Strojvedoucí DB stávkují, protest ve čtvrtek omezí i vlaky z Prahy do Berlína

Začala stávka německých strojvedoucích sdružených v odborech GDL. Ovlivní i železniční dopravu v Česku. Omezen bude provoz dálkových spojů mezi Prahou a Berlínem a nepojedou vlaky z Chebu do Norimberku. Výstražná stávka za vyšší mzdy začala ve 22 hodin, skončit má ve čtvrtek v 18 hodin. Deutsche Bahn (DB) očekávají rozsáhlé dopady na provoz. Dopravce už kvůli stávkám odřekl čtvrteční a páteční jednání o mzdách s odbory strojvedoucích GDL.

„Vlaky dálkové dopravy dopravce DB Fernverkehr v Německu krátce před stávkou, v době stávky a v některých případech i krátce po ukončení stávky nepojedou, popřípadě budou sestaveny z jiných souprav. Doporučujeme cesty v období stávky do a z Německa provést během 15. listopadu dopoledne, nebo je odložit až na pátek 17. listopadu,“ uvedly ČD na webu.

Již ve středu večer nedojely některé mezistátní vlaky do cíle. Spoj Berliner, který jezdí z Prahy do severoněmeckého Kielu, byl zkrácen do Hamburku. Spoj Vinodobona, který obvykle jezdí ze Štýrského Hradce přes Prahu do Berlína, skončil před hranicemi v Děčíně, a stejně zkrácenou trasu měl i noční vlak Praha–Lipsko–Curych. Noční vlak, který jezdí z Vídně přes Bohumín do Berlína, skončí ráno na polsko-německých hranicích.

Ve čtvrtek by podle informací Českých drah měly mezistátní vlaky, které obvykle jezdí z Prahy do Berlína nebo Hamburku, případně ještě dál do severního Německa, končit většinou v Drážďanech, v opačném směru pojedou jen mezi Děčínem a Prahou.

Vlaky mezi Chebem a Norimberkem, které provozují Deutsche Bahn, nepojedou vůbec. „Stávka zasáhne i do pátečního provozu, jelikož vlaky, které by se měly vracet, nevyjely,“ dodal mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Bez omezení by naopak měly jezdit mezistátní vlaky, které dráhy provozují s jinými dopravci. Jezdit budou i spoje Praha–Mnichov, jejichž dopravcem je na německém území společnost Die Länderbahn. ČD ale doporučily cestujícím, aby sledovali aktuální informace o provozu na jejich webových stránkách a pro cesty v Německu také na webu DB.

Jízdenky vydané v předprodeji z a do Německa, v rámci Německa a v tranzitu přes Německo na 15. a 16. listopadu mohou cestující použít kdykoliv od 15. listopadu do 23. listopadu 2023, u jízdenek je zrušena vazba na konkrétní vlak. „Cestujícím doporučujeme pro nové cesty zakoupení místenek,“ uvedl dopravce. Jízdenky bude také možné vrátit beze srážky.

Pojede zlomek plánovaného počtu vlaků, cestující se možná nevejdou

Ačkoli ovlivnila již některé dřívější vlaky, vypukla stávka německých strojvedoucích naplno ve středu v deset hodin večer. DB očekává, že se jí v době protestu podaří vypravit jen asi pětinu dálkových vlaků. „Ze zkušeností z předchozích stávek budou rozsáhlé výpadky i v regionálních spojích,“ upozornil mluvčí dopravce Achim Stauss. „Počítáme také s tím, že v některých regionech nepojedou vůbec žádné vlaky,“ poznamenal.

Protože pojede málo vlaků, hrozí podle mluvčího také to, že se do těch zbylých nedostanou všichni cestující. Doporučil proto, aby lidé odložili cesty až na dobu po stávce. DB nicméně slíbily, že se pokusí co nejvíce navýšit kapacitu spojů, které se podaří vypravit.

Odbory chtějí navýšení mezd

„Člověk buď jedná, nebo stávkuje,“ prohlásil ve středu šéf osobního oddělení DB Martin Seiler v reakci na plánovanou stávku. Už v úterý také ostře kritizoval odbory za to, že se i přes naplánované rozhovory rozhodly vyhlásit stávku. „Je to bezohlednost vůči cestujícím. Tato stávka je zcela zbytečná,“ řekl a dodal, že GDL předchozí ujednání nerespektuje. Vyjednávání drah a odborů GDL začalo před týdnem. Po prvním kole obě strany uvedly, že požadavky a nabídky jsou v přílišném rozporu, shodly se ale na dalším jednání.

Odbory požadují zvýšení mezd o 555 eur (13 600 korun) měsíčně a vyplacení jednorázové protiinflační prémie ve výši 3 tisíce eur (73 400 korun). Sporným bodem je zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně pro pracovníky ve směnném provozu s plnou náhradou mzdy. Požadavky odborů by podle DB zvýšily náklady na mzdy o 50 procent, jako protinabídku navrhly jedenáctiprocentní zvýšení mezd a jednorázový protiinflační bonus 2850 eur (69 700 korun). Tato prémie by díky vládnímu kompenzačnímu balíčku nepodléhala zdanění.

V létě dráhy po několika měsících vyjednávání uzavřely dohodu s železničními a dopravními odbory EVG. Zaměstnanci sdružení v EVG díky ujednání dosáhli postupného zvýšení mezd o 410 eur (10 tisíc korun) měsíčně a jednorázovou protiinflační prémii 2850 eur. Dohodě předcházely dvě stávky, které zablokovaly železniční dopravu v Německu. Protesty měly dopad i na přeshraniční spoje. V případě České republiky dálkové spoje do Německa končily v poslední stanici na českém území a příhraniční regionální spoje fungovaly pouze na českém území.