Strojvedoucí pendolina, který zahynul při loňské nehodě v Bohumíně, byl podle Drážní inspekce jejím hlavním viníkem. Vlak, který brzy ráno odjížděl, se při ní střetl s posunovací lokomotivou, jeho strojvedoucí byl jedinou obětí havárie. Osudná byla ale také pro pendolino, České dráhy se pak rozhodly, že už ho nebudou opravovat. Podle inspektorů byl strojvedoucí opilý a udělal několik chyb, zejména odjel, přestože svítila návěst Stůj. Inspekce ale kritizovala i České dráhy, ty podle své mluvčí připravují změnu interních předpisů.
Strojvedoucí pendolina, který zahynul při nehodě, ji podle inspektorů způsobil. Byl opilý a jel proti Stůj
Tragická nehoda v Bohumíně se stala loni 27. června – velmi brzy ráno. První vlak do Prahy, totiž spoj SC 516, ujel jen několik desítek metrů. Pak se střetl s dieselovou lokomotivou, která posunovala vozy pro jiný vlak. Strojvedoucí pendolina zahynul, stevardka v témže vlaku a také čtyři muži, kteří byli na posunovací lokomotivě, utrpěli zranění. Nyní, když se blíží první výročí neštěstí, zveřejnila Drážní inspekce závěrečnou zprávu vyšetřování.
Vinu přiřkli inspektoři především strojvedoucímu, který zemřel. Hlavní příčinou nehody bylo podle nich nerespektování návěsti Stůj, ale také to, že strojvedoucí při nástupu na směnu nepodstoupil dechovou zkoušku. Ukázalo se totiž, že byl opilý. Podle inspekce měl v krvi 1,6 promile alkoholu.
Na směnu přitom nastoupil muž pozdě, a jak vyšetřovatelé zjistili, mají České dráhy předpis, že v tom případě měl podstoupit dechovou zkoušku. „To se nestalo. A pokud by se tak stalo, tak my dovozujeme, že by nebyl připuštěn k tomu, aby řídil drážní vozidlo,“ upozornil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Závěrečná zpráva poukázala i na některé další nedostatky u Českých drah. Vyplývá z ní, že trvalo déle, než mělo, než dispečeři zjistili, že strojvedoucí pendolina zaspal.
Dráhy teď řeší, co s tím. Podle jejich mluvčí Vandy Rajnochové chystají změnu předpisů. „Zároveň prověřujeme možnosti zavedení pevných přístrojů k detekci alkoholu, které budou součástí lokomotivy, popřípadě soupravy,“ předeslala.
Statistika dopravce ukazuje, že opilí jsou jejich zaměstnanci jen velmi zřídka. Za prvních pět měsíců letošního roku provedly ČD interně přes 40 tisíc dechových zkoušek, pozitivní výsledky měly dvě z nich a žádný u strojvedoucího. Loni byl výsledek horší, tři strojvedoucí nadýchali – a firma je vzápětí propustila. Jak je to u ostatních dopravců, neví ani Drážní inspekce. Předpis o dechové zkoušce je dobrovolný.