude opakovat, slibují silničáři
Podél dálnice na Vysočině bude kamionům přes zimu k dispozici celkem osm nouzových odstavných ploch rozmístěných od 70. po 174. kilometr. Sedm z nich má být podle ředitele provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic Františka Sedláčka připravených v listopadu, osmá v prosinci.
Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka nepůjde o běžná parkoviště, otevřou se pouze tehdy, pokud se budou vytvářet na některém místě kolony déle než tři hodiny a pokud o tom na výzvu policie rozhodne pracovník ŘSD.
Zároveň mají být od 1. listopadu neustále v pohotovosti dva sypače, které budou čekat na svůj okamžik u sjezdu na 90. kilometru ve směru na Brno. František Sedláček doplnil, že v úvahu připadá postavit ještě jeden sypač k Domašovu. Současně bude podle ministra Kremlíka proměnlivé dopravní značení usměrňovat dopravu tak, aby nehrozilo, že sypače nebo složky záchranného systému po dálnici neprojedou.
Loňskou prosincovou kalamitu sice silničáři a ministerstvo dopravy připisují mimo jiné chování řidičů kamionů, ale problém byl i v tom, že nasněžilo na rozkopaný úsek dálnice u Humpolce, který nebyl včas připraven na zimu. Vozovka tak zůstala zúžena a někteří řidiči se nemohli z kolony dostat až čtrnáct hodin.
To by se již nemělo opakovat. V současnosti se pracuje na šesti úsecích D1, z nich čtyři jsou na Vysočině. Práce na jednom z nich – u Velkého Beranova – ustanou již v polovině října, na ostatních v průběhu listopadu. V prosinci by tedy měli mít řidiči dálnici mezi Prahou a Brnem k dispozici v plné šíři, bez provizorních betonových svodidel.